[LØST] Opstart uden GUI?

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

[LØST] Opstart uden GUI?

Indlæg af zob »

Hej.

Jeg har lavet rod i min fars computer. Jeg kan ikke længere starte GUI - det crasher (og ja, jeg har rodet med x-server).
Jeg har brug for en opstart til CLI bare. Men det eneste sted jeg kan komme til at ændre noget er i GRUB. Kan jeg pille ved noget der, så jeg får en kommando-linje frem uden GUI?

Jeg har kun live-cd'er der er for gamle til at kunne læse den ext4-partition som hans ubuntu er installeret på, og jeg har ikke umiddelbart mulighed for at brænde. Samtidig nægter hans shuttle mv43v motherboard at boote fra en usb-stick jeg ellers har (selvom det i BIOS ser ud til at den kan). Som I kan se, er mine muligheder for at komme ind at pille begrænsede. Næste skridt er selvfølgelig at bede nogen forbarme sig og snailmaile en live-cd, men det må blive i en ny tråd, hvis det bliver nødvendigt.
Senest rettet af zob 25. okt 2009, 17:45, rettet i alt 1 gang.
Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Opstart uden GUI?

Indlæg af Warhawk »

Stakkels dig :wink:

Tryk <Esc> så snart du ser GRUB loaderen og vælg recovery, så burde du have gode chancer for at reparere systemet.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Re: Opstart uden GUI?

Indlæg af zob »

Tak ja. Jeg er lige hjemvendt derfra.
Jeg havde overset en menu der kommer når man booter i failsafe-mode, hvor man senere kan vælge noget der hedder noget i stil med "boot to root terminal" cirka. Og så er det jo en lige kamp igen. Jeg har en terminal, den onde computer har en fejl. Det er kun et spørgsmål om tid før jeg har knækket den.