Installation på Notebook

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Ankerstjerne
IRC nickname: Ankerstjerne
Geografisk sted: 55 22 30 N 10 10 14 E

Installation på Notebook

Indlæg af Ankerstjerne »

Jeg har anskaffet en notebook Aspire One, og den skal køre med Ubuntu. Men den skal jo installeres fra en USB-nøgle og når jeg forsøger at overføre .img-filen til USB-nøglen med programmet Win32Diskimager, så kommer den med følgende fejl:
"An error occurred when attemptingto get a handle on the volume. Error: 8"

Hvad er der galt? (Jeg har tjekket check-summen.)

mvh. Klaus Ankerstjerne
Klaus Ankerstjerne
http://www.aigis.dk
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Installation på Notebook

Indlæg af soundpartner »

Ankerstjerne skrev:Jeg har anskaffet en notebook Aspire One, og den skal køre med Ubuntu. Men den skal jo installeres fra en USB-nøgle og når jeg forsøger at overføre .img-filen til USB-nøglen med programmet Win32Diskimager, så kommer den med følgende fejl:
"An error occurred when attemptingto get a handle on the volume. Error: 8"

Hvad er der galt? (Jeg har tjekket check-summen.)

mvh. Klaus Ankerstjerne

win32diskimager kan vist kun lege med windows.
du skal i stedet bruge unetbootin http://unetbootin.sourceforge.net/
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Ankerstjerne

Indlæg af Ankerstjerne »

Nu har jeg hentet Unetbootin og forsøgt både at overføre .img-fil, .iso-fil samt net_install-version, men computeren booter ikke fra USB-disk. På USB-disken ligger fire filer, en linux-sys-fil, en ubuntu-config-fil, en vesamenu.c32 (er det noget der understøtter 32-bits-cpu?) og ubuntu-init-filen, i den sidste ligger alle data, den fylder ca. 1 gb.

Der burde da være en exe-fil, så jeg i det mindtse kunne køre en live-version?

Skal jeg sætte computeren/BIOS op til at boote fra USB-stick?

En notebook (Intel Atom n280) er da en 32-bits-maskine, ikke sandt :? ?

mvh. Klaus
Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Warhawk »

Hejsa,

Jeg kan ikke helt blive klog på hvilken distro, du prøver at installere, idet du blander img og iso sammen. Såfremt det er en standard Ubuntu x86, så er dette en iso fil. Er det derimod UNR, så er det en img fil.

På USB-nøglen med det færdige image skal du have nogle mapper samt enkelte filer i roden. Der skal ikke være nogen exe filer (dette er ikke Windows).

For at boote op på USB skal du under POST trykke F12 for at få en boot menu - her vælger du så USB. Såfremt USB image er lavet korrekt, vil maskinen så boot op i Linux. I modsat fald får du en fejlmeddelelse.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
Ankerstjerne

Indlæg af Ankerstjerne »

Jeg kommer nærmere :)

Nu har jeg fået dannet en USB-pin med .img-filer på vhja. UNetbootin og computeren booter fra USB. Ubuntu start-billede med forskellige valgmuligheder starter op, MEN efter at have valgt Ubuntu-live (default) , så opstår der problemer. Den starter op i en shell (ash) og kommandopromten hedder: initramfs. Den burde jo starte op i grafisk brugergrænseflade. Det er mange år siden jeg har brugt kommandobasseret grænseflade, hvordan får jeg installeret og startet op i den grafiske grænseflade?

mvh Klaus
Klaus Ankerstjerne
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

Ankerstjerne skrev:...

Der burde da være en exe-fil, så jeg i det mindtse kunne køre en live-version?

Nej! Ubuntu er et operativsystem og ikke et program der kører på Windows.
Ubuntu kan generelt ikke afvikle Windows programmer, dog kan nogle Windows programmer køres med Wine emulatoren.

Skal jeg sætte computeren/BIOS op til at boote fra USB-stick?

Ja

En notebook (Intel Atom n280) er da en 32-bits-maskine, ikke sandt :?

Ja, Intel Atom er en 32 bit mikroprocessor, så du skal bruge 32-bit Ubuntu.

Om Acer Aspire One
Fra "HardwareSupport/Machines/Netbooks", https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupport/Machines/Netbooks
Tier 1

These are net-books that work reasonably well, with few or any issues, and no major issues

Acer Aspire One 150

Works well for most things, sound, webcam, ports all reported to work correctly. Minor problems include pulseaudio interfering with sound recording, and media card reader issues unless it is booted with a card in the slot. D250 models, on the other hand, have been known to have issues where built-in microphones and ethernet cards do not work unless new drivers and pulseaudio are installed and configured correctly.

Known issues:

*

271019 - media card reader not hotpluggable on acer aspire one
*

354620 - Recording from microphone stutters when pulseaudio is running

Acer Aspire One 250

Works well for most things, sound, webcam, ports all reported to work correctly. Minor problems include pulseaudio interfering with sound recording, and have been known to have issues where built-in microphones and ethernet cards do not work unless new drivers and pulseaudio are installed and configured correctly. The key reasons for differentiating the models is that on the 250 wired networking can be an issue, and the card reader is hotpluggable.

Known issues:

*

354620 - Recording from microphone stutters when pulseaudio is running
*

424805 - Attansic wired network drivers need to be manually compiled

Note: the Acer Aspire One Model ZA3 (Manufactured 2009 - A0751h-1279 - Poulsbo chipset), is incompatible. See below.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Ankerstjerne

Indlæg af Ankerstjerne »

Og som tilføjelse til det Lars skriver ovenfor, så kunne Ubuntu ikke finde noget netværkskort under installationen på min notebook.

Nu vil jeg prøve om der findes andre ubuntu-fora, hvor der måske er nogen, der har gjort flere erfaringer, jeg kan bruge, så jeg kan komme videre.

Ellers må jeg prøve en anden Linux-version. Selvom Suse, Mandriva og Fedora nok er for store og tunge til en notebook.
Klaus Ankerstjerne
lath

Indlæg af lath »

Ankerstjerne skrev:Og som tilføjelse til det Lars skriver ovenfor, så kunne Ubuntu ikke finde noget netværkskort under installationen på min notebook.

Nu vil jeg prøve om der findes andre ubuntu-fora, hvor der måske er nogen, der har gjort flere erfaringer, jeg kan bruge, så jeg kan komme videre.

Ellers må jeg prøve en anden Linux-version. Selvom Suse, Mandriva og Fedora nok er for store og tunge til en notebook.

Løsningen er som angivet fra "HardwareSupport/Machines/Netbooks", https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupport ... s/Netbooks:

... men det er ikke for nybegyndere.

Det betyder at også andre Linux distributioner har samme problem, fordi at Linux distributioner bruger Linux kernen, og at noten er om en Linux kernel driver (et såkaldt kerne modul) der ikke virker på Acer Aspire One 250.

Løsningen kunne være en USB 2.0 High Speed til 10/100 Mbit/s Ethernet Adapter (HUSK at tjekke om den virker med Linux før du køber den.)

Edit:
En anden mulighed er at vente til den næste version af Ubuntu (9.10 Karmic Koala) udkommer om kun 18 dage - det er muligt at problemet er ordnet i den nye udgave af Ubuntu.
Der er Live! arragement i Århus i Bruuns Galleri (indkøbscenteret ved siden af banegården) - jeg hjælper dig gerne med installation, hvis du er der med din maskine.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Ankerstjerne

Indlæg af Ankerstjerne »

lath skrev:
Løsningen er som angivet fra "HardwareSupport/Machines/Netbooks", https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupport ... s/Netbooks:

Det lyder udfordrene - en compiler og viden om hvor driveren skal ligge, det kan da ikke være så svært :D

Det kan godt være jeg skal vente til version 9.10 bliver frigivet.

Jeg kommer ikke forbi Århus i den nærmeste fremtid, men tak for dit tilbud.
Klaus Ankerstjerne
lath

Indlæg af lath »

Ankerstjerne skrev:
lath skrev:

Det lyder udfordrene - en compiler og viden om hvor driveren skal ligge, det kan da ikke være så svært :D

Det kan godt være jeg skal vente til version 9.10 bliver frigivet.

Jeg kommer ikke forbi Århus i den nærmeste fremtid, men tak for dit tilbud.

Jeg har en Makefile til Linux modul kernel-hacking (altså kerne-kodning).
Hvis du retter i indholdet, så det passer med den kode du skal compile, så burde du kunne lave et kerne modul (en .ko fil).

I
/etc/modules
filen tilføjer du dit nye kerne modul, som skal ligge i
/etc/modprobe.d
mappen.
Samtidig bør du også læse om
/etc/modprobe.conf
med

Kode: Vælg alt

man modprobe.conf
(afslut manual læseren ved at trykke på 'q' tasten).

Husk at teste modulet med modprobe kommandoen først (sudo skal foran kommandoen). Virker netværkskortet uden at Linux kernen crasher (og dermed også crasher alle dine kørende programmer), kan du indsætte modulet i /etc/modules filen og modulet i /etc/modprobe.d mappen.

/Lars
Ankerstjerne

Indlæg af Ankerstjerne »

Hej Lars

Tak for din hjælp, jeg har ikke tid til at forsøge mig med driver-indstallering nu, så jeg venter på, at den ny Ubuntu-version om et par uger måske har løst problemet.
Klaus Ankerstjerne
axelsvag

Indlæg af axelsvag »

Hej,

Ursäkta en svensk som försöker hjälpa till, men det är inte speciellt svårt att få nätverksuttaget att fungera som det verkar.
Om man bara följer instruktionen som beskrivits. Om du bara kan hitta "terminalen" och och spara ned filen " AR81Family-linux-v1.0.0.10.tar.gz " till en plats som du hittar sedan. När det står "/home/user/atheros" menas det att /din hemkatalog/dittanvändarnamn/den mapp som du laddade filen till. Lycka till, det fungerade perfekt för min dotter som jag instruerade via sms.

Install Wired Network Driver

Ethernet card also doesn't work out of the box for D250. Download AR81Family-linux-v1.0.0.10.tar.gz from http://partner.atheros.com/Drivers.aspx and install it manually.

This assumes it is downloaded to a directory /home/user/atheros where user is your login name.

*Under Applications => Accessories click "Terminal"

*Type the following lines in the terminal.

cd /home/user/atheros

gunzip AR81Family-linux-v1.0.0.10.tar.gz

Ignore gzip warnings about "trailing garbage" and continue with the following lines.

tar xvf AR81Family-linux-v1.0.0.10.tar

cd src/

make

sudo make install

sudo modprobe atl1e

*Close terminal window.

Your network card should now work and appear in the box when clicking the network icon.