"VNC" i ubuntu, hvordan? (LØST med SSH)

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Spotten
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

Re: "VNC" i ubuntu, hvordan?

Indlæg af Spotten »

soundpartner skrev:hvis du skal kopiere filer fra og til din maskine der hjemme kan dette også gøres i terminalen, men lad os blive enige om at det er noget rod for en nybegynder.
der findes råd for dette.
undder menupunktet steder er der mulighed for tilslut til server. vælger du dette får du et lille vindue frem

Tjenestetype her vælger du SSH (står øverst i listen)
Server: der skriver du din servers ip-adresse, eller hvis du har lavet en linie i hosts-filen som ovenfor så maskinens navn
her efter er der et par valgfri felter.
port: hvis du bruger en anden port end port 22 skal dette skrives her.
mappe: er den mappe du vil starte op i f.eks /home/bruger
brugernavn: er brugernavnet for den person der har ssh-adgang til maskinen
tilføj bogmærke: hvis du sætter et hak her får du mulighed for at lave et bogmærke med navnet du skriver i bogmærkenavn. gør du det vil du næste gang du skal logge ind samme sted have et bogmærke i steder menuen og vil derfor ikke behøve at indtaste disse oplysninger igen.

når dette er gjort så kan du navigere hen til din fjerncomputer og dennes filsystem som var den en del af dit eget. vupti så er det nemt at lige overføre filer frem og tilbage eller at lede efter dokumenter osv grafisk fra en ubuntu til en anden

Nå ja, den havde jeg helt glemt, den funktion! :-) Har brugt den før et pr gange.
Spotten

Indlæg af Spotten »

Det med at låse en bruger i en mappe, det er mere med nogle brugere jeg vil det, men det er faktisk kun dl/up af filer, men kan det gøres via SSH, som en FTP?

Bruger FileZilla, og det er at foretrække da det er nemmere at logge windows brugere over på det.

Hvis en Windows bruger skal forbinde til min SSH server, kræver det så yderligere end FileZilla som klient på Windows?

Min kammerat kan nemlig ikke komme ind men jeg kommer stadig fint ind, både ude og inde fra.

På forhånd tak.
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

det med at croote brugere (mener jeg det hedder) det kan man i ftp, men ikke i sftp (ssh).
men hvis brugeren ikke har skriverettigheder i en mappe, så kan denne ej heller slette noget.

Filezilla burde være fint til at tilgå din maskine via sftp fra windows
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Spotten

Indlæg af Spotten »

soundpartner skrev:det med at croote brugere (mener jeg det hedder) det kan man i ftp, men ikke i sftp (ssh).
men hvis brugeren ikke har skriverettigheder i en mappe, så kan denne ej heller slette noget.

Ok! :-) Forstår det ikke, kan ikke forbinde til den mere udefra, det virkede ellers, men nu virker det pludselig ikke! Det er som om terminalen på serveren skal være åben før det virker, kan det passe? :-(

EDIT:

Skal jeg ind i "Routing" på min router måske? Kan ikke se hvad det ellers skal være når jeg kommer ind via den lokale IP, 192.168.1.168, men ikke den eksterne 212.242.255.93

På forhånd tak.

EDIT EDIT! Det var en manglende forwarding i din trådløse router der manglede! Nu fik jeg også sat en fast IP på maskine, det er også nødvendigt jo.
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

Spotten skrev:
soundpartner skrev:det med at croote brugere (mener jeg det hedder) det kan man i ftp, men ikke i sftp (ssh).

Ok! :-) Forstår det ikke, kan ikke forbinde til den mere udefra, det virkede ellers, men nu virker det pludselig ikke! Det er som om terminalen på serveren skal være åben før det virker, kan det passe? :-(

EDIT:

Skal jeg ind i "Routing" på min router måske? Kan ikke se hvad det ellers skal være når jeg kommer ind via den lokale IP, 192.168.1.168, men ikke den eksterne 212.242.255.93

På forhånd tak.

EDIT EDIT! Det var en manglende forwarding i din trådløse router der manglede! Nu fik jeg også sat en fast IP på maskine, det er også nødvendigt jo.

jep...
hvis du har flere maskiner kan det være ret praktisk at de altid får samme adresser
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Spotten

Indlæg af Spotten »

soundpartner skrev:
Spotten skrev:

EDIT:

På forhånd tak.

jep...
hvis du har flere maskiner kan det være ret praktisk at de altid får samme adresser

Det har jeg, dog er det kun den ene der bruges som SSH server! :-) Men det virker upåklageligt nu! :-) ENDELIG! :-)

Jeg har også låst de forskellige brugere så de ikke kan rode i andres mapper, så er jeg mere rolig, gider ikke folk kan tilgå mine private ting i mit home nemlig! :-)