Hey
Jeg begynder at opleve problemer med uft-8 vs. latin1 på mine websites efter jeg har installeret ubuntu 9.04 på min laptop, da terminalen default kører utf-8. Jeg påtænker derfor at sætte latin1 til default, men kan det give mig problemer med selve styresystemet?
Mvh
Kim Emax
UTF-8 -> Latin1
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: UTF-8 -> Latin1
emax skrev:Hey
Jeg begynder at opleve problemer med uft-8 vs. latin1 på mine websites efter jeg har installeret ubuntu 9.04 på min laptop, da terminalen default kører utf-8. Jeg påtænker derfor at sætte latin1 til default, men kan det give mig problemer med selve styresystemet?
Mvh
Kim Emax
Editors kan bruges til at reformattere tekst til en ny encoding.
Gearny er god editor til formålet.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
lath skrev:Editors kan bruges til at reformattere tekst til en ny encoding.
/Lars
Jeg bruger ViM, der kan jeg også sætte dette. Mener du at løsningen er så simpel at det bare er at sætte dens fileencoding og encoding op til latin1? For det mener jeg nu allerede det er. Og mit spørgsmål gik også på, om det er et problem for styresystemet, hvis jeg begynder at rette i f.eks. /etc/passwd, /etc/groups, /etc/hosts, apache conf filer osv
mvh
Kim
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
emax skrev:lath skrev:Editors kan bruges til at reformattere tekst til en ny encoding.
/Lars
Jeg bruger ViM, der kan jeg også sætte dette. Mener du at løsningen er så simpel at det bare er at sætte dens fileencoding og encoding op til latin1? For det mener jeg nu allerede det er. Og mit spørgsmål gik også på, om det er et problem for styresystemet, hvis jeg begynder at rette i f.eks. /etc/passwd, /etc/groups, /etc/hosts, apache conf filer osv
mvh
Kim
Jeg tror at det er en rigtig dårlig ide at bruge andet end det der er sat til at være system-encoding, som jeg mener er Unicode (UTF8), fordi at det virker i alle sprog.
De første 127 tegn i UTF8 er binært ens med de 127 første tegn i 8-bit ASCII.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
emax skrev:Jeg begynder at opleve problemer med uft-8 vs. latin1 på mine websites efter jeg har installeret ubuntu 9.04 på min laptop, da terminalen default kører utf-8. Jeg påtænker derfor at sætte latin1 til default, men kan det give mig problemer med selve styresystemet?
Husker du, paa dine websites, at angive hvilken encoding dit html er i? Hvis ikke, saa gaetter browseren og saa kan det jo vaere den kigger paa hvad du bruger lokalt.
-
dennismp skrev:Husker du, paa dine websites, at angive hvilken encoding dit html er i? Hvis ikke, saa gaetter browseren og saa kan det jo vaere den kigger paa hvad du bruger lokalt.
Jeps og det er et andet problem, for de er iso-8859-1, så enten skal jeg konvertere alt til utf-8 og rette meta taggget til eller også skal jeg hver gang huske at rette encoding og fileencoding inden jeg begynder at editere siderne...
Så det ender nok med at jeg konvertere det hele. Nogen, der har et godt bud på, hvordan det gøres? Min erfaring med utf-8 begrænser sig til at blive irriteret over de mærkværdige tegn, der dukker op, når man har kommet til at gemme i det forkerte format
--
Mvh
Kim Emax
-
- Geografisk sted: Esbjerg
emax skrev:Jeps og det er et andet problem, for de er iso-8859-1, så enten skal jeg konvertere alt til utf-8 og rette meta taggget til eller også skal jeg hver gang huske at rette encoding og fileencoding inden jeg begynder at editere siderne...
Så det ender nok med at jeg konvertere det hele. Nogen, der har et godt bud på, hvordan det gøres? Min erfaring med utf-8 begrænser sig til at blive irriteret over de mærkværdige tegn, der dukker op, når man har kommet til at gemme i det forkerte format
--
Mvh
Kim Emax
UTF-8 udmærker sig ved at du kan skrive helt normalt, hvorefter siden også vises normalt. Der skal ikke konverteres.
Jeg vil foreslå dig at redigere dine sider med Bluefish (bluefish). At ændre meta tagget er super nemt. Åbn først alle de sider, som skal redigeres. Klik så på Erstat ikonet og skriv i
Søg efter: ISO-8859-1
Erstat med: UTF-8
Start ved: Alle åbne filer begyndelse til enden
Vupti så er det rettet. Gem og ændringerne træder i kraft. Der kan være enkelte tegn som er fucked up, men dem må du så lige rette manuelt.
/Michael
---
Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
---
Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD