Har lige smidt win7 RC ind og troede alt var godt - men lyden skratter på mit nvidia nforce 4 lydkort, og mit prodigy 192 lydkort som jeg normalt bruger, har den ikke drivere til. Og produkcenten har ikke lavet nogle! Det er dog ikke det der er problemet. Jeg vil blot have XP i stedet for, da det eneste windows skal bruges til, er at spille golf. Dermed er det vel også det fornuftigste at smide XP ind, da jeg forestiller mig at den efterlader flere ressourcer til gaming end win7(?)
Inden jeg prøvede at smide XP ind, havde jeg forestillet mig at den ville æde ubuntus GRUB, og at jeg derfor skulle lave en ny med liveskiven, for at sætte maskinen op til at kunne boote både XP og ubuntu. Men det gør den tilsyneladende ikke. Efter maskinen genstarter ubnder XP installationen, går det galt. Hvis jeg lader XP skiven sidde i cdromdrever, skriver den failed to load operating system. Hvis jeg tager xpskiven ud, hopper maskinen videre til grubs standart skærm hvor man kan vælge operativsystemer. Jeg har forberedt denne på at kunne loade windows, men hvis jeg prøver dette, skriver den en fejl og noget om at den ikke kunne loade en skid. Hvad kan der være galt? Hvorfor æder XP ikke bare grub som den plejer, så man kan færdiggøre installationen? Kan det have noget at gøre med at Ubuntu ligger på hd0.0 og at jeg prøver at smide XP ind på hd1.0 ? altså prøver jeg at smide dem ind på forskellige harddiske! har ikke rigtig plads til at gøre det på samme harddisk!.
Installere XP efter Ubuntu
-
- Geografisk sted: Nordjylland
Re: Installere XP efter Ubuntu
Hej Klyp
Dit problem består i, at du vender boot-sekvensen forkert. Forstået på den måde, at du altid skal have Windows installeret inden du installerer Ubuntu, da GRUB så overtager boot-manager rollen. Jeg har lavet en guide til dual-boot som du finder her:
Dit problem består i, at du vender boot-sekvensen forkert. Forstået på den måde, at du altid skal have Windows installeret inden du installerer Ubuntu, da GRUB så overtager boot-manager rollen. Jeg har lavet en guide til dual-boot som du finder her:
Kode: Vælg alt
http://www.ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=6518
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
-
ved godt det ville være nemmere at smide XP ind først. Det betyder bare, at jeg så skal slette og geninstallere ubuntu!.. Det er netop dét jeg godt vil undgå.
Vil følgende kunne fungere i praksis:
Det er grub der skaber problemet med at smide xp ind (Tror jeg da??). Lad os så sige, at jeg smider ubuntu live skiven i skuffen, booter op, går ind på min ubuntu-partition, sletter alle boot-informationer fra grub, lukker maskinen ned, smider xp i cdskuffen, installere XP uden komplikationer fra grub - og så derefter igen bruger ubuntu live skiven til at konfigurere grub til at loade både XP og ubuntu? Det lyder faktisk logisk i mit hoved
^^Det kunne man ikke ^^
Hvorfor fortæller maskinen mig, at operativsystemet ikke kunne loades, efter xp-installationen har indlæst cden og genstartet? Det har vel ikke noget med grub at gøre? er det ikke en fejl et andet sted?
Kan det være windows 7's boot loader der driller? Jeg har haft xp på harddisken før, så ved at xp har sata driveren! Jeg har 2 sata2 diske og 2 ide diske!. kan det have noget at sige? Sata-disken som jeg prøver at smide xp på, er delt på i 2 partitioner. kan det have noget at sige?
Vil følgende kunne fungere i praksis:
Det er grub der skaber problemet med at smide xp ind (Tror jeg da??). Lad os så sige, at jeg smider ubuntu live skiven i skuffen, booter op, går ind på min ubuntu-partition, sletter alle boot-informationer fra grub, lukker maskinen ned, smider xp i cdskuffen, installere XP uden komplikationer fra grub - og så derefter igen bruger ubuntu live skiven til at konfigurere grub til at loade både XP og ubuntu? Det lyder faktisk logisk i mit hoved
^^Det kunne man ikke ^^
Hvorfor fortæller maskinen mig, at operativsystemet ikke kunne loades, efter xp-installationen har indlæst cden og genstartet? Det har vel ikke noget med grub at gøre? er det ikke en fejl et andet sted?
Kan det være windows 7's boot loader der driller? Jeg har haft xp på harddisken før, så ved at xp har sata driveren! Jeg har 2 sata2 diske og 2 ide diske!. kan det have noget at sige? Sata-disken som jeg prøver at smide xp på, er delt på i 2 partitioner. kan det have noget at sige?
-
Bare et lille forslag. I stedet for at installere XP på din pc, kunne du så ikke installere VirtuelBox og så køre XP i den? Det kan selvfølgelig godt være at skærmopløsningen ikke er god nok, men det var måske forsøget værd, når det kun er for at spille golf.
-
- Geografisk sted: Nordjylland
Fejlen er, at Windows overhovedet ikke understøtter Linux filsystemer i WinXP-udgaverne, og så vidt jeg ved heller ikke i nogen anden udgave af Windows. Bootloaderen til WinXP bliver lagt på hd0/1 spor 0, byte 0 - 512, hvorfor du ved at lægge Windows ind efter Ubuntu får GRUB overskrevet af Windows egen bootloader, og derved har du problemet. Dine partitioner har ikke noget med det at gøre, ud over den første partition på den første disk.
Skal du gøre det på den måde du beskriver skal du ind over BIOS hver gang du skal boote enten Windows eller Ubuntu, så de ligger på hver sin disk, sat til disk 0/1 hver gang du vil bruge den ene eller den anden. Det er besværligt, men sikrer dig, at du ikke har den risiko, at når WinXP går ned, hvilket den vil gøre, så skal du kun gen-installere WinXP, og altså ikke Ubuntu.
Derfor skal du, for at installere WinXP på en separat disk sørge for at de andre diske ikke er synlige for maskinens BIOS, simpelthen ved at tage dem fra. Enten det, eller også skal du fortælle WinXP specifikt, at den skal installere sig selv på disk to, uden at den blander sig i GRUB. Det gør du fra installeren til WinXP. Men det er lige lovlig meget arbejde at gøre ud af det.
Edit:
At afvikle WinXP som spilledåse gennem VirtualBox vil ikke på nogen måde give et prisværdigt resultat. VirtualBox er stadig i sin spæde barndom og alt for kompliceret at få til at fungere optimalt på den måde.
Skal du gøre det på den måde du beskriver skal du ind over BIOS hver gang du skal boote enten Windows eller Ubuntu, så de ligger på hver sin disk, sat til disk 0/1 hver gang du vil bruge den ene eller den anden. Det er besværligt, men sikrer dig, at du ikke har den risiko, at når WinXP går ned, hvilket den vil gøre, så skal du kun gen-installere WinXP, og altså ikke Ubuntu.
Derfor skal du, for at installere WinXP på en separat disk sørge for at de andre diske ikke er synlige for maskinens BIOS, simpelthen ved at tage dem fra. Enten det, eller også skal du fortælle WinXP specifikt, at den skal installere sig selv på disk to, uden at den blander sig i GRUB. Det gør du fra installeren til WinXP. Men det er lige lovlig meget arbejde at gøre ud af det.
Edit:
At afvikle WinXP som spilledåse gennem VirtualBox vil ikke på nogen måde give et prisværdigt resultat. VirtualBox er stadig i sin spæde barndom og alt for kompliceret at få til at fungere optimalt på den måde.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
-
Bare et lille forslag. I stedet for at installere XP på din pc, kunne du så ikke installere VirtuelBox
som Jimmyfj siger, vil det aldrig kunne lade sig gøre i virkeligheden!..
hvorfor du ved at lægge Windows ind efter Ubuntu får GRUB overskrevet af Windows egen bootloader
grub bliver ikke overskrevet. Hverken af windows 7 eller xp. win7 kan jeg fint smide ind, og derefter - uden at lave andet end at tilføle win til grub - loade. Når jeg prøver med xp, kommer den kun dertil i installationen, hvor den selv genstarter efter at have indlæst filerne fra cden. Efter genstart springer den op og siger: fejl ved indlæsning af operativsystem! Hvis windows havde overskrevet grub, ville den vel sagtens kunne indlæse windows.
Skal du gøre det på den måde du beskriver skal du ind over BIOS hver gang
Jeg har prøvet at sætte disken som windows ligger på som nummer ét bootdisk! altså så den først prøver at boote på disken med win. Og stadig kommer den op med samme dumme, triste fejl. Derudover kan jeg ikke se hvorfor det bør være nødvendigt at ændre det i biosen hver gang, bare fordi XP ligger på en anden harddisk. Det fungerede fint med win7 og grub som bootloader. Sagde bare til grub at den skulle load win fra den anden disk.