marker & kopier funktion?
-
marker & kopier funktion?
Hej
Jeg nyder meget at putty på windows har mark & copy funktionen, hvor en tekst automatisk kopieres, når man markerer den. Jeg ved at det findes til Linux Termer, for jeg har installeret det en gang for 10 år siden på mit daværende arbejde, men jeg kan sgu ikke huske, hvad det hedder. Er der nogen der kender navnet på dette program eller den term, der kan den slags?
mvh
Kim Emax
Jeg nyder meget at putty på windows har mark & copy funktionen, hvor en tekst automatisk kopieres, når man markerer den. Jeg ved at det findes til Linux Termer, for jeg har installeret det en gang for 10 år siden på mit daværende arbejde, men jeg kan sgu ikke huske, hvad det hedder. Er der nogen der kender navnet på dette program eller den term, der kan den slags?
mvh
Kim Emax
-
- Geografisk sted: Ikast-Herning
Re: marker & kopier funktion?
Er det denne indbyggede funktion her du søger?emax skrev:Hej
mvh
Kim Emax
Hvis du marker en tekst og flytter musen derhen, hvor du vil sætte ind, trykker du på midterste musetast og det markerede sættes ind.
stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
-
Stra skrev:Er det denne indbyggede funktion her du søger?
Hvis du marker en tekst og flytter musen derhen, hvor du vil sætte ind, trykker du på midterste musetast og det markerede sættes ind.
stra
Det jeg søger er at den tekst jeg markerer automatisk er kopieret, så jeg springer højreklik->copy over. Hvor jeg så sætter den ind er en helt anden sag
mvh
Kim Emax
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Den BLIVER automatisk kopieret, men kun hvis du vil sætte den ind i en terminal, ikke i tekstbehandling f.eks. Du markerer altså en tekst, og klikker på midterste museknap (evt. scrollwheel-knap) i terminal.
Jeg går ud fra at det er i terminalen du skal bruge funktion, når du taler om PuTTY. Men så findes den altså, så der må være noget du misforstår (eller jeg misforstår). For en god ordens skyld er (udover mus midterklik) genvejen for indsæt i terminal Shift+Insert og IKKE CTRL+V som så mange andre steder.
Jeg går ud fra at det er i terminalen du skal bruge funktion, når du taler om PuTTY. Men så findes den altså, så der må være noget du misforstår (eller jeg misforstår). For en god ordens skyld er (udover mus midterklik) genvejen for indsæt i terminal Shift+Insert og IKKE CTRL+V som så mange andre steder.
-
- Geografisk sted: Ikast-Herning
Kan også bruge Crtl+Shift+V for indsæt eller ændre genvejstaten under system/indstillinger/tastaturgenveje, så der kan bruges Crtl+Vzob skrev: genvejen for indsæt i terminal Shift+Insert og IKKE CTRL+V som så mange andre steder.
stra
Senest rettet af Stra 27. okt 2009, 22:47, rettet i alt 1 gang.
stra
-
- IRC nickname: jlouis
zob skrev:Den BLIVER automatisk kopieret, men kun hvis du vil sætte den ind i en terminal, ikke i tekstbehandling f.eks. Du markerer altså en tekst, og klikker på midterste museknap (evt. scrollwheel-knap) i terminal.
Faktisk har X to typer "selections", Primary og Clipboard. Når du markerer noget ryger det i Primary selection. Hvis du vælger "Copy" ryger det, som regel, i Clipboard selection. Det er også derfor at visse programmer kun reagerer på den ene type, for den anden type blev ikke implementeret for det program. Der er nok en af de ældre terminalemulatorer (xterm, rxvt, aterm, eterm, etc) som er i stand til at flytte en primary selection til clipboard selection automatisk som emax spørger efter, men jeg ved ikke hvilken.
For en god gennemgang af x11 selections har vi et skriv af Jamie Zawinski: http://www.jwz.org/doc/x-cut-and-paste.html
-
zob skrev:Den BLIVER automatisk kopieret, men kun hvis du vil sætte den ind i en terminal, ikke i tekstbehandling f.eks. Du markerer altså en tekst, og klikker på midterste museknap (evt. scrollwheel-knap) i terminal.
CTRL+SHIFT+V virker, det samme gør SHIFT+INSERT, men sjovt nok... Kopierer jeg noget fra en term, lukker den og åbner en ny term, så er bufferen tom?
Anyway, hvis det kan kombineres med at højreklik laver insert, så sidder den i skabet, sådan husker jeg det også virkede dengang jeg installerede et eller andet program...
mvh
Kim Emax
-
- Redaktør
Er det fordi du ikke har en midterste knap (evt. et scroll-wheel med klik) du kan klikke på? Eller???
-
zob skrev:Er det fordi du ikke har en midterste knap (evt. et scroll-wheel med klik) du kan klikke på? Eller???
Jo, det har jeg ikke... Booter jeg i windows og bruger putty, så markerer jeg teksten og den kopierer automatisk ind i min copy buffer. Herefter kan jeg i putty højreklikke og teksten indsættes igen. Den løsning der er nævnt tidligere i tråden med shift+insert, den virker kun i termen, hvis jeg f.eks. vil markere noget tekst og derefter søge efter det på google, så er jeg nød til at højreklikke og vælge copy, for at få det ind i bufferen.
Mvh
Kim Emax
-
- IRC nickname: sound
emax skrev:zob skrev:Er det fordi du ikke har en midterste knap (evt. et scroll-wheel med klik) du kan klikke på? Eller???
Jo, det har jeg ikke... Booter jeg i windows og bruger putty, så markerer jeg teksten og den kopierer automatisk ind i min copy buffer. Herefter kan jeg i putty højreklikke og teksten indsættes igen. Den løsning der er nævnt tidligere i tråden med shift+insert, den virker kun i termen, hvis jeg f.eks. vil markere noget tekst og derefter søge efter det på google, så er jeg nød til at højreklikke og vælge copy, for at få det ind i bufferen.
Mvh
Kim Emax
næææ det er du skam ikke... som standart kan du markere teksten der den er og så et andet sted kan du paste med et klik på 3 knap, men har du ikke denne så kunne man i "gamle dage" tabbe på touchpad med 2 fingre samtidig, eller man kan på mange maskiner bruge både venstre og højre mussetast samtidig
-
soundpartner skrev:Eller???næææ det er du skam ikke... som standart kan du markere teksten der den er og så et andet sted kan du paste med et klik på 3 knap, men har du ikke denne så kunne man i "gamle dage" tabbe på touchpad med 2 fingre samtidig, eller man kan på mange maskiner bruge både venstre og højre mussetast samtidig
Jeg kan se at der er en gruppe "Programmer i (K)Ubuntu", hvor det er mere relevant at spørge, så det gør jeg der...
Mvh
Kim
-
marker = kopier program
Hej
Putty på windows har en funktion, hvor en markering af tekst i en term automatisk kopier det ind i clipboardet. Hvad findes der af tilsvarende til Linux?
Det skal virke sådan at den markerede tekst kan kopieres ind i f.eks. en browser derefter uden at det er nødvendigt at højreklikke og vælge kopier/copy.
mvh
Kim Emax
Putty på windows har en funktion, hvor en markering af tekst i en term automatisk kopier det ind i clipboardet. Hvad findes der af tilsvarende til Linux?
Det skal virke sådan at den markerede tekst kan kopieres ind i f.eks. en browser derefter uden at det er nødvendigt at højreklikke og vælge kopier/copy.
mvh
Kim Emax
-
- Geografisk sted: Ryslinge, Fyn
Re: marker = kopier program
Hej
Det virker også i ubuntu. Marker teksten og sæt den ind ved at klikke på hjulet på musen.
Hilsen
Karl
Det virker også i ubuntu. Marker teksten og sæt den ind ved at klikke på hjulet på musen.
Hilsen
Karl
Dell Ubuntu 24.04
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Hej
Jeg har sammenlagt dine 2 tråde, så folk ikke besvare det samme spørgsmål 2 forskellige steder og derved ikke kan se hvad der allerede er svaret.
Jeg har sammenlagt dine 2 tråde, så folk ikke besvare det samme spørgsmål 2 forskellige steder og derved ikke kan se hvad der allerede er svaret.
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
christian.arvai skrev:Hej
Ok, jeg opdagede bare den anden gruppe, der matchede mit spørgsmål bedre, så derfor stillede jeg det der. Måske skulle du flytte tråden derover i stedet?
Mvh
Kim