Hej.
Jeg synes ikke jeg lige kan finde et egnet program til dette og har så prøvet at andvende en vnc på LAN der bliver billederne ikke gengivet.
Camera billederne skal kun kunne ses af mig og ikke offentligt og helst med login.
Ellers kunne det jo også være at på min hjemmeside at lave en side med login og Password men jeg er uvudene om hvordan billedet fra webcam lægges på hjemmesiden.
Mhv
Wotan
Pgr. til Camera remote via nettet ?
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Re: Pgr. til Camera remote via nettet ?
Wotan skrev:Hej.
Jeg synes ikke jeg lige kan finde et egnet program til dette og har så prøvet at andvende en vnc på LAN der bliver billederne ikke gengivet.
Camera billederne skal kun kunne ses af mig og ikke offentligt og helst med login.
Ellers kunne det jo også være at på min hjemmeside at lave en side med login og Password men jeg er uvudene om hvordan billedet fra webcam lægges på hjemmesiden.
Mhv
Wotan
der er mange muligheder, men den nemmeste er nok at logge ind på maskinen via ssh og bruge cheese.
men det kan du kun hvis begge maskiner er med linux
-
der er mange muligheder, men den nemmeste er nok at logge ind på maskinen via ssh og bruge cheese.
men det kan du kun hvis begge maskiner er med linux[/quote]
Hej Soundpartner
Tak for svaret så må det være putty eler VNC jeg skal bruge.jeg køre Linux på begge maskiner , hvordan definere jeg det i en teminal fra IP til IP og begge maskiner er på et Netværk koblet som DCHP og med lokale IP's ?
Mhv
Wotan
men det kan du kun hvis begge maskiner er med linux[/quote]
Hej Soundpartner
Tak for svaret så må det være putty eler VNC jeg skal bruge.jeg køre Linux på begge maskiner , hvordan definere jeg det i en teminal fra IP til IP og begge maskiner er på et Netværk koblet som DCHP og med lokale IP's ?
Mhv
Wotan
-
Wotan skrev:der er mange muligheder, men den nemmeste er nok at logge ind på maskinen via ssh og bruge cheese.
men det kan du kun hvis begge maskiner er med linux
Hej Soundpartner
Mhv
Wotan[/quote]
ak nej. ingen grund til at gøre det så avanceret.
punkt 1: installer openssh-server på maskinen med webcam:
Kode: Vælg alt
sudo aptitude install openssh-server
punkt 2: kend ipadressen på maskinen med webcam.
dette kan gøres ved at sætte en statisk adresse op i routeren som denne får tildelt via dhcp (det er nok det letteste da det er maskinens mac-adresse der så tricker denne ip)
punkt 2½: (valgfrit) tilføj maskinen i din hosts fil
sudo nano /etc/hosts
åbner en editor og nedderst tilføjer du så :
111.111.111.111 webcam
(hvor 111.111.111.111 er ipadressen til maskinen, og webcam er navnet på maskinen)
du gemmer med [ctrl]+ [o] og afskutter med [ctrl]+[x]
punkt 3: åben en almindelig terminal og forbind til maskinen fra din maskine:
ssh -CY bruger@webcam
punkt 4: start cheese
cheese
nu vil cheese køre på webcam maskinen, men vil vises grafisk på din maskine...
ingen grund til at bruge putty, vnc, vlc eller noget andet
nor først det er sat op, så er det bare at forbinde til maskinen, og så starte cheese (punkt 3 og 4)
-
Du skal tak for den grundige instruktion og jeg må sige at det selvfølgelig virker men det åbner helt nye mulighedder den PC i sommerhuset kam jo styre varme alverdens ting og den kunne fungegerer som server hvor jeg henter og sender filer.
Hvordan hvis nu jeg leger hjemmesideserver eller privatserver og vil flytte en fil til sommerhusmaskinen /media/HDD6/temp og henter andre filer feks samme sted ? Jeg vil ikke holde dig hen og tage din tid for endnu en supervision men jeg er bare "tændt" på de mange mulighedder der her åbner sig og du har jo allererde svarest yderst detaljeret.
Mhv
Wotan
Hvordan hvis nu jeg leger hjemmesideserver eller privatserver og vil flytte en fil til sommerhusmaskinen /media/HDD6/temp og henter andre filer feks samme sted ? Jeg vil ikke holde dig hen og tage din tid for endnu en supervision men jeg er bare "tændt" på de mange mulighedder der her åbner sig og du har jo allererde svarest yderst detaljeret.
Mhv
Wotan
-
Wotan skrev:Du skal tak for den grundige instruktion og jeg må sige at det selvfølgelig virker men det åbner helt nye mulighedder den PC i sommerhuset kam jo styre varme alverdens ting og den kunne fungegerer som server hvor jeg henter og sender filer.
Mhv
Wotan
du kan bruge komandoen scp til at sende filer frem og tilbage (i terminalen)
eller du kan gå op under steder>tilslut server og vælge ssh, server er så serverens ip eller navn, brugernavn og mappe du vil starte i (skriver du ikke en mappe starter du i hjemmemappen)
ved tilføj bogmærke kan du sætte hak og så lave et bogmærke under steder til din server, og så kan du navigere rundt som var det på din egen harddisk.
-
du kan bruge komandoen scp til at sende filer frem og tilbage (i terminalen)
eller du kan gå op under steder>tilslut server og vælge ssh, server er så serverens ip eller navn, brugernavn og mappe du vil starte i (skriver du ikke en mappe starter du i hjemmemappen)
ved tilføj bogmærke kan du sætte hak og så lave et bogmærke under steder til din server, og så kan du navigere rundt som var det på din egen harddisk.[/quote]
Hej igen.
Du skal ha mange tak , jeg fik lyst lidt af det jeg brænder for at lave og har lært af dine detaljerede instruktioner.
Jeg afprøver filoverførsel og ssh server næste gang jeg får tændt pcen i sommerhuset.
Mhv
Wotan
ved tilføj bogmærke kan du sætte hak og så lave et bogmærke under steder til din server, og så kan du navigere rundt som var det på din egen harddisk.[/quote]
Hej igen.
Du skal ha mange tak , jeg fik lyst lidt af det jeg brænder for at lave og har lært af dine detaljerede instruktioner.
Jeg afprøver filoverførsel og ssh server næste gang jeg får tændt pcen i sommerhuset.
Mhv
Wotan
-
Wotan skrev:du kan bruge komandoen scp til at sende filer frem og tilbage (i terminalen)
ved tilføj bogmærke kan du sætte hak og så lave et bogmærke under steder til din server, og så kan du navigere rundt som var det på din egen harddisk.
Hej igen.
Mhv
Wotan[/quote]
Hej igen.
Her tidligt i morges kørte jeg i sommerhuset og startede Webcam maskinen op og har nu afprøvet sftp og det virker perfekt.
Det giver helt nye dimensioner og gav mig lyst til at træne i styring i textmode.
Jeg lånte for længe siden " Linux i teori og praksis" godtnok skrevet til "Red Hat" Men den kan give mig et bedre fundament , jeg må på biblioteket.
Mange tak for assistancen og de fine forklaringer
Mhv
Wotan