Windows eller?

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
aastrups

Windows eller?

Indlæg af aastrups »

Hej,

Jeg har nu brugt Ubuntu (stand alone) i godt et års tid, og jeg synes det er en rigtig god løsning. Der er dog et par ting som gør at jeg overvejer om jeg er nød til også at have Windows. Jeg har været flittig bruger at bibliotekernes netmusik. Det er Linux brugere åbenbart er udelukket fra, og det samme gælder brugen af Video on Demand. Jeg har ihvertfald ikke været i stand til at finde en løsning. Mit spørgsmål er så hvad der er bedst for mig. Jeg vil helst bruge Ubuntu mest muligt, og i de ovennævnte tilfælde hvor DRM driller, er jeg nødsaget til at køre Windows. Skal jeg satse på en Dual boot installation, eller er der andre muligheder?

Med venlig hilsen

Jesper :)
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Re: Windows eller?

Indlæg af zob »

Hej.

Det kunne da være fedt hvis du gad at gøre biblioteket opmærksom på dit problem. De ved det godt, men jo flere linuxbrugere der er synlige, jo større sandsynlighed for at det bliver lavet om går jeg ud fra.

Men ja. DRM er noget møg på linux.

Kender du virtualbox? Det er da en mulig løsning, og så er du fri for dual-boot.
aastrups

Indlæg af aastrups »

Hej zob,

Tak for svaret. Nej jeg kender ikke Virtualbox. Jeg har lige kigget på deres hjemmeside, men det ser umiddelbart lidt forvirrende ud. Jeg kan være i tvivl om, om det er det der skal til for at se film fra Viasatondemand, som jeg bruger. Eller andre lignende tjenester for den sags skyld?
Hvis det ikke allerede fremgår at mit indlæg, så kan jeg da lige nævne at jeg ikke er den "hurtigeste knallert på havnen" hvad computere angår. Så tager gerne imod al den hjælp jeg kan få :wink:
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Virtualbox er en slags "kasse" i linux, hvori du kan køre et fuldt operativsystem. Det kunne være windows. Det vil sige at du inde i linux kan åbne en kasse med windows. Her ville du så kunne køre programmer f.eks. som ikke kan køre på linux, eller afspille/læse DRM befængte ting.

Det er den ene mulighed. Den anden mulighed er et dualboot system. Det vil sige at du, når du tænder for din computer, bliver du præsenteret for valget mellem windows og ubuntu f.eks. og så booter du bare op i det styresystem du har brug for til opgaven.

Hvis du siger du ikke er den hurtigste knallert på molen/farligste dyr i skoven/stiveste pik i saunaen/(og hvad der ellers er), ved jeg næsten ikke hvilken af opsætningerne der er nemmest. Men det er nok virtualbox-løsningen. Der er meget mindre der kan gå alvorligt galt.