Min kæreste vil gerne have en netbook. "Super" tænker jeg, så kan jeg få lov til at prøve nogle af de spændende netbook-distroer.
Men hvilken netbook skal hun købe? Vi vil helst undgå at betale for Windows. Maskine skal så vidt muligt fungere out-of-the-box. Den må gerne have gode specs (men indbygget mobilt netværk er ikke et must). Nogle gode forslag?
Andet spørgsmål er så, hvilken distro skal den køre med? Jeg har tre i tankerne: Ubuntu Netbook Remix 9.10, Moblin 2 eller Ubuntu Moblin Remix Development Edition. Det er selvfølgelig vigtigt, at systemet kører stabilt og hurtigt. Men det gør ikke noget, hvis brugeroplevelsen er ekstraordinær lækker - som jeg synes Moblin ser ud til at være. Hvad er fordele/ulemper ved de tre muligheder? Er der andre gode muligheder?
Mvh, Niels
Netbook - hvilken model og hvilken distro?
-
- Geografisk sted: Esbjerg
Re: Netbook - hvilken model og hvilken distro?
Hejsa,
Det bliver nok svært at undgå en præinstalleret Windows på en netbook - selv Linuxshoppen sælger dem med WinXP og en enkelt med SUSE Linux. I det store og hele indeholder de mere eller mindre identisk hardware, som fungerer ud-af-æsken med Linux. Dog vil jeg råde dig til at kontrollere, at der ikke er VIA eller SiS komponenter i jeres netbook, da det er noget totalt skrammel som fungerer ad helvede til i Linux.
De nye generationer er ret lækre, så jeg vil foreslå jer at vælge den, som I finder passer bedst til jeres behov.
Distro er smag og behag. Jeg er ikke særlig vild med UNR. På min Acer Aspire One har jeg både kørt med Ubuntu og Linux Mint - i øjeblikket kører jeg Crunchbang Linux (men det er nok ikke lige noget for damen). Jeg tror at Moblin kunne være godt for jer, især når du selv synes om det. Moblin er jo designet specifikt til netbooks og er både slank og hurtig.
Du kunne måske også overveje en netbook med ARM CPU - så kører Windåse garanteret ikke på den Fordelen er at du stadig kan køre Linux, og den helt store styrke er at strømforbruget er langt mindre end for Intel Atom, hvorved du får lang batteritid. Jeg har en Psion Series 7, der egentlig er en forgænger for de moderne netbooks. Den har også ARM CPU og kan køre omkring 10 timer på en opladning.
Det bliver nok svært at undgå en præinstalleret Windows på en netbook - selv Linuxshoppen sælger dem med WinXP og en enkelt med SUSE Linux. I det store og hele indeholder de mere eller mindre identisk hardware, som fungerer ud-af-æsken med Linux. Dog vil jeg råde dig til at kontrollere, at der ikke er VIA eller SiS komponenter i jeres netbook, da det er noget totalt skrammel som fungerer ad helvede til i Linux.
De nye generationer er ret lækre, så jeg vil foreslå jer at vælge den, som I finder passer bedst til jeres behov.
Distro er smag og behag. Jeg er ikke særlig vild med UNR. På min Acer Aspire One har jeg både kørt med Ubuntu og Linux Mint - i øjeblikket kører jeg Crunchbang Linux (men det er nok ikke lige noget for damen). Jeg tror at Moblin kunne være godt for jer, især når du selv synes om det. Moblin er jo designet specifikt til netbooks og er både slank og hurtig.
Du kunne måske også overveje en netbook med ARM CPU - så kører Windåse garanteret ikke på den Fordelen er at du stadig kan køre Linux, og den helt store styrke er at strømforbruget er langt mindre end for Intel Atom, hvorved du får lang batteritid. Jeg har en Psion Series 7, der egentlig er en forgænger for de moderne netbooks. Den har også ARM CPU og kan køre omkring 10 timer på en opladning.
/Michael
---
Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
---
Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Warhawk skrev:Hejsa,
som michael er jeg absolut heller ikke glad for det der netbook remix.
jeg har leget lidt med stort set alle asus eee modellerne og har selv et par eee900 og 1000'ere (og eeeboxe og eee-toppe osv) de fungere alle med den almindelige ubuntu, og stort set ud af æsken. eee-toppen laver lidt bøvl med touchskærmen men det kan fikses nemt med et lille script.
fordelene ved netbook remix er at det er en smule shiny men det er imo ikke det værd i forhold til et "rigtigt" styrresystem.
eee900 og 1000 kan forøvrigt fås af og til med linux installeret. det er i såfald en xandros, og denne stinker, men det er rimelig nemt som sagt at smide ubuntu på
-
- Geografisk sted: Ikast-Herning
På edbpriser fandt jeg disse notebook uden windows preinstalleret
http://www.edbpriser.dk/Search/Products ... 57c48%2524
eller her fra Zepto kan du købe notebooks uden styresystem.
http://www.zepto.dk/shop/Notebooks.aspx
Vær opmærksom på at Moblin2 er specielt udviklet til atom processorer (intel der står bag), og kan måske have problemer hvis du får købt en med Arm processor.
stra
http://www.edbpriser.dk/Search/Products ... 57c48%2524
eller her fra Zepto kan du købe notebooks uden styresystem.
http://www.zepto.dk/shop/Notebooks.aspx
Vær opmærksom på at Moblin2 er specielt udviklet til atom processorer (intel der står bag), og kan måske have problemer hvis du får købt en med Arm processor.
stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10