Adgang til netværksmapper forsvinder

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
gejo
IRC nickname: johan

Adgang til netværksmapper forsvinder

Indlæg af gejo »

Jeg er ny i Ubuntu. Jeg har installeret Ubuntu 9.04 Netbook Remix på min eeepc 1002HA - og fungerer fint. Dog har jeg et mærkeligt problem. Hvis jeg umiddelbart efter at der er etableret netværksforbindelse WLAN åbner "Netværk-filhåndtering" så er de øvrige computere på nettet tilgængelige - dette gælder min NAS, men åbner jeg et andet program end filhåndteringen inden jeg åbner filhånteringen, så er nettets computere ikke tilgængelige og kan ikke åbnes. Mit net bygger på DHCP tilslutning, så NAS'en har også en IP-adresse gennem DHCP tildelingen - altså ingen fast adresse.

Hvordan løser jeg dette problem, så jeg ikke er tvunget til at indlede enhver åbning af netbogen med at tilgå filhåndteringen?

Jeg har fundet en løsning på problemet. Ved at installere både Dolphin og Konqueror kan Dolphin give en stabil forbindelse til min NAS, uanset hvornår jeg ønsker det. Jeg har så blot gjort Dolphin til min foretrukne filemanager.

:D
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Adgang til netværksmapper forsvinder

Indlæg af lath »

gejo skrev:Jeg er ny i Ubuntu. Jeg har installeret Ubuntu 9.04 Netbook Remix på min eeepc 1002HA - og fungerer fint. Dog har jeg et mærkeligt problem. Hvis jeg umiddelbart efter at der er etableret netværksforbindelse WLAN åbner "Netværk-filhåndtering" så er de øvrige computere på nettet tilgængelige - dette gælder min NAS, men åbner jeg et andet program end filhåndteringen inden jeg åbner filhånteringen, så er nettets computere ikke tilgængelige og kan ikke åbnes. Mit net bygger på DHCP tilslutning, så NAS'en har også en IP-adresse gennem DHCP tildelingen - altså ingen fast adresse.

Hvordan løser jeg dette problem, så jeg ikke er tvunget til at indlede enhver åbning af netbogen med at tilgå filhåndteringen?

Jeg har fundet en løsning på problemet. Ved at installere både Dolphin og Konqueror kan Dolphin give en stabil forbindelse til min NAS, uanset hvornår jeg ønsker det. Jeg har så blot gjort Dolphin til min foretrukne filemanager.

:D

Giv din NAS en statisk IP adresse (en den ikke finder ved hjælp af DHCP).
Kik i både din routers manual, og NASens manual for at løse det.

i /etc/hosts tilføjer du så linien:
10.0.0.2 nas

hvis din NAS har IP adressen 10.0.0.2

Herefter er nas det samme som 10.0.0.2.
Dette trick virker i alle operativsystemer. Filen hedder også altid hosts - men ligger forskellige steder afhængig af operativsystem.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags