Ingen mussemakør ved opstart.. først efter noget idletid..

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
peet_dk
IRC nickname: peet_dk

Ingen mussemakør ved opstart.. først efter noget idletid..

Indlæg af peet_dk »

Når min ubuntu computer starter op er mussemakøren væk.. dvs. man kan godt klikke rundt, men man kan ikke se hvor man er på skærmen.. når man så ikke har brugt den noget tid, og skærmen bliver helt sort, og man så kommer igen, så er musen tilbage.. hvordan kan jeg fixe det?
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ingen mussemakør ved opstart.. først efter noget idletid..

Indlæg af lath »

peet_dk skrev:Når min ubuntu computer starter op er mussemakøren væk.. dvs. man kan godt klikke rundt, men man kan ikke se hvor man er på skærmen.. når man så ikke har brugt den noget tid, og skærmen bliver helt sort, og man så kommer igen, så er musen tilbage.. hvordan kan jeg fixe det?

Få dig en hurtigere computer.

Ok - mere seriøst.
Efter et suspend/en opstart er der en del datastrukturer der genopfriskes/laves i Linux kernen, X serveren (den der tegner grafikkken i den grafiske brugergrænseflade), samt X klienten (GNOME/KDE/?), som fortæller X serveren hvor og hvad der skal der tegnes på skærmene.

Det tager nogen tid.

Du må nok bare vænne dig til at det tager nogen tid - på min computer tagder det ca. 15-20 sekunder at vågne op fra en suspend/og længere ved opstart. Det er en 2x core 1,6 GHz Turion (x86-64) med 2 GB RAM.

Sort særm: Du har en sort pauseskærm, måske? Kig i System > Indstillinger > Pauseskærm.
I programmets titel linie skal der stå "Indstillinger for pauseskærm" og ikke "Xscreensaver".
Når Pauseskærm er aktiveret forsvinder musemarkøren - det er helt normalt, og du kan ikke gøre musemarkøren synlig med mindre du selv programmerer en ændring i Pauseskærm.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
peet_dk
IRC nickname: peet_dk

Indlæg af peet_dk »

He, tror jeg har beskrevet problemet forkert.. Det med sort skærm er en det der skal til før jeg får musen frem igen ;)

Jeg starter computeren op fint, ingen problemer.. Dog ingen mus på skærmen, dvs. jeg kan godt højreklikke og få menuen frem mv. (standard klient.. gnome..?) Men det er pænt upraktisk ikke at kunne se hvor ens mus er....

Når jeg eks. sætter min computer i dvale, (eks. Fn+sleep knappen) og "vækker" den op igen, er musen fremme på skærmen. Som du skriver er det sikkert fordi den genindlæser nogle filer.

Men hvordan kan jeg fixe det problem? pænt upraktisk at skulle starte computer - sætte den i dvale - og vække op .. for at kunne bruge den..
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

peet_dk skrev:He, tror jeg har beskrevet problemet forkert.. Det med sort skærm er en det der skal til før jeg får musen frem igen ;)

Jeg starter computeren op fint, ingen problemer.. Dog ingen mus på skærmen, dvs. jeg kan godt højreklikke og få menuen frem mv. (standard klient.. gnome..?) Men det er pænt upraktisk ikke at kunne se hvor ens mus er....

Når jeg eks. sætter min computer i dvale, (eks. Fn+sleep knappen) og "vækker" den op igen, er musen fremme på skærmen. Som du skriver er det sikkert fordi den genindlæser nogle filer.

Men hvordan kan jeg fixe det problem? pænt upraktisk at skulle starte computer - sætte den i dvale - og vække op .. for at kunne bruge den..

Som du beskriver det er det normal adfærd.

Altså du har suspended din computer, er nu kommet tilbage og har nu genstartet computeren:
  • 1) hos mig er der sort skærm i ret lang tid, ca 15 sekunder
  • 2) hos mig vises desktoppen i et split-sekund
  • 3) hos mig vises straks derefter login skærmen

Har du meget lidt RAM, skal der også diskswappes, og så tager det meget længere tid.

Ved dvale (hibernation) skal der bruges mere tid jo mere RAM du har - både for at gå i dvale og komme ud af dvalen igen. (Indholdet af RAM gemmes i en fil på harddisken).

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags