Jeg har en ekstern HD, som jeg bruger til backup via SBackup.
Den er formatteret til ext3. Selvom jeg ændrer tilladelser via 'chmod' for hele disken sker der det, at når når jeg genererer en ny backup, så har jeg ikke adgang til de nye filer. Det får jeg først efter en 'chmod'.
Hvordan kan det være? Jeg vil gerne have samme adgang til den Ekterne HD, som jeg har på computerens HD, uden så meget bøvl.
Jeg har dog mistanke om at problemet måske opstår, fordi SBackup bruger root-privilegier.
Ekstern harddisk - tilladelser på filer
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: Ekstern harddisk - tilladelser på filer
Svante skrev:Jeg har en ekstern HD, som jeg bruger til backup via SBackup.
Den er formatteret til ext3. Selvom jeg ændrer tilladelser via 'chmod' for hele disken sker der det, at når når jeg genererer en ny backup, så har jeg ikke adgang til de nye filer. Det får jeg først efter en 'chmod'.
Hvordan kan det være? Jeg vil gerne have samme adgang til den Ekterne HD, som jeg har på computerens HD, uden så meget bøvl.
Jeg har dog mistanke om at problemet måske opstår, fordi SBackup bruger root-privilegier.
Det gør den sandsynligvis ikke, for så er bruger root ejer af filen, og så kan chmod'e filerne ved at bruge sudo foran chmod kommanoen, ligesom at filerne ejer så ville skulle ændres med noget kommando, som begynder sådan her:
Kode: Vælg alt
sudo chown -R <dit_bruger_navn> /sti/til/ekstern/harddisk/
Mit gæt er at løsningen ligger i at kigge i indstillingerne for sbackup, ellers kan du lave et script som du gemmer i en mappe som du kalder 'bin' i din hjemmemappe. Husk at scriptet tager præcedens over systemkommandoer, så undlad f.eks. at give scriptet navnet 'ls', for så virker 'ls' kommandoen pludselig ikke som du forventer.
Når du gemmer scripts i en 'bin' mappe i din hjemmemappe kan dit script blive kaldt ved dets unikke navn overalt i systemet uden at angive scriptets absoluttte sti, fordi at den absolutte sti til din 'bin' mappen i din hjemmemappe vil blive inkluderet i din PATH miljøvariabel, som angiver hvor systemet kan finde programmer.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Man kan selvfølgelig formattere disken til NTFS, så forsvinder problemet nok.
-
- Geografisk sted: Esbjerg
Svante skrev:Man kan selvfølgelig formattere disken til NTFS, så forsvinder problemet nok.
Jo, det er da rigtigt - men noget forfærdeligt skrammel i forhold til EXT3/EXT4.
Jeg har en ekstern harddisk som er formateret med EXT4 og har ikke problemer med den. Den er ikke krypteret og bruges til lagring af data såsom film, image-filer og andet ikke sensitiv data.
Så har jeg en anden ekstern harddisk som er fuld krypteret med TrueCrypt og benytter EXT3. Den bruger jeg til backup.
For begge harddiske har det været sådan, at jeg skulle overtage ejerskabet, hvilket jeg har gjort på rod niveau og så naturlig gøre det recursiv. Så har det bare virket. Noget tyder på at du ikke får gjort det korrekt.
/Michael
---
Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
---
Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD