TV-kort på Ubuntu Server Edition?

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Rattus Norvegicus
Geografisk sted: Albertslund

TV-kort på Ubuntu Server Edition?

Indlæg af Rattus Norvegicus »

Jeg ved slet ikke om dette på nogen måde kan lade sig gøre, men jeg håber det...

Men kan man bruge et tv-kort på sin server, der kører uden det grafiske miljø, således at man kan optage og lagre tv-programmer, samt sende tv-signalet videre til sin Ubuntu laptop via trådløst netværk, så man kan se tv derpå?

Hvis det kan lade sig gøre, hvilke programmer skal der så installeres på hhv. server og laptop?

(der er tale om et Terratec Cinergy 400 tv-kort).
Hilsen Kenny
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: TV-kort på Ubuntu Server Edition?

Indlæg af lath »

Rattus Norvegicus skrev:Jeg ved slet ikke om dette på nogen måde kan lade sig gøre, men jeg håber det...

Men kan man bruge et tv-kort på sin server, der kører uden det grafiske miljø, således at man kan optage og lagre tv-programmer, samt sende tv-signalet videre til sin Ubuntu laptop via trådløst netværk, så man kan se tv derpå?

Hvis det kan lade sig gøre, hvilke programmer skal der så installeres på hhv. server og laptop?

(der er tale om et Terratec Cinergy 400 tv-kort).

Det kan du da:
Billede
Tag et Kig på http://www.videolan.org/vlc/streaming.html

Altså på Ubuntu Server skal du bruge en VLS (server til VLC) samt miniSAP serveren, og på Ubuntu Desktop (laptop) VLC programmet. Hvis dit trådløse netværk er hurtigt nok, og har lav latency (tidsforsinkelse) burde det virke.

Opgrader evt til 802.11.n WLAN både for adgangspunkt (trådløst router/ADSL modem) og laptop for at få 300Mbit/s og meget lavere latency.
Bemærk at selv om 10 Mbit/s er godt nok i de fleste tilfælde kan 802.11g WLAN finde på at køre med kun 1Mbit/s, hvis der er meget støj og/eller dårlig forbindelse.
Latency er vigtigt, da det sikrer mere knas-fri kommunikation, hvilket især er vigtigt for lyd og video.

Edit 1:
Ser ud til at VLS er legacy software. Jeg er ikke helt klar over om VLC kan startes i en speciel (brug ikke X) tilstand, men ellers kan X godt installeres sammen med en eller anden letvægts desktop GUI (det kræver selvfølgelig at der er et grafikkort i serveren).

Edit 2:
Man kan starte VLC i en konsol/shell/terminal:
Kig på http://wiki.videolan.org/Documentation:Play_HowTo/Advanced_Use_of_VLC#RC_and_RTCI
These two interfaces allow you to control VLC from a command shell (possibly using a remote connexion or a Unix socket).

Start VLC with -I rc or --extraintf rc. When you get the Remote control interface initialized, `h' for help message, press h and Enter to get help about available commands.

To be able to remote connect to your VLC using a TCP socket (telnet-like connexion), use --rc-host your_host:port. Then, by connecting (using telnet or netcat) to the host on the given port, you will get the command shell.

To use a UNIX socket (local socket, this does not work for Windows), use --rc-unix /path/to/socket. Commands can then be passed using this UNIX socket.

The RTCI interface gives you more advanced options, such as marquee control for the marquee subpicture filter (See filter section).

Et Ncurces interfaces kan den også:
Billede
Kig på http://wiki.videolan.org/Documentation:Play_HowTo/Advanced_Use_of_VLC#Ncurses

VLC har også et væld af options. Dem kan nemmest bruge via et lille kort shell script.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags