subdomæne...

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
nectioon
IRC nickname: hej
Geografisk sted: KBH

subdomæne...

Indlæg af nectioon »

Hej,
hvordan opsætter jeg subdomæner på min ubuntu server 9.04 med apache

altså kan man opsætte subdomæner på en ip adresse?
for jeg har nemlig ikke råd til et domæne lige nu hehe....

mvh lasse
Billede
(betaler: 10/10 Mbit, 189kr md. kbh (kobber :\))
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: subdomæne...

Indlæg af lath »

nectioon skrev:Hej,
hvordan opsætter jeg subdomæner på min ubuntu server 9.04 med apache

altså kan man opsætte subdomæner på en ip adresse?
for jeg har nemlig ikke råd til et domæne lige nu hehe....

mvh lasse

Du skal ændre i din DNS opsætning for dit domæne (bemærk der kan gå op til 24 timer før det det går igennem).
Er serveren NATet skal du også lave tilføjelser i hver routers routing tabel. Tilføjelse til en routers tabel begynder med routeren med den offentlige statiske IP adresse til sidste router, som din server kan se.

eller vil du istedet:
http://abc.mit-domæne.tld/fil.filext -> http://mit-domæne.tld/abc/fil.filext

?
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
nectioon

Indlæg af nectioon »

Men vis jeg ikke har et domæne.. hvodan gør jeg så?
altså vis jeg skriver fx http://91.100.21.58/sub-rod hvodan gør jeg så fx mappen sub-rod får en "rod konto" fx når jeg skriver link placering / (href="/") at jeg så kommer til index i mappen sub-rod... og omvendt...
Billede
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

nectioon skrev:Men vis jeg ikke har et domæne.. hvodan gør jeg så?
altså vis jeg skriver fx http://91.100.21.58/sub-rod hvodan gør jeg så fx mappen sub-rod får en "rod konto" fx når jeg skriver link placering / (href="/") at jeg så kommer til index i mappen sub-rod... og omvendt...

jeg forstår ikke helt hvad du skriver. men hvis jeg forstår dig rek kan dette måske hjælpe dig.
Der er flere muligheder.
du kan bruge dyndns til at oprette et gratis dubdomæne. du skal på dyndns sætte det op således at f.eks:
nection.dyndns.dk linker til 91.100.21.58 (din ip) dette bliver din rod
du kan så lave en anden registration således at
ubuntu-rulez.dyndns.dk linker til 91.100.21.58/ubuntu-rulez/

dette kræver bare at du har en mappe kaldet ubuntu-rulez på din server.
du vil kunne tilgå denne mappe på to måder ved adressen nection.dyndns.dk/ubuntu-rulez eller ubuntu-rulez.dyndns.dk
bruger du adressen ubuntu-rulez.dyndns.dk vil du ikke kunne gå tilbage til "roden", men vil have ubuntu-rulez mappen som toppen af hierarkiet.

hjalp det dig?
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
nectioon

Indlæg af nectioon »

ok jeg må vist prøve at forklare mig lidt bedere =)

altså vis jeg nu ikke har mulighed for et domæne.. men kun har mulighed at bruge min ip...
vi leger at min ip er mit domæne.. hvordan opsætter jeg så en """sub ip"""...
altså et alm sub domæne ligesom "hej.dk/sub-domæne" bare med min ip adr... altså så fx "91.100.21.58/Sub-ip" hvor sub-ip er mit subdomæne og det har ikke noget at gøre med dyndns og gratisdns og domæner osv...

altså kort sagt et sub domæne på min ip adr... det er noget med at ændre nogle filer i apache...

altså så jeg kan få flere websider op og køre på samme ip... hvor den ene webside fx ligger på 91.100.21.58/website1 osv...
så jeg ikke skal lave links om osv på alle websider om... fordi at fx forside linksne er med / men når jeg klikker på et link med / i mappen website1 ryger jeg jo bare hend til den side som ligger på 91.100.21.58
så vil jeg prøve at oprette et "sub domæne" på min ip... så jeg bare ryger til index i mappen wesite1... når jeg klikker på et link som er i mappen website1...
Billede
Jarlen
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Indlæg af Jarlen »

subdomæner "vender den anden vej".
Der findes 2 måder du kan dele dit hoveddomæne.
subdomæne.domæne.dk
eller
domæne.dk/mappe

Ting efter .dk/ er altså bare almindelige mapper. Hvis du sætter din web-root i apache til at være /var/www vil din ip-adresse, lad os kalde den 10.0.0.1, pege på /var/www

Hvis du så laver undermappen /var/www/undermappe
kan denne tilgås med 10.0.0.1/undermappe

Subdomæne er noget andet, men hvis du bare vil have mapper er det let klaret, og kræver ingen ændringer i apache :-)
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)
nectioon

Indlæg af nectioon »

hmm der er vist ikke nogle der helt forsår hvad jeg mener... :P

må slev prøve at lege lidt med det...
Billede
wolf
Geografisk sted: Nørresundby

Indlæg af wolf »

Jeg formoder, at du efterlyser, hvordan du sætter din apache-server op, så man kan tilgå forskellige directories på din server som subdomæner i stedet for at skrive en længere URL. I så fald er der tale om, at du skal oprette siden under /etc/apache2/sites-available. Du tilføjer en fil med f.eks. følgende indhold:

Kode: Vælg alt

<VirtualHost *:80>
        ServerAdmin min@email.addresse

DocumentRoot /var/www/mitsubdomaenesti
        ServerName mitsubdomaene.minserver.dk
        <Directory />
                Options FollowSymLinks
                AllowOverride None
        </Directory>
        <Directory /var/www/mitsubdomaenesti>
                Options Indexes FollowSymLinks MultiViews
                AllowOverride All
                Order allow,deny
                allow from all
        </Directory>

ErrorLog /var/log/apache2/error.log
        LogLevel warn

CustomLog /var/log/apache2/access.log combined

</VirtualHost>

Din server tilgås (fra "hele verden") som minserver.dk, og dit subdomæne med mitsubdomaene.minserver.dk. Når man skriver mitsubdomaene.minserver.dk i URL'en, kommer man til den sti, der er angivet i DocumentRoot, dvs /var/www/mitsubdomaenesti.

Tilføj siden til de aktive sider med sudo a2ensite <filnavn>, hvor filnavnet er navnet på den fil, du lagde under /etc/apache2/sites-available.

Bemærk dog, at du også skal få din webhost, hvor du har registreret mitdomaene.dk, til at få subdomænet til at pege på IP-adressen på din server.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

nectioon skrev:Sub IP ...

er noget vrøvl.

En IP (Internet Protokol) adresse kan ikke opdeles i mindre dele.
TCP og UDP transport-protokollerne har et begreb der hedder en port. Der er 65536 porte (= 2^16 porte) pr. IP adresse.
HTTP bruger TCP port 80 (for serveren), som bruger Internet Protocol (IPv4) til at overføre indhold fra en computer til en anden.

Du bør lære noget mere om TCP/IP stakken. . Det vil hjælpe dig meget til at stille de rigtige spørgsmål, da du lige nu ikke ved noget om netværk.
Engelsk Wikipedia side http://en.wikipedia.org/wiki/TCP/IP_model om emnet skulle gerne hjælpe dig meget.

Lidt viden om

ville heller ikke skade.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags