Hej.
jeg har et Zotac ion bundkort. Af en eller anden grund kan jeg ikke komme på nettet. Den reagerer slet ikke på at jeg sætter et netkabel i den. Den kan godt se mit trådløse netværk, men jeg kan ikke forbinde til det.
Det skal siges at jeg lige har fået en ny router, men det begyndte allerede inden jeg fik den.
Nogen ide til hvorfor mit kablet netværk pludselig ikke virker?
Hilsen Anders
Netforbindelse forsvundet?
-
- IRC nickname: jlouis
Re: Netforbindelse forsvundet?
Bitsch skrev:Hej.
jeg har et Zotac ion bundkort. Af en eller anden grund kan jeg ikke komme på nettet. Den reagerer slet ikke på at jeg sætter et netkabel i den. Den kan godt se mit trådløse netværk, men jeg kan ikke forbinde til det.
Det skal siges at jeg lige har fået en ny router, men det begyndte allerede inden jeg fik den.
Nogen ide til hvorfor mit kablet netværk pludselig ikke virker?
Hilsen Anders
Når du fejlsøger netværk, så skal du altid starte nedefra:
1. Check at det ikke er dit kabel som er problemet. Plug det ind i to systemer som du ved virker og check at du får lys i begge ender så du ved at der en carrier.
2. Hvis ellers at driveren fungerer og netværksinterfacet er i "RUNNING" mode, så burde du få lys når du plugger kablet i, både i switch og i computer. Hvis du ikke gør det, og det ikke er kablet eller switchens port, så kan du gå igang med at antage det er maskinen et eller andet sted.
3. Bliver netværksinterfacet fundet af ubuntu? Check med dmesg(1) i en terminal, led efter eth0, f.eks:
$ dmesg | grep eth0
Hvis det fejler er det fordi kernen ikke kendes ved dit kort. Hvis eth0 findes, så prøv at bringe det op med
$ ifconfig eth0 up
og se om det giver lys. Hvis ja, så er det formentlig noget opsætning i network manageren som går galt.
Og så videre. Der er formentlig andre der kan tage den herfra.