På vores har vi en række printere, så vi kan printe fra. Det er i sig selv ikke noget problem, når man køre windows, men når man bruger ubuntu er det lidt en anden sag.
Vi tilføjer printerne på, når man køre windows, er at du skriver følgende adresse i fx KØR "skole171.skole.net.local"
så skriver du et domæne, brugernavn og password fx.
"DOMÆNE\BRUGERNAVN"
"PASSWORD"
og så kommer du ind i en mappe på serveren med alle printerne og herefter er det bare at dobbelt klikke på den printer du vil installer.
så kommer spørgsmålet, hvordan tilføjer jeg de printere i ubuntu.
Jeg har prøvet at gå ind i System -> Administration -> Udskrivning og så vælge søg, men de fleste gange går den bare i stå, og jeg havde håbet på at jeg kunne gå ind i mappen lige som på windows.
På forhånd tak
Netwærks printer (Gymnasium)
-
- IRC nickname: SsjDennis
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Re: Netwærks printer (Gymnasium)
ssjdennis skrev:På vores har vi en række printere, så vi kan printe fra. Det er i sig selv ikke noget problem, når man køre windows, men når man bruger ubuntu er det lidt en anden sag.
Vi tilføjer printerne på, når man køre windows, er at du skriver følgende adresse i fx KØR "skole171.skole.net.local"
så skriver du et domæne, brugernavn og password fx.
"DOMÆNE\BRUGERNAVN"
"PASSWORD"
og så kommer du ind i en mappe på serveren med alle printerne og herefter er det bare at dobbelt klikke på den printer du vil installer.
så kommer spørgsmålet, hvordan tilføjer jeg de printere i ubuntu.
Jeg har prøvet at gå ind i System -> Administration -> Udskrivning og så vælge søg, men de fleste gange går den bare i stå, og jeg havde håbet på at jeg kunne gå ind i mappen lige som på windows.
På forhånd tak
det kommer an på hvordan nettet er sat op.
hvis printerne ligger som windowsprintere (samba) så er det nemmeste at finde ud af hvilken printer det er, installere driveren til denne (ubuntudriver. du kan ikke bruge den windowsdriver der ligger på nettet) og så finde printerens sambaadresse eller ip og udfylde manuelt.
-
soundpartner skrev:det kommer an på hvordan nettet er sat op.
hvis printerne ligger som windowsprintere (samba) så er det nemmeste at finde ud af hvilken printer det er, installere driveren til denne (ubuntudriver. du kan ikke bruge den windowsdriver der ligger på nettet) og så finde printerens sambaadresse eller ip og udfylde manuelt.
Når vi skal udskrive fra printeren så mener jeg den kommer til at hedde noget i stil med "\\skole171.skole.net.local\PRINTERENS-NAVN"
er det helt forkert, at den kan hedde det ???
-
- IRC nickname: sound
ssjdennis skrev:soundpartner skrev:det kommer an på hvordan nettet er sat op.
Når vi skal udskrive fra printeren så mener jeg den kommer til at hedde noget i stil med "\\skole171.skole.net.local\PRINTERENS-NAVN"
er det helt forkert, at den kan hedde det ???
det kunne fint passe
-
Godt, men hvordan gør jeg det lige, er der en guide eller sådan???
og er det muligt at se alle printerne for den adresse "skole171.skole.net.local"???
og er det muligt at se alle printerne for den adresse "skole171.skole.net.local"???
-
- Redaktør
Gå ind i System->Administration->Udskrivning->Menuen Server->Indstillinger...
Sæt flueben i Vis printere som deles af andre systemer, så skulle den opdatere - tror jeg.
Indrømmet. Jeg ved ikke om det virker hvis printeren ikke er delt af en linux-server, men en windows server.
Sæt flueben i Vis printere som deles af andre systemer, så skulle den opdatere - tror jeg.
Indrømmet. Jeg ved ikke om det virker hvis printeren ikke er delt af en linux-server, men en windows server.
-