WMA Lossless

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Onkel
IRC nickname: Onkel

WMA Lossless

Indlæg af Onkel »

Hej folkens,
Jeg har en hel del wma lossless filer jeg gerne ville have over i flac format. Dybest set skal de jo bare tilbage til wave, så kan jeg sagtens resten selv. Men jeg kan ikke finde et stykke software der kan klarer det. Jeg kører ubuntu 9.04 64 bit.
Nogen forslag?
Jeg har forsøgt mig med både soundkonverter og Sound Converter, og ingen af dem virker, måske jeg mangler et codec, så hvis der er en der kan give mig en liste over dependensies (afhængige pakker) ville det være fedt.
På forhånd tak!
Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Re: WMA Lossless

Indlæg af Warhawk »

Hejsa,

Forudsat at der ikke er DRM på dine WMA-filer så kan SoundConverter uden problemer konvertere dem direkte til FLAC. Har du installeret ubuntu-restricted-extras og non-free-codecs?
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
Onkel

Indlæg af Onkel »

Sorry, jeg havde skrevet nedenstående tekst da jeg indså at du skrev soundConverter, og nej den prøver at søge efter et suitable codec, når jeg loader filen ind i den.
Mit første svar:
De skulle begge være installeret. I soundKonverter står står der dog intet plug in som jeg kan tænke skulle dække over wma. Jeg har også med held konverteret andre wma filer, men disse nye jeg har fået som er lossless virker ikke. Jeg har ikke styr på om der er DRM på, er det en default indstilling at der er det? Det er en bootleg cd som er rippet, så jeg troede ikke der ville være det. Kan jeg tjekke efter på en måde? Jeg kan hellere ikke afspille filerne på nogen af de player jeg prøver: filmafspiller, vlc, mplayer.
Har sendt en afsted til en windows bruger for at tjekke om han kan spille filerne.
Warhawk

Indlæg af Warhawk »

Det lyder meget som om at der er DRM på filerne, især når du ikke kan afspille dem. Det er ganske nemt at konstatere om der ER DRM på. Åbn filen med en hex editor - hvis der er DRM vil dette fremgå nogle linier nede.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
Onkel

Indlæg af Onkel »

Okay, hvad skal jeg kigge efter i den her hex editor?
Jeg er totalt uerfaren med det her. Jeg har installeret ghex, hvis der er noget der er bedre så sig endelig til.
Jeg har fået svar tilbage fra en uerfaren windows bruger at der er lyd i filerne. Men han kan ikke se noget om drm.
Jeg har fundet følgende i min hex editor, der kunne tyde på drm:
W.M.A.D.R.C.P.e.a.k.R.e.f.e.r.e.n.c.e...V6......(.......W.M./.M.W.A.D.R.C.P.e.a.k.T.a.r.g.e.t...V6......4.......W.M./.W.M.A.D.R.C.A.v.e.r.a.g.e.T.a.r.g.e.t..

Det er bare et udsnit, men det er det tættest jeg kan finde på noget der minder om DRM i teksten
Warhawk

Indlæg af Warhawk »

Okay, jeg bruger Bless Hex Editor, men grundlæggende gør de jo det samme.

Generelt vil kodningen omkring DRM ligge i nærheden af offset 170 - 220 og kan se ud som dette:
YX..C..u...u..3>.
...DRM.....TgVd61
bKsXVuSHKSE7Jx6LL
/Michael
---

Onkel

Indlæg af Onkel »

Jeg har prøvet lidt andre programmer, og pacpl giver følgende output jeg undre mig over:
pacpl -f

Perl Audio Converter - 4.0.3

EXT E D ENCODER DECODER TAG-READ TAG-WRITE
----------------------------------------------------------------------
aac Y Y faac faad N N
ac3 Y Y ffmpeg mplayer N N
aif Y Y sox sox N N
aiff Y Y sox sox N N
ape Y Y mac mac N N
asf N Y mplayer N N
au Y Y sox sox N N
avi N Y mplayer N N
avr Y Y sox sox N N
bonk Y Y bonk bonk N N
caf Y Y sndfile-convert sndfile-convert N N
cdr Y Y sox sox N N
divx N Y mplayer N N
fap Y Y sndfile-convert sndfile-convert N N
fla Y Y flac flac Y Y
flac Y Y flac flac Y Y
flv N Y mplayer N N
ircam Y Y sndfile-convert sndfile-convert N N
la Y Y la la N N
lpac Y Y lpac lpac N N
m4a Y Y faac faad Y Y
m4b Y Y faac faad N Y
m4v N Y mplayer N N
mat Y Y sndfile-convert sndfile-convert N N
mat4 Y Y sndfile-convert sndfile-convert N N
mat5 Y Y sndfile-convert sndfile-convert N N
mkv N Y mplayer N N
mmf Y Y ffmpeg ffmpeg N N
mov N Y mplayer N N
mp2 Y Y ffmpeg ffmpeg N N
mp3 Y Y toolame lame Y Y
mp4 Y Y faac faad Y Y
mpc Y Y mppenc mppdec Y Y
mpeg N Y mplayer N N
mpg N Y mplayer N N
mpp Y Y mppenc mppdec Y Y
nist Y Y sndfile-convert sndfile-convert N N
nsv N Y mplayer N N
nuv N Y mplayer N N
ofr Y Y ofr ofr N N
ofs Y Y ofs ofs N N
ogg Y Y oggenc oggdec Y Y
ogm N Y mplayer N N
pac Y Y lpac lpac N N
paf Y Y sndfile-convert sndfile-convert N N
psp N Y mplayer N N
pvf Y Y sndfile-convert sndfile-convert N N
qt N Y mplayer N N
ra Y Y ffmpeg ffmpeg N N
ram N Y ffmpeg N N
raw Y Y sox sox N N
rm Y Y ffmpeg mplayer N N
rv N Y mplayer N N
sd2 Y Y sndfile-convert sndfile-convert N N
sf Y Y sndfile-convert sndfile-convert N N
shn Y Y shorten shorten N N
smk N Y mplayer N N
smp Y Y sox sox N N
snd Y Y sox sox N N
spx Y Y speexenc speexdec Y Y
svcd N Y mplayer N N
tta Y Y ttaenc ffmpeg N N
vcd N Y mplayer N N
vob N Y mplayer N N
voc Y Y sox sox N N
w64 Y Y sndfile-convert sndfile-convert N N
wav Y Y mv cp N N
wma Y Y ffmpeg ffmpeg Y N
wmv N Y mplayer N N
wv Y Y wavpack wvunpack Y Y

Fordi det tyder på den vil bruge ffmpeg til at konvertere wma med, hvilket næppe kan være korrekt. kan det være fordi at selvom jeg har de korrekte pakker at de ikke bliver brugt at programmerne..?
Jeg kan ikke se hvilke codec soundconverter rent faktisk bruger noget sted synes jeg.

Og hvis jeg prøver pacpl ser det således ud :

pacpl -t wav -v /home/onkel/Skrivebord/uploads/1-01.wma
Perl Audio Converter - 4.0.3

Converting: [1-01.wma] -> [wav]

FFmpeg version 0.5-svn17737+3:0.svn20090303-1ubuntu6, Copyright (c) 2000-2009 Fabrice Bellard, et al.
configuration: --enable-gpl --enable-postproc --enable-swscale --enable-x11grab --extra-version=svn17737+3:0.svn20090303-1ubuntu6 --prefix=/usr --enable-avfilter --enable-avfilter-lavf --enable-libgsm --enable-libschroedinger --enable-libspeex --enable-libtheora --enable-libvorbis --enable-pthreads --disable-stripping --disable-vhook --enable-libdc1394 --enable-shared --disable-static
libavutil 49.15. 0 / 49.15. 0
libavcodec 52.20. 0 / 52.20. 0
libavformat 52.31. 0 / 52.31. 0
libavdevice 52. 1. 0 / 52. 1. 0
libavfilter 0. 4. 0 / 0. 4. 0
libswscale 0. 7. 1 / 0. 7. 1
libpostproc 51. 2. 0 / 51. 2. 0
built on Apr 10 2009 23:20:33, gcc: 4.3.3
Input #0, asf, from '/home/onkel/Skrivebord/uploads/1-01.wma':
Duration: 00:01:40.64, start: 3.000000, bitrate: 814 kb/s
Stream #0.0: Audio: 0x0163, 44100 Hz, stereo, s16, 1152 kb/s
Output #0, wav, to '/home/onkel/Skrivebord/uploads/1-01.18131.wav':
Stream #0.0: Audio: pcm_s16le, 44100 Hz, stereo, s16, 1411 kb/s
Stream mapping:
Stream #0.0 -> #0.0
Unsupported codec (id=86057) for input stream #0.0
decode failed with exit status: 256

Total files converted: 0, failed: 1
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

ffmpeg er i mine erfaringer den bedste at bruge men detsværre understytter denne ikke WMA3 audio codec som er det som din erorcode siger at dine filer ligger i
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Onkel

Indlæg af Onkel »

Så det vil sige at det altså har noget at gøre med at det er en for ny version af wma det ligger i. Er der en løsning. Jeg regner med at skulle have et par cd'er rippet af denne person, så jeg skulle jo gerne have nogle filer jeg kan gøre noget med.
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

Onkel skrev:Så det vil sige at det altså har noget at gøre med at det er en for ny version af wma det ligger i. Er der en løsning. Jeg regner med at skulle have et par cd'er rippet af denne person, så jeg skulle jo gerne have nogle filer jeg kan gøre noget med.

nu ligger landt sådan at piratkopiering af cd'er er ulovligt i dette land, og derfor kan jeg detsværre ikke hjælpe dig

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
Onkel

Indlæg af Onkel »

Hey, nu bliver jeg da næsten ked af det, når man får skudt sådan noget i skoen. Bliver beskyldt for at være pirat, kriminel og jeg ved snart ikke hvad.
Hvem i alverden har sagt at det drejer sig om copyright beskyttet materiale? Det gør det netop ikke!!! Hvis det bare var nogle ganske almindelige udgivelser kunne jeg jo bare gå på biblioteket, eller købe dem, downloade musikken fra en torrent eller mange andre muligheder, nej det her drejer sig om en samling af hjemmelavede optagelser. Som netop ikke er tilgængelige på andre måder.
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

Onkel skrev:Hey, nu bliver jeg da næsten ked af det, når man får skudt sådan noget i skoen. Bliver beskyldt for at være pirat, kriminel og jeg ved snart ikke hvad.
Hvem i alverden har sagt at det drejer sig om copyright beskyttet materiale? Det gør det netop ikke!!! Hvis det bare var nogle ganske almindelige udgivelser kunne jeg jo bare gå på biblioteket, eller købe dem, downloade musikken fra en torrent eller mange andre muligheder, nej det her drejer sig om en samling af hjemmelavede optagelser. Som netop ikke er tilgængelige på andre måder.

i så fald kan du jo låne cd'erne og rippe dem selv, eller bede om at få dem i et andet format.
det var ikke for på nogen måde at skyde dig noget i skoen, men landet ligger således at jeg selv arbejder i musikbranchen og derfor tjener penge på pladeudgivelser osv.
det eneste jeg så var at det var musik som en ven havde rippet. og den lød lidt på kanten, og fik derfor mig på barikaden

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
Onkel

Indlæg af Onkel »

Ja, altså bortset fra at jeg faktisk bad om at få det i flac, men at manden her ikke kunne overskue at finde ud af at installere et program der kunne rippe til flac, ligeledes bor han i Tyskland, så det er lidt besværligt. Det er da også helt fair at du ikke gider at hjælpe, det har jo efterhånden også drejet sig hen imod et windows relateret emne, jeg synes bare det var synd og skam at folk satte lighedstegn i mellem cd rips, og ulovligheder. Lidt ligesom dem som siger at en mp3 fil er ulovlig.
Det er en overdrevet forenkling af nogle ting, som kun ender med at forvirrer begreberne. Min foreløbige løsning har været at uploade hele baduljen til en flinker fyr i USA, der er på jagt efter de samme uofficielle, uudgivede, ikke copyright beskyttede lyde som disse skiver rummer. Så konvetere han dem til flac for mig med foobar2000 og uploader det til mig. Det er en brugbar løsning, men ikke videre smart, da det kræver jeg downloader materialet to gange....

I mine øjne er jeg rent personligt en forholdsvis stor støtte til musikbranchen. Køber pænt mange cd'er, samt nye vinyl udgivelser. Var til koncert i weekenden, og har billetter klar til endnu en om to uger. Husker også at købe noget af det fede merchandise som mange kunstnere smider på gaden. Dog må jeg indrømme at jeg valgte ikke at købe genudgivelserne af Beatles kataloget dajeg synes det var fint nok at have alle sangene i stereo versionen fra den første udgivelse, så jo, jeg downloaded sku mono remaster versionen....
Men jeg kunne aldrig drømme om at bede om hjælp til at gøre den slags på et forum, hvis man skal gøre noget ulovligt, må man lærer det selv...