Fejl i filsystemet
Fejl i filsystemet
hvordan får jeg et system op der har fejl i filsystemet, det er 64 bit og det er anden gang den laver det nummer det er 9,04 den mulighed der er i startop hvor man kan kar vælge redning virker ikke den er verdiløs, kører til 34% og stopper nogen ide om hvad der skal gøres
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: Fejl i filsystemet
micprop skrev:hvordan får jeg et system op der har fejl i filsystemet, det er 64 bit og det er anden gang den laver det nummer det er 9,04 den mulighed der er i startop hvor man kan kar vælge redning virker ikke den er verdiløs, kører til 34% og stopper nogen ide om hvad der skal gøres
Du skal ind i en resue konsol, og køre en fsck på den partition som der er knas med. (det er nok '/' (root) partitionen.)
Du kan bruge en LiveCD, og så vælge 'rescue system' (ved boot) - så vidt jeg husker.
ADVARSEL: Du kan komme til at smadre dele af dine filer, nogle filer, eller alle dine filer.
Tag BACKUP!
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
lath skrev:micprop skrev:hvordan får jeg et system op der har fejl i filsystemet, det er 64 bit og det er anden gang den laver det nummer det er 9,04 den mulighed der er i startop hvor man kan kar vælge redning virker ikke den er verdiløs, kører til 34% og stopper nogen ide om hvad der skal gøres
Du skal ind i en resue konsol, og køre en fsck på den partition som der er knas med. (det er nok '/' (root) partitionen.)
Du kan bruge en LiveCD, og så vælge 'rescue system' (ved boot) - så vidt jeg husker.
ADVARSEL: Du kan komme til at smadre dele af dine filer, nogle filer, eller alle dine filer.
Tag BACKUP!
/Lars
Dette kan også gøres grafisk via gparted fra en livecd
hej
det tog 3 gange for at få det til at virke, den gik ind og fiksede de filer der var problemer med og så startede den op 1 gang, næste gang var den gal igen, det sketye 3 gange men nu er der intet i vejen, nogen ide om hvad det betyder,
en anden ting er er der et sted hvor jeg kan søge efter et nyt stykke hartware som jeg sætter på det er et led til at tilslutte en båndmaskine og overspille gamle vidoer, delen hedder ctav usb 2,0
det tog 3 gange for at få det til at virke, den gik ind og fiksede de filer der var problemer med og så startede den op 1 gang, næste gang var den gal igen, det sketye 3 gange men nu er der intet i vejen, nogen ide om hvad det betyder,
en anden ting er er der et sted hvor jeg kan søge efter et nyt stykke hartware som jeg sætter på det er et led til at tilslutte en båndmaskine og overspille gamle vidoer, delen hedder ctav usb 2,0