Jeg bruger video til undervisning og til at kommunikere med.. Kdenlive kan alt hvad jeg kunne drømme om og mere til. Sammen med "downloadhelper" er det stærke værktøjer for mig. (og dig?) Begge mine Ubuntu maskiner kører hurtigere og mere stabilt med Ubuntu end med Windows Vista.
1. Hvilke videoformater er bedst for Windows (wmv?)
2. og MAC folk? (quicktime?)
3. Hvad er bedst til Youtube?
4. Hvad er bedst til Vimeo?
Jeg optager vanligvis i et format der hedder *.mod, de filer kan jeg ubesværet få ind på Ubuntu maskinen, VLC kan spille filen. Kdenlive kan redigere og eksportere... Så er alt jo godt ?
Hvis bare jeg vidste hvad jeg skal/kan/bør eksportere videoen til ?? Kdenlive tilbyder mp4 flash avi osv.
1. AVI kan teoretisk set lægges på youtube, det tager bare mange timer eller dage, det er relativt ukomprimeret.
2. WMV kan Kdenlive ikke lige eskportere til
3. MP4 er måske det bedste hvad angår kvalitet ?
Yderligere forvirret er jeg:
1. Der er PAL (er det europa? eller USA?)
2. Der er NTSC (er det europa? eller USA?)
Kdenlive opsætning forlanger at jeg skal indstille under "afspiller" og "videodrovprogram" samt "lyddrivprogram", samt drop B rammer i H.264 klip.. Det fatter jeg intet af..
Det er en del jeg ikke helt forstår..
Kdenlive: Videoformater i Ubuntu og andre steder.
-
- IRC nickname: finnbjerke
- Geografisk sted: Moss Norge
Kdenlive: Videoformater i Ubuntu og andre steder.
Kardemommeloven er en god ting.
-
Re: Kdenlive: Videoformater i Ubuntu og andre steder.
-
- Geografisk sted: Køge
Det sprøgsmål må du nok tage til kdenlive forum omkring hvorfor: http://www.kdenlive.org/forum
Selv bruger jeg .avi
og brugen af xvideo
Off topic: Har engang lagt en ud på youtube (HD): http://www.youtube.com/watch?v=thAJJn8QTrg
Selv bruger jeg .avi
og brugen af xvideo
Off topic: Har engang lagt en ud på youtube (HD): http://www.youtube.com/watch?v=thAJJn8QTrg
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Nu har jeg arbejdet med film/tv en del, så jeg skal prøve at svare på nogle af dine spørgsmål. Det er nu godtnok nogle år siden så det kan være at noget af min viden er lidt forældet, men here goesFinn Bjerke skrev:Jeg bruger video til undervisning og til at kommunikere med.. Kdenlive kan alt hvad jeg kunne drømme om og mere til. Sammen med "downloadhelper" er det stærke værktøjer for mig. (og dig?) Begge mine Ubuntu maskiner kører hurtigere og mere stabilt med Ubuntu end med Windows Vista.
faktisk vil jeg sige avi... avi er det der kaldes en kontainer der kan indeholde alt muligt, og det mest anvendte i windows (og mest kompatible) er avi. avi KAN være den rå data ukomprimeret (en spillefilm i dvd kvalitet fylder ca 4,5 gb) men der er mulighed for flere komprimeringer hvoraf den bedste og mest brugte er divxFinn Bjerke skrev:1. Hvilke videoformater er bedst for Windows (wmv?)
husker ikke helt men mener det er .mov der er standart æble videoformat dette er igen et ukomprimeret formatFinn Bjerke skrev:2. og MAC folk? (quicktime?)
her er kvalitet pludselig ikke så vigtig som hastighed, og jeg ville vælge flash, .flv eller mp4Finn Bjerke skrev:3. Hvad er bedst til Youtube?
jeg aner ikke hvad det er men mener det må vlre samme som youtubeFinn Bjerke skrev:4. Hvad er bedst til Vimeo?
det kommer jo an på hvad det skal bruges til.Finn Bjerke skrev:Jeg optager vanligvis i et format der hedder *.mod, de filer kan jeg ubesværet få ind på Ubuntu maskinen, VLC kan spille filen. Kdenlive kan redigere og eksportere... Så er alt jo godt ?
Hvis bare jeg vidste hvad jeg skal/kan/bør eksportere videoen til ?? Kdenlive tilbyder mp4 flash avi osv.
skal det på en dvd så helt klart en ukomprimeret avi fil.
skal det på nettet så mp4 eller flv vil jeg sige
pal er europa og ntsc er usa. baggrunden bag formaterne er blandtandet frekvensen på vores strøm vi kører med 50 hz og derfor 50 subframes også kaldet fields ("50" billeder i sekundet) disse opdateres sledes at første billede indeholder alle de lige linier og andet billede alle de ulige linier, så som sådan kun 25 hele billeder og derved 25 frames i sekundet. i usa har de ca 60 hz og 29,2 frames i sekundet (mener der er 29,2 men er ikke helt sikker på de der ,2)Finn Bjerke skrev:
1. AVI kan teoretisk set lægges på youtube, det tager bare mange timer eller dage, det er relativt ukomprimeret.
2. WMV kan Kdenlive ikke lige eskportere til
3. MP4 er måske det bedste hvad angår kvalitet ?
Yderligere forvirret er jeg:
1. Der er PAL (er det europa? eller USA?)
2. Der er NTSC (er det europa? eller USA?)
Finn Bjerke skrev:
Kdenlive opsætning forlanger at jeg skal indstille under "afspiller" og "videodrovprogram" samt "lyddrivprogram", samt drop B rammer i H.264 klip.. Det fatter jeg intet af..
Det er en del jeg ikke helt forstår..
bruger ikke kdenlive så her kan jeg ikke hjælpe. personligt ville jeg bruge standart. det burde jo virke for de fleste
-
OK, Nu har jeg fået video kameraets format, det hedder *.mod og Kdenlive importerer efter nogen betænkningstid, så kan jeg eksportere bare IKKE WMV formatet. HVad er bedste vlag til Youtube?
1. AVI DV tager meget lang tid at uploade men kvaliteten er fin. Det gode kommer til de der venter (løsagtigt Bibelcitat)
2. H.264 Står på listen men jeg kan ikke genere filen.
3. Flash er jo ikke optimalt.
4. Måske mp4 er fremtiden, men det kan Kdenlive ikke genere.
Forslag? Måske er Vimeo bedre end Youtube især er lyden i Youtube helt blottet for bassfrekvens.
1. AVI DV tager meget lang tid at uploade men kvaliteten er fin. Det gode kommer til de der venter (løsagtigt Bibelcitat)
2. H.264 Står på listen men jeg kan ikke genere filen.
3. Flash er jo ikke optimalt.
4. Måske mp4 er fremtiden, men det kan Kdenlive ikke genere.
Forslag? Måske er Vimeo bedre end Youtube især er lyden i Youtube helt blottet for bassfrekvens.
-
- Geografisk sted: Køge
Jeg siger igen .avi
Hvilken version a kdenlive har du?
Du kan få den nyeste herfra: http://www.kdenlive.org/user-manual/dow ... u-packages
Det kan være, at der er rettet noget, der kan løse dine problemer.
Hvilken version a kdenlive har du?
Du kan få den nyeste herfra: http://www.kdenlive.org/user-manual/dow ... u-packages
Det kan være, at der er rettet noget, der kan løse dine problemer.
-
Tak for råd, bruger jeg Synaptic finder jeg bare 0.7.3 versionen. AVI er vel fornuftigt hvis man betænker "GIGO modellen" Forleden tog det dog 3 dage at uploade en 450 AVI til Youtube, det mååte jeg opgive. Nu prøver jeg igen. Det viser sig at den fil som Kdenlive danner er 3 gange større end den importerede *.mod fil i 16:4 format, så jeg uploader nu 3 gig fremfor 0,9 gig. Det er jo lidt ejendommeligt.