Problemer når jeg fjerner Ubuntu

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Kongen Andreas

Problemer når jeg fjerner Ubuntu

Indlæg af Kongen Andreas »

Hej, når jeg fjerner ubuntu for at installere det igen (fik det til at crache med forkert grafik driver), forsvinder noget af pladsen på min harddisk på omtrent samme størrelse som jeg gav ubuntu da jeg installerede det.

Ved i hvordan jeg får denne "forsvundne" plads tilbage til windows?
Thinkpad W500 med Ubuntu 9.10 8)
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Problemer når jeg fjerner Ubuntu

Indlæg af soundpartner »

Kongen Andreas skrev:Hej, når jeg fjerner ubuntu for at installere det igen (fik det til at crache med forkert grafik driver), forsvinder noget af pladsen på min harddisk på omtrent samme størrelse som jeg gav ubuntu da jeg installerede det.

Ved i hvordan jeg får denne "forsvundne" plads tilbage til windows?

Det kommer helt an på hvordan du installerede ubuntu.
installerede du som wubi (inde i windows) eller som rigtig dualboot?
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Kongen Andreas

Med Wubi :)
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

Kongen Andreas skrev:Med Wubi :)

i s"fald så skal du også afinstallere i windows som du afinstallerer alle andre programmer.
du skal eventuelt tømme skraldespanden før du får pladsen igen

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
Kongen Andreas

Når jeg går ind i wubi og siger uninstall fjerner den kun "boot delen". Pladsen kommer ikke igen af den grund. Jeg mistænker det for at have lavet en skjult partition.. Wubi er jo kun brugt til at kunne starte installations CDen op.
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

Kongen Andreas skrev:Når jeg går ind i wubi og siger uninstall fjerner den kun "boot delen". Pladsen kommer ikke igen af den grund. Jeg mistænker det for at have lavet en skjult partition.. Wubi er jo kun brugt til at kunne starte installations CDen op.

nej.
når du laver en wubi installl laver du en stor fil i windows som du så bruger som en virtuel harddisk.
det er derfoor du skal uninstallere for at få slette denne fil igen på den rette måde samt få slettet det der gør du kan boote på denne virtuelle disk

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
Kongen Andreas

Ved du hvor denne fil ligger?

Jeg har kikket på min harddisk og kan umiddelbart ikke finde noget..Wubi er nemlig ikke installeret som program og ligger bare "løst" i en mappe. Derfor kan jeg ikke lave unuinstall på wubi, udover inde i wubi, hvilket jo ikke hjælper noget, da den jo bare fjerner boot delen.

Jeg har prøvet med et program at finde ud af hvor de store file, og der ligger INGEN filer af den størrelse på min harddisk.. Der er kun brugt 91 GB, men der er 77 ledig af 221 GB så hvor er de sidste GB?
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Indlæg af Stra »

Kongen Andreas skrev:Ved du hvor denne fil ligger?

Jeg har kikket på min harddisk og kan umiddelbart ikke finde noget..Wubi er nemlig ikke installeret som program og ligger bare "løst" i en mappe. Derfor kan jeg ikke lave unuinstall på wubi, udover inde i wubi, hvilket jo ikke hjælper noget, da den jo bare fjerner boot delen.

Jeg har prøvet med et program at finde ud af hvor de store file, og der ligger INGEN filer af den størrelse på min harddisk.. Der er kun brugt 91 GB, men der er 77 ledig af 221 GB så hvor er de sidste GB?
Mon ikke du skal ind i fjern/tilføj programmer under kontrolpanel på windows maskinen for at fjerne den?

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Kongen Andreas

Nej.. Jeg har ikke installeret Wubi som et program men bare lagt det ned på en destianation og kørt det derfra
Stra

Indlæg af Stra »

Kongen Andreas skrev:Nej.. Jeg har ikke installeret Wubi som et program men bare lagt det ned på en destianation og kørt det derfra
Ubuntu bliver installeret, som et program ved en Wubi installation. Derfor skal du fjerne programmet "Ubuntu". Wubi er metoden, der anvendes, for at installere det under windows.

stra
stra
Kongen Andreas

Der ligger ikke noget program der kunne have nogen forbindelse til det har kikket det hele igennem manuelt :?

Men hvis jeg installerer linux igen er det så muligt at fjerne de gamle installationer gennem ubuntu?
Stra

Indlæg af Stra »

Kongen Andreas skrev:Der ligger ikke noget program der kunne have nogen forbindelse til det har kikket det hele igennem manuelt :?

Men hvis jeg installerer linux igen er det så muligt at fjerne de gamle installationer gennem ubuntu?
Hmm, på min xp maskine ligger det som et fint program. Hvad sker der, hvis du installer det igen via wubi? Du har åbenbart fået slettet noget og kan være det er derfor den ikke finder noget i tilføj/fjern.

stra
stra
Kongen Andreas

Jeg har kun fjernet dem ved hjælp af Wubi.. Så der er vel ikke noget galt den vej?
Stra

Indlæg af Stra »

Kongen Andreas skrev:Jeg har kun fjernet dem ved hjælp af Wubi.. Så der er vel ikke noget galt den vej?
Jo, det må ligge i det, for jeg mener den skal fjernes via tilføj/fjern.

Er det på xp, Vista eller win7?

stra
stra
Kongen Andreas

Vista.

Når jeg bruger Wubi til at installere det, går jeg ind og bestemmer hvor meget plads jeg vil give det, og så opretter den en boot service, hvorfra den kan starte min CD op og installerer det. For at få det på det rene: så installerer den det på C drevet, uden at partionere det?

For så burde der jo ligge nogle filer på drevet.. Som ikke eksisterer :?