Ubuntu og partitioner?

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Shtennek
Geografisk sted: Hjørring

Ubuntu og partitioner?

Indlæg af Shtennek »

Hey hey allesammen.

Jeg er hoppet på ubuntu-vognen igen, efter Windåse endnu engang crashede.

Jeg fik slettet windows fra den partion det nu lå på (min harddisk var delt op i 2 partitioner, hvor der på den ene lagde alle mine film, billeder, musik osv)...

Det hele gik fint, indtil ubuntu var blevet installeret, og skulle opdateres. Da var der pludselig ikke plads. Så jeg kiggede jo lige under "places", og kunne se at min harddisk nu, lige pludselig var delt ind i, ikke mindre end, 5 partitioner. 3 der hedder media, hvor de 2 af dem er på 2,5gb og den sidste er på 92, så er der den partition jeg selv havde bedt om (som hedder DATA), og så er der en der hedder WinRE.
WinRE er højest sandsynligt en recovery-fil til windows. Men hvad er de andre? Og hvordan frigør jeg plads på drevet "\" ? Er det en helt frisk install der skal til.? I så fald. Hvordan gør jeg det, uden at slette ALT på harddisken, og får lov at beholde det der ligger på drevet DATA?

Tak for hjælpen:)

/Kenneth
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Re: Ubuntu og partitioner?

Indlæg af zob »

Prøv at installer gparted - et partitionsprogram. Det lyder som om du godt ved hvad det går ud på. Du kan installere ved at skrive følgende i en terminal:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install gparted ntfsprogs

Så dukker den op under menuen System-Administration-Partitionhåndtering.

Men udover det er der måske andre ting du gerne vil have shinet op på din nye ubuntu-installation. Her er et par gode tips fra thj01:
http://freedomnotbeer.dk/index.php?opti ... &Itemid=57

På samme side kan du også finde en masse af Arvai's guides. En af dem handler om at få ryddet op på sin ubuntu-installation og kunne måske have din øjeblikkelige interesse:
http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... &Itemid=92