Hej.
Jeg er helt ny i denne spændende ubuntu verden.
Jeg har installeret en ubuntu server og har brug for et share hvor jeg kan udveksle filer.
Det er lykkedes at få sat samba op, så jeg kan tilgå sharet fra min win pc og fra min ubuntu klient.
Jeg får bare ikke lov til at skrive til sharet. Jeg møder en adgang nægtet besked.
Kan nogen hjælpe mig videre ?
Mvh.
Steen
Samba og share
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: Samba og share
steench skrev:Hej.
Jeg er helt ny i denne spændende ubuntu verden.
Jeg har installeret en ubuntu server og har brug for et share hvor jeg kan udveksle filer.
Det er lykkedes at få sat samba op, så jeg kan tilgå sharet fra min win pc og fra min ubuntu klient.
Jeg får bare ikke lov til at skrive til sharet. Jeg møder en adgang nægtet besked.
Kan nogen hjælpe mig videre ?
Mvh.
Steen
gadmin-samba pakken hjælper dig (klik for at aktivere installation med pakkesystemet - kun for firefox)
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Hej Lars
Tak for tippet, men hvordan bruges det på en server uden GUI ?
/Steen
/Steen
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
steench skrev:Hej Lars
/Steen
Du bruger en Tight-VNC[1] server på serveren og en Tight-VNC klient på en Linux/BSD/Unix/Windows/MAC OS X computer.
Serveren behøver ikke at have en skærrm og/eller et videokort, men det skaĺ klienten have.
gadmin-samba skal installeres på serveren.
Du logger ind på serveren fra klienten, og fjernkontrollerer den så.
[1]: http://www.tightvnc.com/
Pakker (klik på pakke-linket for at aktivere pakkesystemet - virker kun i FireFox (FF)):
- På serveren) tightvncserver, tightvnc-java, eller vnc-java (java applet, som distribueres til klienterne via en browser)
- På klienten) tightvncviewer, eller gnome-rdp, eller x11vnc
EDIT:
Installation af >pakke< via terminal:
Kode: Vælg alt
sudo apt-get install >pakke<
>pakke< kan f.eks. være gadmin-samba
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags