De tykke nørders 'klub' :O)

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
snigepige
Indlæg: 284
Tilmeldt: 3. aug 2008, 19:13
IRC nickname: Snigepige
Geografisk sted: Nykøbing Mors

De tykke nørders 'klub' :O)

Indlæg af snigepige »

Jo altså, jeg er jo 'lidt' for tyk ikke, og det ved jeg jeg ikke er den eneste herinde der er :D Så jeg tænkte at jeg ville banke en tråd op hvor vi måske kan hepper lidt på hinanden. Man er ikke forpligtet til at komme her og skrive en masse hvis man ikke har lyst, men nu kan man i hvert fald :wink:

Jeg er begyndt på et livsstilskursus der hedder 'Lev livet lettere' ude på sundhedscenteret her i byen. Det er ikke umiddelbart vægt der motiverer mig lige pt, men blodtryk og mere energi.
Min idealvægt ligger 42 kg under de 105 jeg er på nu, men jeg kunne faktisk ikke tænke mig at komme under 70, men det kan selvfølgelig være det kommer, ikke?
Første skridt for mig er i første omgang at være med til det kursus der, og så må der blive bygget på hen ad vejen jo. Hele idéen bag det kursus er at det ikke skal være store forandringer men små små skridt ad gangen, og når det første skridt er mestret kan man tænke på det næste.

Velkommen i klubben :O)
Mange hilsner Gry
---------------------------------------------------------------------------------------
http://jegharenmeningom.wordpress.com/
http://twitter.com/Snigepige

Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: De tykke nørders 'klub' :O)

Indlæg af Warhawk »

Lad mig straks give dig lidt opbakning :) Du er bestemt ikke den eneste, som vejer et par kilo for meget.

For nogle år siden gennemgik jeg et slankeprogram i fitnesscenteret som hed EasyLife. På 6 måneder smed jeg 30 kilo. Nu har jeg desværre taget de 15 kilo på igen, men det skyldes mit store forbrug af Coca Cola :roll:

Det er svært - på den ene side vil man jo gerne være sund og slank (inden for rimelighedens grænser), men vil heller ikke opgive alle de sjove ting.

Jeg ved hvad der venter dig. Det bliver hårdt, så ønsker dig held og lykke med projektet.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: De tykke nørders 'klub' :O)

Indlæg af Pihl »

Jeg har eksperimenteret meget med min kostvaner i et godt stykke tid, og jeg må sige, at noget af det bedste jeg har gjort, er at skære ned på mængden af kød jeg spiser.

Jeg spiser efterhånden kun kød cirka to gange om ugen (fisk undtaget), selvom lidt lyst kød som kylling sikkert godt kunne gå, og jeg kan virkelig mærke en forskel i energiniveauet. Jeg spiser generelt mindre portioner nu, og kan virkelig mærke jeg har fået mere energi. Meget mere energi.

Det er selvfølgelig lidt en udfordring med kosten, da jeg er vokset op kødretter, kødretter og kødretter. Så der må ofres en del tid på at kigge på opskrifter, så man finder noget lækkert kød-frit mad.

Det vegetariske køkken er dog enormt mangfoldigt, og jeg (vi) har da også mange "yndlingsretter" nu uden kød i. Jeg er særligt inspireret af det italienske køkken, hvor en fettucini-ret med en blanding af olie, masser af frisk basilikum, hvidløg, lidt chili og salt, blandet sammen med friske rejer og tomater, er en af mine absolutte favoritter. Ikke specielt fedt-fattig, men virkelig lækker (og sund) :-)

Jeg prøvede også en lille periode at erstatte morgenens havegrynsmåltid med udelukkende frugter (gerne blendet til smoothie), og blev overrasket over, at de 5-6 stykker frugt kunne holde mig lige så mæt frem til frokost, som skålen med havegryn. Jeg fandt dog ingen forskel i energiniveauet, og gik tilbage til havegrynet da det ikke var "sjovt" at lave smoothie hver morgen.

Så mit råd herfra: Prøv virkelig på at kigge på at lægge kostvanerne om og tag en ingrediens/måltid ad gangen. For det første vil vægttab så helt automatisk komme, og for det andet kan man virkelig få et energi-boost af at spise "rigtig" mad. Noget overvægtige såvel som slanke kan have gavn af, og jeg som nybagt far og nybagt selvstændig også har gavn af :-)

Og held lykke ;)
snigepige
Indlæg: 284
Tilmeldt: 3. aug 2008, 19:13
IRC nickname: Snigepige
Geografisk sted: Nykøbing Mors

Re: De tykke nørders 'klub' :O)

Indlæg af snigepige »

Herligt med lidt opbakning :O)

Den plan som den her omlægning eller hvad man nu siger gå ud på små skridt som sagt; filosofien er at hvis du står i en fremmed by og skal finde føtex feks, så kan du ikke finde den hvis ikke du ved hvor du står, altså dit startpunkt; uanset om du har adressen på føtex eller ej. Du kan selvfølgelig bare begynde at køre rundt og lede, men du kommer til at køre forkert flere gange undervejs. Altså, hvis du ikke starter med at erkende hvad du magter, lærer dine vaner at kende og blive din nuværende livsstil bevidst så kommer du heller ikke i mål på en hensigtsmæssig måde.
Og alt hvad vi gør skal overholde reglerne at det skal være effektivt, lystbetonet og realistisk. Feks hvis man drikker 2 liter cola hver dag og man gerne vil skifte det ud med vand vil en god måde være i stedet at sige 'Jeg vil skifte hver anden cola ud med light (eller danskvand eller kaffe eller hvad der nu virker)'. For det mål er overskueligt samt de tre ovenstående ting. Så bagefter kan man evt sige 'nu vil jeg skifte alt cola ud med x', så 'jeg vil skifte hveranden x ud med vand' og til sidst 'jeg vil skifte alle x ud med vand'.

Jeg synes det virker som en god plan, for der er ikke nogen plan som sådan. Hver enkelt af os tager udgangspunkt i vores nuværende situation og hvad vi kan gøre for at få et godt drive i det her :D , jeg synes det er rart med menneske-tale for en gangs skyld fra en diætist.
Mange hilsner Gry
---------------------------------------------------------------------------------------
http://jegharenmeningom.wordpress.com/
http://twitter.com/Snigepige

Jeg
Indlæg: 393
Tilmeldt: 20. apr 2008, 13:07
Geografisk sted: Århus

Re: De tykke nørders 'klub' :O)

Indlæg af Jeg »

Det kan vel også være glimrende motion at lede efter Føtex til fods :)
Det er essentielt at systemimplementere en real-time ekspansionsgate i floppycontrollerchippen, så executiven ikke dead-locker BIOS'en når den looper i det handshakede interface-mode under initial diskboot!
hvm
Indlæg: 232
Tilmeldt: 29. maj 2008, 09:54
Geografisk sted: København

Re: De tykke nørders 'klub' :O)

Indlæg af hvm »

Jeg tror også på, at det er bedre at forsøge at ændre få ting ad gangen og kunne holde fast i dem, end at foretage store ændringer, som man alligevel ikke kan holde ved i længden. Langsomt vægttab er vejen frem.

Jeg er også tilhænger af teorien om, at det er vigtigere at motionere, end at spise sundt, hvis man ikke kan overskue begge dele. Jeg forsøger selv at komme i noget, der minder om form - svært, når man aldrig har dyrket sport :lol: ! Lige nu arbejder jeg på at kunne løbe 5,5 km på 35 min - jeg er på 38 min…

P.S. @Pihl: Jeg spiser ofte vegetarretter, men mærker ikke så stor forskel i energiniveau i forhold til kødretter. Derimod er jeg bestemt blevet bevidst om, at for meget hvidt brød og sukker gør mig træt og doven. Jeg har skåret franskbrød (også groft franskbrød) helt væk i dagligdagen, hvilket jeg føler gør en positiv forskel.
Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: De tykke nørders 'klub' :O)

Indlæg af Pihl »

hvm skrev:P.S. @Pihl: Jeg spiser ofte vegetarretter, men mærker ikke så stor forskel i energiniveau i forhold til kødretter. Derimod er jeg bestemt blevet bevidst om, at for meget hvidt brød og sukker gør mig træt og doven. Jeg har skåret franskbrød (også groft franskbrød) helt væk i dagligdagen, hvilket jeg føler gør en positiv forskel.


Nej, jeg mener heller ikke på den måde, at jeg den dag hvor jeg spiser en kødret har mindre energi end de andre dage. Men efter at have kørt med nedsat kødmængde i en længere periode, kan jeg i dag tydeligt mærke forskel i forhold til før.

Jeg har også prøvet skære brød væk, men det mærkede jeg ingen forskel på.

Jeg tror, at vi er meget forskellige som mennesker, og at hvad der virker for én, ikke nødvendigvis også vil virke for en anden. Der er rigtig mange gode råd til hvordan man kan spise og gebærde sig, og det er da også derfor jeg selv prøver at eksperimentere med det. For at finde ud af hvad der gør en forskel for mig. For tænk hvis man fik en effektiv time eller to mere ud af dagen - det er jo guld værd! :-)
soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: De tykke nørders 'klub' :O)

Indlæg af soundpartner »

jeg kan klart anbefale hackers guide to dieting tror jeg den hedder som absolut ændrede ting for mig og som kostede ca 30 kg på mit "fedtregnskab".
den er at finde til download på nettet.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
snigepige
Indlæg: 284
Tilmeldt: 3. aug 2008, 19:13
IRC nickname: Snigepige
Geografisk sted: Nykøbing Mors

Re: De tykke nørders 'klub' :O)

Indlæg af snigepige »

mht motion vs mad så er regnskabet mere påvirket af mad idet al mad står får 100 % af kaloriefordrug, mens fysisk aktivitet står for omkr 20 % af kalorieforbrug. Det er nu også lige meget for begge dele skal selvfølgelig indgå i en sund livsstil :D
Mange hilsner Gry
---------------------------------------------------------------------------------------
http://jegharenmeningom.wordpress.com/
http://twitter.com/Snigepige

hvm
Indlæg: 232
Tilmeldt: 29. maj 2008, 09:54
Geografisk sted: København

Re: De tykke nørders 'klub' :O)

Indlæg af hvm »

Pihl skrev:Jeg tror, at vi er meget forskellige som mennesker, og at hvad der virker for én, ikke nødvendigvis også vil virke for en anden.
Jeg er helt enig, og håber ikke, at det lød, som om det ikke kunne være muligt, at du oplevede en forskel, bare fordi jeg ikke gjorde :) !
Kvik
Indlæg: 320
Tilmeldt: 16. jan 2008, 17:54
IRC nickname: kvik
Geografisk sted: Söderhamn, Sverige

Re: De tykke nørders 'klub' :O)

Indlæg af Kvik »

Sikke et øv indlæg, nu sidder jeg og får dårlig samvittighed over alt det cola og chokolade jeg kan konsumer mens jeg er på arbejdet. Så nu skal jeg til og bytte det ud med vand og frugt, det var ikke pænt gjort af jer :D

Jeg tabe 25kg for 1½ år siden, men det var pga af stress (papier arbejde) så jeg glemt helt og spise, men har taget 15 kg på igen. Men vil tænkte på hvad jeg spiser efter jeg har læst dette. tømmer den sidste 33 cl cola som er åben nu. også skal det være slut med et det bliver hverdags drikke.

Mailliste

Hvad med og lave en maillist vi kan melde os til, os nørder så vi kan blive ved med og holde lidt fokus?

PS vejer 86 kg og er 185cm høj
Med Venlig hilsen
Kvik

Blog: http://kviksworld.wordpress.com
----------------------------------------------------------------
Acer Aspire 5741G Ubuntu 12.04
----------------------------------------------------------------
Lubuntu 12.04
Pentium 4 3GHz
1GB ram
GeForce 6600GTS (tror jeg)
80 GB HD
Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: De tykke nørders 'klub' :O)

Indlæg af Toddvarg »

snigepige skrev:Jeg er begyndt på et livsstilskursus der hedder 'Lev livet lettere' ude på sundhedscenteret her i byen. Det er ikke umiddelbart vægt der motiverer mig lige pt, men blodtryk og mere energi.
Min idealvægt ligger 42 kg under de 105 jeg er på nu, men jeg kunne faktisk ikke tænke mig at komme under 70, men det kan selvfølgelig være det kommer, ikke?


Jeg kan godt tænke mig at komme med et input, selv om jeg ikke er nørd, så kan jeg godt være med i gruppen nogle kilo for meget. Jeg syns det er godt du tænker i baner som livsstilforandring, da alle diætter har den evne at man tager hurtig af og lægger lige så hurtig på igen, og i den proces har man som regel mistet lidt muskelmasse og lagt på sig lidt mere fedt i stedet. Jeg syns diætter er generelt noget skidt.

Jeg kom til at læse en spændende bog om fedt for nogle år siden, og den forandret mit syn på hvad man spiser.
http://www.skaldeman.se/

Fedt er meget sundt er en anden tankegang. Da tænker jeg specielt på mættet fedt. Målet var at spise 75% fedt, 20 % proteiner og 5 % kulhydrater. Det lyder lidt specielt, men man skal læse bogen før man starter på det. Kan købes på norsk.
http://www.adlibris.com/dk/product.aspx?isbn=8292605215
Nej, jeg får ikke procenter for at reklamere :wink:
Så hurtig jeg fik kosten over på fedt, og stoppet med kulhydrater,begyndte fedtet at forsvinde og jeg fik mere overskud. Jeg kunne tydelig mærke at jeg var afhængig af kulhydrater, så det var lidt hårdt at stoppe med det. Efter 3 mdr følte jeg ikke trang efter det søde længer. Ja, jeg checker mit blodtryk og kolesterol, og værdiene er helt fine (er 45 år). Jeg kan absolut anbefale bogen. Grunden til at jeg syns det er en god livsstil at spise fedt, er at jeg kan spise når jeg er sulten, spise til jeg er mæt og fremdeles opleve at jeg holder vegten. Det eneste man ikke skal gøre er at blande fedt og kullhydrater, det er en dårlig kombination.

Desværre har min vægt gået lidt op igen, da jeg selv lavet den kombinationen. Det søde sneg sig ind og jeg ikke kunne holde mig fra det. Nu går jeg igen igang med den fede mad og stopper helt med det søde. Min krop lægger på sig af søde sager, punkt slut. :mrgreen:
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen