Problemer med partition-størrelse i Vista HB

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Creatif

Problemer med partition-størrelse i Vista HB

Indlæg af Creatif »

Hej med jer!

Jeg har på 3 uger været ved at smadre min bærbare 3-4 gange fordi Vista er så røvhamrende irriterende, så jeg besluttede at køre Ubuntu ved siden af. Da jeg for nogle år siden installerede det i XP var der ingen problemer, så jeg gik bare frem på samme måde .. Og det fungerede ikke efter hensigten.

Da Ubuntu åbner første gang og jeg gladeligt skal til at opdatere programmer, påstår den at der ikke er noget fri plads. Jeg går i Windows og kigger på disk-oversigten, der ganske rigtigt viser at vista bruger alt (!) pladsen, selvom der kun er 50gb programmer ud af 180 gb. Jeg fik formindsket den del uden problemer, men jeg er helt fortabt i hvordan f*nden jeg får Ubuntu til at 'finde' den fri plads. Jeg har fundet et par forslag, men er jeg nødt til f.eks. at hente gparted eller lign. for at få det til at køre?

Er der ikke en funktion eller kommando jeg har stirret mig blind på? En simpel måde at geninstallere eller lign.?
Claus Henriksen
Forfatter
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Problemer med partition-størrelse i Vista HB

Indlæg af Claus Henriksen »

Lyder som om din Linux harddisk fil i Ubuntu er blevet dimensioneret for lille.
Jeg vil nok anbefale dig at geninstallere nu du ikke er gået igang med at bruge din nye install endnu.

Så ville jeg nok også tage springet og lave en 'rigtig' installation, hvor du har Linux liggende på sin egen partition på harddisken. Det fjerner ikke din Windows installation, altså med mindre du selv forlanger det!

1. luk reglementeret ned for windows efter du har backet op.

2. start op i Ubuntu direkte fra CD-ROM - det gør du ved at proppe Ubuntu CD'en i skuffen og slukke/tænde for computeren + MEGET VIGTIGT - under opstart indenfor de første par sekunder: tast F12 eller F2 eller en anden tast for at tvinge computeren til at starte op fra CD.

3. vent 2+ minutter og du har startet Ubuntu op fra LiveCD. Kør System->Indstillinger->Partitions indstillinger (det er gparted!) og slank din PC partition med det du vil afsætte (var det 50GB du havde i 'overskud'). Dette kan tage nogle timer!

4. start Ubuntu installeren. Nu kan den finde plads til at lave en ny partition og du kan lave en ny selvstændig installation ved siden af din windows. Dette tager under en halv time.

Held og lykke.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12
Creatif

Indlæg af Creatif »

Jeg tror jeg er med. Tilgiv mig at jeg er lidt langsom med det her, men det er ved at være en hel del år siden jeg sidst har rodet med computere, og jeg er ikke helt tryg ved at pille ved partitioner og lign.

Gparted viser at der er masser af ledig/uallokeret plads (~60gb). Jeg troede at "install side by side" (det var det jeg gjorde) betød at Ubuntu fik sin egen partition? Dét du foreslår er at jeg kører installeren igen, bruger 'specificer partition manuelt', og så vælger den frie plads til at installere Ubuntu på - Eller kan jeg vælge den simple løsning og sige "install side by side" igen, nu hvor der er ledig plads?

.. Og kommer jeg ikke til at skulle slette den allerede installerede Ubuntu, eller overskriver den bare/fjerner hvad der er i forvejen?

Tak for hjælpen! :)
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Jeg tror sådan set at du har været igang med det rigtige. Du kan sagtens bruge den guidede "side om side" metode. Prøv at følge Arvai's imponerende stykke arbejde med følgende installationsguide:
http://freedomnotbeer.dk/index.php?opti ... %20Ubuntu1
Bemærk, hele side handler om installation, med linket skulle gerne føre dig til gennemgangen af "side om side"-metoden.

Jeg antager at det er med fuld overlæg at din installation foregår på engelsk?