Hejsa!
Jeg er for første gang givet mig i kast med Linux (Ubuntu 9.04) og har installeret det på en gammel sag af en bærbar, en Packard Bell Easynote R1995. Jeg har browset forskellige sider mht. til opdateringer og installeringer af diverse ting såsom drivere etc., men mit største problem er at jeg ikke kan logge på mit trådløse internet. Når jeg åbner "Netværksforbindelser" kan den godt se mit kabelnet når det er sat i, men ikke min trådløse forbindelse. Jeg har prøvet lidt forskelligt som jeg har fundet på andre boards, men intet har virket, og jeg er bange for at måske har gjort mere skade end gavn. Så hermed: HJÆLP!!! Min bærbar kan ikke finde mit trådløse net!
lspci
jonas@jonas-desktop:~$ lspci
00:00.0 Host bridge: VIA Technologies, Inc. CN333/CN400/PM880 Host Bridge
00:00.1 Host bridge: VIA Technologies, Inc. CN333/CN400/PM880 Host Bridge
00:00.2 Host bridge: VIA Technologies, Inc. CN333/CN400/PM880 CPU Host Bridge
00:00.3 Host bridge: VIA Technologies, Inc. CN333/CN400/PM880 Host Bridge
00:00.4 Host bridge: VIA Technologies, Inc. CN333/CN400/PM880 Host Bridge
00:00.7 Host bridge: VIA Technologies, Inc. CN333/CN400/PM880 Host Bridge
00:01.0 PCI bridge: VIA Technologies, Inc. VT8237/VX700 PCI Bridge
00:06.0 Ethernet controller: Atheros Communications Inc. Atheros AR5001X+ Wireless Network Adapter (rev 01)
00:10.0 USB Controller: VIA Technologies, Inc. VT82xxxxx UHCI USB 1.1 Controller (rev 80)
00:10.1 USB Controller: VIA Technologies, Inc. VT82xxxxx UHCI USB 1.1 Controller (rev 80)
00:10.2 USB Controller: VIA Technologies, Inc. VT82xxxxx UHCI USB 1.1 Controller (rev 80)
00:10.3 USB Controller: VIA Technologies, Inc. USB 2.0 (rev 82)
00:11.0 ISA bridge: VIA Technologies, Inc. VT8235 ISA Bridge
00:11.1 IDE interface: VIA Technologies, Inc. VT82C586A/B/VT82C686/A/B/VT823x/A/C PIPC Bus Master IDE (rev 06)
00:11.5 Multimedia audio controller: VIA Technologies, Inc. VT8233/A/8235/8237 AC97 Audio Controller (rev 50)
00:11.6 Communication controller: VIA Technologies, Inc. AC'97 Modem Controller (rev 80)
00:12.0 Ethernet controller: VIA Technologies, Inc. VT6102 [Rhine-II] (rev 74)
sudo lshw -C network
jonas@jonas-desktop:~$ sudo lshw -C network
[sudo] password for jonas:
*-network:0 UNCLAIMED
description: Ethernet controller
product: Atheros AR5001X+ Wireless Network Adapter
vendor: Atheros Communications Inc.
physical id: 6
bus info: pci@0000:00:06.0
version: 01
width: 32 bits
clock: 33MHz
capabilities: pm cap_list
configuration: latency=0 maxlatency=28 mingnt=10
*-network:1
description: Ethernet interface
product: VT6102 [Rhine-II]
vendor: VIA Technologies, Inc.
physical id: 12
bus info: pci@0000:00:12.0
logical name: eth0
version: 74
serial: 00:40:d0:93:7b:60
size: 100MB/s
capacity: 100MB/s
width: 32 bits
clock: 33MHz
capabilities: pm bus_master cap_list ethernet physical tp mii 10bt 10bt-fd 100bt 100bt-fd autonegotiation
configuration: autonegotiation=on broadcast=yes driver=via-rhine driverversion=1.4.3 duplex=full ip=192.168.1.100 latency=128 link=yes maxlatency=8 mingnt=3 module=via_rhine multicast=yes port=MII speed=100MB/s
*-network:0
physical id: 2
logical name: virbr0
serial: aa:22:48:a9:a7:74
capabilities: ethernet physical
configuration: broadcast=yes driver=bridge driverversion=2.3 firmware=N/A ip=192.168.122.1 link=yes multicast=yes
*-network:1 DISABLED
physical id: 3
logical name: pan0
serial: 4e:fd:2b:93:65:b2
capabilities: ethernet physical
configuration: broadcast=yes driver=bridge driverversion=2.3 firmware=N/A link=yes multicast=yes
Jeg håber på hjælp og siger på forhånd tak
Problemer med trådløst netværk (Packard Bell Easynote R1995)
-
- Geografisk sted: Svendborg
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Re: Problemer med trådløst netværk (Packard Bell Easynote R1995)
Jeg ved godt at det nærmest er flabet at spørge. Men bare for en sikkerheds skyld. Er den lille diode tændt, den der skal indikere at det trådløse net er aktivt?
Og da det fremgår af din lspci at du har Atheros kan følgende side måske være til hjælp:
https://help.ubuntu.com/community/WifiD ... er/Atheros
Og da det fremgår af din lspci at du har Atheros kan følgende side måske være til hjælp:
https://help.ubuntu.com/community/WifiD ... er/Atheros
-
- Geografisk sted: Esbjerg
Hejsa og velkommen i forum
Hvis du fysisk har slukket det trådløse netkort som zob spørger til, så vil der under Trådløse netværk stå trådløs er deaktiveret.
Der er en del som har problemer med lige præcis Atheros AR5001X. I nogle tilfælde kører det med ath5k driveren og i andre tilfælde med ath_pci driveren.
Lad os prøve at installere en driver og se hvordan det går. Hop i terminalen Programmer | Tilbehør | Terminal og fyr denne kommando af
<Enter>
skriv dit kodeord. Bemærk at markøren ikke flytter sig imens. <Enter>
Genstart maskinen og meld tilbage.
Hvis du fysisk har slukket det trådløse netkort som zob spørger til, så vil der under Trådløse netværk stå trådløs er deaktiveret.
Der er en del som har problemer med lige præcis Atheros AR5001X. I nogle tilfælde kører det med ath5k driveren og i andre tilfælde med ath_pci driveren.
Lad os prøve at installere en driver og se hvordan det går. Hop i terminalen Programmer | Tilbehør | Terminal og fyr denne kommando af
Kode: Vælg alt
sudo aptitude install linux-backports-modules-jaunty
skriv dit kodeord. Bemærk at markøren ikke flytter sig imens. <Enter>
Genstart maskinen og meld tilbage.
/Michael
---
Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
---
Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
-
Først og fremmest mange tak for de hurtige svar
Og nej, det er ikke flabet at spørge, alt hjælp er velkommen. Dioden til trådløst internet er lidt svær at aflæse, da det lille mærkat der skulle vise trådløst internet er slidt af Så i princippet kan det være slukket, men jeg har 2 ud af 5 lamper tændt når jeg tænder min bærbar, og en tredje blinker under opstart/nedlukning. I Windows (Dual Boot) kan jeg aktivere og deaktivere mit netkort med "Fn"-knappens funktion, men dette vises kun på proceslinjen, ikke på dioderne. Men det er i hvert fald aktiveret i Windows...
Zob, jeg tester lige Warhawks ideer, og derefter bruger jeg din guide om Atheros
Jeg har installeret jaunty-pakken Warhawk, min bærbar finder stadig ikke mit trådløse net i netværksforbindelser (jeg ved det er aktiveret da det findes automatisk i Windows).
lo no wireless extensions.
eth0 no wireless extensions.
virbr0 no wireless extensions.
pan0 no wireless extensions.
Jeg ved ikke hvad I skal bruge af oplysninger til videre at undersøge hvad der er galt?
Og nej, det er ikke flabet at spørge, alt hjælp er velkommen. Dioden til trådløst internet er lidt svær at aflæse, da det lille mærkat der skulle vise trådløst internet er slidt af Så i princippet kan det være slukket, men jeg har 2 ud af 5 lamper tændt når jeg tænder min bærbar, og en tredje blinker under opstart/nedlukning. I Windows (Dual Boot) kan jeg aktivere og deaktivere mit netkort med "Fn"-knappens funktion, men dette vises kun på proceslinjen, ikke på dioderne. Men det er i hvert fald aktiveret i Windows...
Zob, jeg tester lige Warhawks ideer, og derefter bruger jeg din guide om Atheros
Jeg har installeret jaunty-pakken Warhawk, min bærbar finder stadig ikke mit trådløse net i netværksforbindelser (jeg ved det er aktiveret da det findes automatisk i Windows).
lo no wireless extensions.
eth0 no wireless extensions.
virbr0 no wireless extensions.
pan0 no wireless extensions.
Jeg ved ikke hvad I skal bruge af oplysninger til videre at undersøge hvad der er galt?
-
- Geografisk sted: Sønderborg
Jeg har tidligere fået det til virke på en tilsvarende model.
Nu er det et stykke tid siden, men jeg deaktiverede bare tredjeparts driveren, opdaterede systemet og genstartede.
Om det var rent held, ved jeg ikke, men så ved du det kan lade sig gøre.
/Henrik
Nu er det et stykke tid siden, men jeg deaktiverede bare tredjeparts driveren, opdaterede systemet og genstartede.
Om det var rent held, ved jeg ikke, men så ved du det kan lade sig gøre.
/Henrik
-
Okay, det prøver jeg når jeg lige har set hvad Warhawk videre har af forslag, jeg vil nødig gøre for mange forskellige ting på een gang og så forværre mine chancer for at det virker. Men jeg vil helt sikkert prøve dit forslag, og ja, det er betryggende at vide at min model kan fungere med internet, selvom jeg efterhånden har lidt mange nederlag med det
-
Sidenote:
Vil det evt. være bedre at vente til det nye Ubuntu kommer i morgen? Er der chance for at det på egen hånd registrerer mit netkort/finder min forbindelse?
//Jones
Vil det evt. være bedre at vente til det nye Ubuntu kommer i morgen? Er der chance for at det på egen hånd registrerer mit netkort/finder min forbindelse?
//Jones
-
- Geografisk sted: Esbjerg
Hej igen,
Ja, det vil være godt at prøve med den nye 9.10 (som du nok alligevel vil have på et tidspunkt). Jeg havde på et tidspunkt en Toshiba med samme type netkort, og den fik jeg til at køre i 8.04 med madwifi, men den skiftede jeg ud. Jeg har så en Acer Aspire One med et Atheros AR242x 802.11abg netkort og det virker ud-af-æsken med ath5k driveren. Det burde dit også gøre, men der er mange fejlrapporter om AR5001X og ath5k.
Ja, det vil være godt at prøve med den nye 9.10 (som du nok alligevel vil have på et tidspunkt). Jeg havde på et tidspunkt en Toshiba med samme type netkort, og den fik jeg til at køre i 8.04 med madwifi, men den skiftede jeg ud. Jeg har så en Acer Aspire One med et Atheros AR242x 802.11abg netkort og det virker ud-af-æsken med ath5k driveren. Det burde dit også gøre, men der er mange fejlrapporter om AR5001X og ath5k.
/Michael
---
---
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Warhawk skrev:Hej igen,
madwifi er dødt og borte da det konflikter med networkmanageren i de nyere systemer mener det er fra 8.10 og frem, så denne kan ikke anbefales
-
Okay, mange tak for hjælpen. Jeg prøver det nye ubuntu og evt. ath5k-driveren. Så håber jeg endelig at kunne komme igang med Ubuntu