Min gamle bambus-pc virker sløv og CPU History viser 80-100 % efter en genstart, og uden jeg har åbnet applikationer.
Memory: 29 % af 749 MB
Swap: 0 % af 8,5 GB
Network: Receiving 0%, Sending 0%
Den eneste proces, som viser aktivitet, er gnome-system-monitor: Svinger omkring 10 %, og det anser jeg for meget naturligt.
CPU: AMD Athlon XP 2100+, 1,7 GHz, L2 cache 256 KB
Kernel 2.6.28-15-generic
Ubuntu 9.04
Kan I hjælpe mig med at finde årsagen til,
* at pc-en er sløv? og
* hvorfor jeg ikke kan se synderen i System Monitoren under processes?
CPU History 80-100 % i tomgang? (Løst)
-
CPU History 80-100 % i tomgang? (Løst)
Senest rettet af soren 16. okt 2009, 16:01, rettet i alt 1 gang.
Med venlig hilsen Soren
-
- Geografisk sted: Nordjylland
Re: CPU History 80-100 % i tomgang?
Du burde kunne se synderen med kommandoen:
I en terminal.
Du afslutter kommandoen med CTRL+C
Kode: Vælg alt
I en terminal.
Du afslutter kommandoen med CTRL+C
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
-
Tak Jimmyfj og andre som har set på mit problem,
Det er et godt råd. Det viser sig, at når jeg åbner System Monitor stiger CPUens belastning fra X-org fra 3,3 % til 56 %.
Hvad kan jeg gøre for at forbedre situationen?
Det er et godt råd. Det viser sig, at når jeg åbner System Monitor stiger CPUens belastning fra X-org fra 3,3 % til 56 %.
Hvad kan jeg gøre for at forbedre situationen?
Med venlig hilsen Soren
-
- Geografisk sted: Esbjerg
Der er egentlig ikke så meget du kan gøre. Du kører et top moderne operativsystem på gammelt hardware. Din CPU har kun 1 kerne. At køre Systemovervågning æder en del ressourcer. Derudover bliver Xorg med mellemrum kørt, hvilket kortvarigt sluger en del også.
Hvis du har problemer med at din maskine ikke kan klare evt. programmer eller opgaver, så kan du overveje at prøve Xubuntu i stedet. Denne version har Xfce som skrivebordsmiljø, hvilket er en del lettere, men heller ikke så fed som Gnome og KDE.
Ønsker du hastighed og høj ydelse, så kan du overveje Crunchbang Linux, som er en variant af Ubuntu. Det system er super hurtigt.
En helt anden ting; du har 8,5 GB swap. Det er totalt spild af plads. Som tommelfingerregel bør man have en størrelse på 2 x RAM - altså 1,5 GB for dig.
Hvis du har problemer med at din maskine ikke kan klare evt. programmer eller opgaver, så kan du overveje at prøve Xubuntu i stedet. Denne version har Xfce som skrivebordsmiljø, hvilket er en del lettere, men heller ikke så fed som Gnome og KDE.
Ønsker du hastighed og høj ydelse, så kan du overveje Crunchbang Linux, som er en variant af Ubuntu. Det system er super hurtigt.
En helt anden ting; du har 8,5 GB swap. Det er totalt spild af plads. Som tommelfingerregel bør man have en størrelse på 2 x RAM - altså 1,5 GB for dig.
/Michael
---
Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
---
Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
-
Hej Warhawk,
Tak for dit svar.
Jeg var bekymret for, at min gamle hardware var problemet, og det har du nu bekræftet. Når finanserne tillader det, vil jeg købe en fornuftig bærbar.
Jeg vil gå på nettet og finde ud af noget om Crunchbang Linux, som jeg aldrig har hørt om.
Årsagen til min store swapfil er, at jeg har en lille men rimelig hurtig SCSI harddisk, som jeg udelukkende bruger til swap.
Tak for dit svar.
Jeg var bekymret for, at min gamle hardware var problemet, og det har du nu bekræftet. Når finanserne tillader det, vil jeg købe en fornuftig bærbar.
Jeg vil gå på nettet og finde ud af noget om Crunchbang Linux, som jeg aldrig har hørt om.
Årsagen til min store swapfil er, at jeg har en lille men rimelig hurtig SCSI harddisk, som jeg udelukkende bruger til swap.
Med venlig hilsen Soren