"VNC" i ubuntu, hvordan? (LØST med SSH)

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Spotten
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

"VNC" i ubuntu, hvordan? (LØST med SSH)

Indlæg af Spotten »

Hej.

Jeg synes bestemt jeg har set et sted i systemet hvor man kan sætte din PC op til at tage imod fjernkontrol (VNC).

Hvordan gøres dette nemmest i ubuntu 9.04 64 bit? Jeg ser helst det kan gøres med programmer der allerede er installeret hvis det er.

På forhånd tak.

EDIT.

Har fundet den nu, men vil gerne have en hvor man kan forbinde fra en fjerncomputer, ikke kun fra et lokalt netværk, hvordan gøres dette?

På forhånd tak.
Senest rettet af Spotten 12. okt 2009, 01:40, rettet i alt 1 gang.
snigepige
IRC nickname: Snigepige
Geografisk sted: Nykøbing Mors

Re: "VNC" i ubuntu, hvordan?

Indlæg af snigepige »

Det ved jeg ikke men hvis du skulle have lyst til at lave en bette guide på hvordan du løste dit problem er du jo meget velkommen til det.

Du ville sikkert få flere henvendelser på dit indlæg hvis du redigerede overskriften til hvad dit nuværende problem er :O)
Mange hilsner Gry
---------------------------------------------------------------------------------------
http://jegharenmeningom.wordpress.com/
http://twitter.com/Snigepige

sådanUBUNTU
Geografisk sted: Valby

Indlæg af sådanUBUNTU »

Så skal du have en statisk ip adresse. Gå ind på whatsmyip.com og se din eksterne ip-adresse.

Du skal også åbne en port (oftest 5900), hvis du sidder bag en firewall (i din router og/eller i Ubuntu). Ubuntu har som standard ingen aktiv firewall, hvis du ikke har konfigureret en.

Hvis der er en router mellem dig og modemmet, skal du nok også konfigurere noget port forwarding (NAT) i routerens konfiguration. Routerens ip-adresse er som oftest 192.168.0.1 eller 192.168.1.1 (skriv det i firefox adresselinjen).

Det kræver næsten lidt kendskab til netværk, men det kan godt lade sig gøre (kun hvis du har en "ægte" statisk ip-adresse).

Kan du evt. starte med at skrive:

1) hvad er din eksterne ip-adresse?

2) Kan du komme ind i din routers konfiguration og hvad hedder din routers fabrikat?

3) Har du en firewall i din router eller i Ubuntu?
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50
Spotten

Indlæg af Spotten »

snigepige skrev:Det ved jeg ikke men hvis du skulle have lyst til at lave en bette guide på hvordan du løste dit problem er du jo meget velkommen til det.

Du ville sikkert få flere henvendelser på dit indlæg hvis du redigerede overskriften til hvad dit nuværende problem er :O)

Jeg fandt den under "System / Indstilninger / Fjernskrivebord", så logger man bare ind via. sin lokal-IP.
Spotten

Indlæg af Spotten »

sådanUBUNTU skrev:Så skal du have en statisk ip adresse. Gå ind på whatsmyip.com og se din eksterne ip-adresse.

Du skal også åbne en port (oftest 5900), hvis du sidder bag en firewall (i din router og/eller i Ubuntu). Ubuntu har som standard ingen aktiv firewall, hvis du ikke har konfigureret en.

Hvis der er en router mellem dig og modemmet, skal du nok også konfigurere noget port forwarding (NAT) i routerens konfiguration. Routerens ip-adresse er som oftest 192.168.0.1 eller 192.168.1.1 (skriv det i firefox adresselinjen).

Det kræver næsten lidt kendskab til netværk, men det kan godt lade sig gøre (kun hvis du har en "ægte" statisk ip-adresse).

Kan du evt. starte med at skrive:

1) hvad er din eksterne ip-adresse?

2) Kan du komme ind i din routers konfiguration og hvad hedder din routers fabrikat?

3) Har du en firewall i din router eller i Ubuntu?

Min router er forwardet, og UPNP er slået til samt NAT er sat op, så det virker fint, men dvs. jeg skal blot connecte via min ydre IP (WAN)?

Min IP er 212.242.255.93, og jo, jeg har statisk IP, den har ikke ændret sig de sidste 10år.

Men jeg prøver lige om den godtager en forbindelse på den måde, ellers vender jeg tilbage igen! :-)

P.s Jeg kan sagtens tilgå mine routere, både min trådløse og min hovedrouter, uden problemer.

Det virker også fint lokalt, jeg ville bare gerne kunne betjene min maskine udefra! :-)

På forhånd tak!
Spotten

Indlæg af Spotten »

Det virker ikke med min statiske IP adresse.

Jeg har en ZYXEL P660R-D1 som hovedrouter, og en ZYXEL NBG-415N trådløs.

Jeg er ikke sikker på de er sat op til at kunne dette, men det burde virke vil jeg mene.

Jeg kan som sagt komme ind via lokalforbindelse, men ønsker at kunne tilgå min maskine udefra nettet også.

På forhånd tak.
thomasjohansen
Geografisk sted: Køge

Indlæg af thomasjohansen »

Her er en min guide til din router, dog med windows billeder men da det jo er webinterface så skulle der ikke være nogle problemer

http://portforward.com/english/routers/ ... D1/VNC.htm

Det er din interne ip adresse du skal skrive i listen.

den kan du finde ved ifconfig
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

se det på denne måde... med din eksterne ip der lander du i dit "modem".
du skal derfor sætte en portforward op på port 5900 til din maskine. denne forvard skal føres viddere hele vejen så har du 2 routere og et modem så skal du
i modemet route viddere til router1
i router 1 route viddere til router 2
i router 2 skal du så route viddere til din maskine.

da din router1 skal igennem router2 så kan denne ikke se din maskine direkte
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Spotten

Indlæg af Spotten »

Ok, jeg er nu nået så langt at begge routere er forwardet korrekt, og jeg kommer også ind via min IP 212.242.255.93 nu som jeg ville.

Min hovedrouter:

http://peecee.dk/upload/view/195852/full

Min trådløse:

http://peecee.dk/upload/view/195837/full

Nu er der så bare en anden ting der irritere mig..

Jeg kan lukke et vindue f.eks fra en fjerncomputer, og det bliver ikke vist på computeren jeg sidder med, men kun på den computer der fjernstyres, hvilket gør man arbejder i blinde, ellers skal forbinde hver gang man udføre en handling, hvordan ordnes dette?

På forhånd tak.
Senest rettet af Spotten 8. okt 2009, 00:41, rettet i alt 1 gang.
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

Spotten skrev:Ok, jeg er nu nået så langt at begge routere er forwardet korrekt, og jeg kommer også ind via min IP 212.242.255.93 nu som jeg ville.

Jeg kan lukke et vindue f.eks fra en fjerncomputer, og det bliver ikke vist på computeren jeg sidder med, men kun på den computer der fjernstyres, hvilket gør man arbejder i blinde, ellers skal forbinde hver gang man udføre en handling, hvordan ordnes dette?

På forhånd tak.

det problem er der også andre der har... mener det er noget med det indbyggede vnc. prøv med tightvnc eller en af de andre vnc-servere

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
Spotten

Indlæg af Spotten »

soundpartner skrev:
Spotten skrev:Ok, jeg er nu nået så langt at begge routere er forwardet korrekt, og jeg kommer også ind via min IP 212.242.255.93 nu som jeg ville.

På forhånd tak.

det problem er der også andre der har... mener det er noget med det indbyggede vnc. prøv med tightvnc eller en af de andre vnc-servere

Bare i orden dér! Tusinde tak! Det vil jeg prøve, så markere jeg lige tråden som (LØST) hvis det virker! :-)
Spotten

Indlæg af Spotten »

Jeg kan nu se det ikke hjalp.

Når jeg starter tightvncserver og forbinder til den, så er det samme problem som med den indbyggede, den opdatere ikke billedet, så man arbejdet i blinde.

Håber nogen har nogle ideer?

På forhånd tak.

EDIT: Kan hellere ikke forbinde via min IP 212.242.255.93 mere, kun lokalt! :-(
Senest rettet af Spotten 8. okt 2009, 03:11, rettet i alt 1 gang.
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

Spotten skrev:Jeg kan nu se det ikke hjalp.

Når jeg starter tightvncserver og forbinder til den, så er det samme problem som med den indbyggede, den opdatere ikke billedet, så man arbejdet i blinde.

På forhånd tak.

ok... lad mig starte med at sige at det er lang tid siden jeg har brugt vnc (det var i de grumme windowsdage) så jeg ved ikke nødvendigvis hvad jeg snakker om, men det kan være det kan inspirrere dig og sparke i den rigtige retning.

1: grafik er tungt at overføre og især på en langsom forbindelse.
i min tid (på et 11mbit netværk) slog jeg altid wallpaper osv fra for at få hurtigere overforsel af grafikken. og i disse tider med ellers hurtige netforbindelser på ofte 10, 20 eller op til 50 mbit der skal man lige huske at man ofte har asynkrone forbindelser som er f.eks for mit vedkommende var det 20 mbit ned, men kun 1 mbit op (før jeg aktivt gik ind og fik den opgraderet)
det betyder at der er 20 mbit IND til maskinen (den vej du sender komandoer) men kun 1mbit ud fra maskinen, og det er jo den vej som den tunge grafik skal

2:jeg mindes at huske noget om at vnc bruger, eller evt kan bruge flere porte end bare den ene port 5900 som vist nok er standart, og jeg mindes at dette netop skulle være for at sætte hastigheden lidt op ved at skille tiingene lidt ad. kan der mon være lukket af for et eller andet i en firewall eller ved ikke at blive forwardet?

3: hvilken klient bruger du? kunne dette have noget at sige? har du prøvet at tilgå din ubuntu fra en anden ubuntu via programmer>internet>fjernskrivebordsviser og i så fald virker dette?

hvilken maskine bruger du og hvilket styresystem?
er det en windowsmaskine der skal bruge din ubuntu eller er det en ubuntu? og hvilke funktioner er det du skal lave?
grunden til at jeg spørge er at jeg ikke selv bruger vnc mere af flere årsager.
  • det er langsomt
  • det er ufleksibelt
  • forbindelsen mellem maskinerne er UKRYPTERET og nemme at hacke
selv bruger jeg ssh til det meste. Der er flere årsager til dette, men de er blandtandet:
  • ssh er en krypteret terminalforbindelse. forbindelsen er altså ultra hurtig da der ikke skal overføres grafik, og der er sshklienter (gratis) til windows også
  • hvis du tilgår en ubuntumaskine fra en linux (hvist ligemeget hvilken) via ssh så kan du også starte programmer op og få disses grafiske brugerflade med over
  • med i ssh er også sftp som er en krypteret forbindelse til dit filsystem så der kan hentes filer frem og tilbage mellem maskinerne
  • via ssh-agents med mere så kan du sætte din maskine op til at forbinde uden at skulle bruge password osv (men sttadig en krypteret forbindelse)

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
Spotten

Indlæg af Spotten »

soundpartner skrev:
Spotten skrev:Jeg kan nu se det ikke hjalp.

På forhånd tak.

ok... lad mig starte med at sige at det er lang tid siden jeg har brugt vnc (det var i de grumme windowsdage) så jeg ved ikke nødvendigvis hvad jeg snakker om, men det kan være det kan inspirrere dig og sparke i den rigtige retning.

1: grafik er tungt at overføre og især på en langsom forbindelse.
i min tid (på et 11mbit netværk) slog jeg altid wallpaper osv fra for at få hurtigere overforsel af grafikken. og i disse tider med ellers hurtige netforbindelser på ofte 10, 20 eller op til 50 mbit der skal man lige huske at man ofte har asynkrone forbindelser som er f.eks for mit vedkommende var det 20 mbit ned, men kun 1 mbit op (før jeg aktivt gik ind og fik den opgraderet)
det betyder at der er 20 mbit IND til maskinen (den vej du sender komandoer) men kun 1mbit ud fra maskinen, og det er jo den vej som den tunge grafik skal

2:jeg mindes at huske noget om at vnc bruger, eller evt kan bruge flere porte end bare den ene port 5900 som vist nok er standart, og jeg mindes at dette netop skulle være for at sætte hastigheden lidt op ved at skille tiingene lidt ad. kan der mon være lukket af for et eller andet i en firewall eller ved ikke at blive forwardet?

3: hvilken klient bruger du? kunne dette have noget at sige? har du prøvet at tilgå din ubuntu fra en anden ubuntu via programmer>internet>fjernskrivebordsviser og i så fald virker dette?

hvilken maskine bruger du og hvilket styresystem?
er det en windowsmaskine der skal bruge din ubuntu eller er det en ubuntu? og hvilke funktioner er det du skal lave?
grunden til at jeg spørge er at jeg ikke selv bruger vnc mere af flere årsager.
  • det er langsomt
  • det er ufleksibelt
  • forbindelsen mellem maskinerne er UKRYPTERET og nemme at hacke
selv bruger jeg ssh til det meste. Der er flere årsager til dette, men de er blandtandet:
  • ssh er en krypteret terminalforbindelse. forbindelsen er altså ultra hurtig da der ikke skal overføres grafik, og der er sshklienter (gratis) til windows også
  • hvis du tilgår en ubuntumaskine fra en linux (hvist ligemeget hvilken) via ssh så kan du også starte programmer op og få disses grafiske brugerflade med over
  • med i ssh er også sftp som er en krypteret forbindelse til dit filsystem så der kan hentes filer frem og tilbage mellem maskinerne
  • via ssh-agents med mere så kan du sætte din maskine op til at forbinde uden at skulle bruge password osv (men sttadig en krypteret forbindelse)

Hej igen.

Jeg skal bruge det mellem linux maskiner kun, Ubuntu.

Jeg har ikke kunne finde ud af hvordan man sætter en SSH server op? Er det ikke kun i server versionen den er?

Jeg vil bare gerne kunne tilgå min maskine når jeg ikke er hjemme, udefra altså! :-)

På forhånd tak.
thomasjohansen
Geografisk sted: Køge

Indlæg af thomasjohansen »

Man bør kunne justere vnc til kun at vise i 256 farver samt at slå baggrund fra.
Det hjælper en hel del. Men du skal tænke på at et fjernskrivebordsforbindelse i bund og grund sender en masse jpg billeder som bliver til det du ser.

Men ellers kan jeg også anbefale SSH

Det er så meget lettere når det er ubuntu vs ubuntu
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl