Hej forum,
Jeg har nu prøvet nogle forskellige Ubuntu installationer, og lurer på hvad det optimale installationssetup er - hvad har I hver især af præferencer og tricks? Jeg tror jeg vil foretrække et dual boot setup med en meget lille Win XP partition 'forrest', til spil og enkelte tossede applikationer som feks Garmin software, mm. samt Ubuntu på resten af disken.
Derudover er jeg interesseret i et setup med nem måde at reinstallere/starte forfra når jeg laver lidt for meget rod i Ubuntu - Jeg læste om en som foretrak sin home folder på en anden partition, er der enighed om at dette er optimalt, og hvordan gøres det lige? (mener ikke at kunne huske installationsmulighed med home folder et andet sted?)
Ellers andre forslag og overvejelser?
Takker, M
Optimal installation?
-
- IRC nickname: eitreach
- Geografisk sted: København
Re: Optimal installation?
For at lave en separat home-partition skal du ind under manuel partitionering, når du vælger hvordan Ubuntu skal installeres i installationen. Der vælger laver du en ny partition, og vælger /home. Ved siden af laver du så en partition som /, og en swap-partition.
Giver det mening?
Giver det mening?
"A Narn heavy cruiser?!"
Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393
Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393
-
- Geografisk sted: København
Det giver fint mening! Har efterhånden været i den menu en del gange
Så det er altså sådan man kan bruge de flag....
Herligt, takker.
Er der andre af mulighederne/flagene som er gode at bruge til sådan en 'optimal' installation... ?
Thx, M
Så det er altså sådan man kan bruge de flag....
Herligt, takker.
Er der andre af mulighederne/flagene som er gode at bruge til sådan en 'optimal' installation... ?
Thx, M
Er det ligegyldigt i hvilken rækkefølge, man laver partitionerne i?
Om partitionerne er primære eller logiske er vistnok ligegyldigt. Der kan bare kun være 4 primære partitioner pr. fysiske disk, har jeg ladet mig fortælle, men det er så ikke nogen begrænsning, hvis man kun opretter 3.
Om partitionerne er primære eller logiske er vistnok ligegyldigt. Der kan bare kun være 4 primære partitioner pr. fysiske disk, har jeg ladet mig fortælle, men det er så ikke nogen begrænsning, hvis man kun opretter 3.
-
- IRC nickname: Koluda
- Geografisk sted: Gørlev vestsjælland
Jep, det er ligegyldigt i hvilken rækkefølge du opretter dine partitioner i.
Og ingen problemer med kun at lave 2 eller 3 partitioner nej.
Og ingen problemer med kun at lave 2 eller 3 partitioner nej.
-
- Forfatter
- Geografisk sted: Christianshavn
Nu vi er ved det - /home håndtering.
Hvis du har en ubuntu-maskine som altid er tændt kan du overveje at dele /home fra denne ud til dine andre maskiner vha. Nfs.
Det virker ikke så godt med wireless, dog.
Hvis du har en ubuntu-maskine som altid er tændt kan du overveje at dele /home fra denne ud til dine andre maskiner vha. Nfs.
Det virker ikke så godt med wireless, dog.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12