Hej ubuntu bruger.
Jeg har rodet lidt med at kunne fjernstyrer min stationær derhjemme som kører på ubuntu 9.04. Den anden pc er med win xp.
Jeg har sagt i ubuntu at den godt må tillade andre bruger at styrer den. På den anden som er bærbar har jeg installeret vnc.
Der kommer fint forbindelse og kan se jeg styrer musen. Men så stopper det her. Når jeg trykker på fx firefox kan jeg se på den stationær at firefox åbner, men på den bærbar er skræm billedet som det var da jeg fik forbindelse ingen ændring.
Og mit andet spørgsmål er om samba. Hvordan kan jeg logge på min drev udefra?
Som hvis jeg havde installeret filezilla server på den? Og client på den der skal have adgang.
På forhånd tak!
Nikolaj.
Fjernstyring og samba/FTP
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Re: Fjernstyring og samba/FTP
niko skrev:Hej ubuntu bruger.
Jeg har rodet lidt med at kunne fjernstyrer min stationær derhjemme som kører på ubuntu 9.04. Den anden pc er med win xp.
Jeg har sagt i ubuntu at den godt må tillade andre bruger at styrer den. På den anden som er bærbar har jeg installeret vnc.
Der kommer fint forbindelse og kan se jeg styrer musen. Men så stopper det her. Når jeg trykker på fx firefox kan jeg se på den stationær at firefox åbner, men på den bærbar er skræm billedet som det var da jeg fik forbindelse ingen ændring.
Og mit andet spørgsmål er om samba. Hvordan kan jeg logge på min drev udefra?
Som hvis jeg havde installeret filezilla server på den? Og client på den der skal have adgang.
På forhånd tak!
Nikolaj.
for at tage det sidste først...
Du må IKKE bruge samba til at dele dit drev over internettet. eller du kan jo gøre som du vil, men jeg vil ikke hjælpe dig med det da det er for dumt.
- punkt 1: windows brugerstyring (og dermed også sambas) er meget dårlig og meget nem at hacke så derfor så er det nemt for andre at få adgang til din data
- punkt 2: samba er ukrypteret så alt hvad du sender frem og tilbage er super nemt at sniffe, og oven i købet så sender du ukrypteret din nøgle med hver gang (dit brugernavn og kode)
- punkt 3: for at gøre det så skal du åbne en forbindelse igennem din router og denne vil være vidt åben for alle. det positive er at folk ikke kan så meget i denne forbindelse da de vil forvente en windowsmaskine der reagerer en smule anderledes end ubuntu, men de vil stadig kunne tilgå dine shares.
jeg vil i stedet for råde dig til at se på ssh og sftp som kan det samme (og mere til) og som enda er krypteret og 99,99999 % sikkert
-
soundpartner:
Er ny indenfor ubuntu. Så ved ikke hvad der er bedst og sikkert. Så hvad er ssh og sftp for noget? Guide til hvordan det sættes op?
Er ny indenfor ubuntu. Så ved ikke hvad der er bedst og sikkert. Så hvad er ssh og sftp for noget? Guide til hvordan det sættes op?
-
- Geografisk sted: Sønderborg
-
Super med noget baggrundsviden. Men hvordan sætter man det op?
-
- IRC nickname: Jarlen
- Geografisk sted: København
SFTP er en del af SSH pakken, så du skal bare installere den pakke der hedder SSH i Synaptic, så kører det.
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt