Hej
Jeg har lavet et usb drev med ubuntu på. Og det kører ret godt. Drevet er på 8 gb
Jeg brugte denne guide: https://wiki.ubuntu.com/LiveUsbPendrivePersistent
Men nu er det så jeg får et problem.
Så vidt jeg kan se på drevet er der brugt 5.6 Gb. men min installation fylder "kun" 2.1 gb + der er 1.8 gb ledig plads. Det giver ca 4 gb. hvor er den sidste
I min oversigt over steder er der mine 4 har ddiske + mit filsystem - men også et 2.5 gb medie som til forveksling ligner mit filsystems drev. hvorfor er der 2 af dem?
Og hvorfor kan jeg kun udnytte de sidste 2 gb når nu mit filsystem faktisk kun fylder 2,5 gb ?
Eller har jeg misforstået noget ?
Jeg håber nogen kan give mig en forklaring som jeg få mere viden ud af og måske bedre kunne udnytte mit usb drev.
dobbelt installation ?? LØST
dobbelt installation ?? LØST
Senest rettet af icecold 3. okt 2009, 16:35, rettet i alt 1 gang.
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Re: dobbelt installation ??
Uha. Jeg skulle holde tungen lige i munden for at holde styr på hvor alle dine GB var placeret.
Noget tyder måske på at du, under installationen, har valgt enten at oprette en separat /home mount-point på samme drev, eller et (ret stort) swap drev på samme drev. Men jeg er ikke helt sikker på hvad det er jeg har læst.
Jeg kan bedst lide at få overblik over den slags med grafiske værktøjer. En ting man kan køre for at finde ud af hvad diskplads bliver brugt til er Programmer->Tilbehør->Diskforbrugsanalyse.
En anden er gparted, som du skal installere først (derefter ligger den i System->Administration->Partitionshåndtering).
Noget tyder måske på at du, under installationen, har valgt enten at oprette en separat /home mount-point på samme drev, eller et (ret stort) swap drev på samme drev. Men jeg er ikke helt sikker på hvad det er jeg har læst.
Jeg kan bedst lide at få overblik over den slags med grafiske værktøjer. En ting man kan køre for at finde ud af hvad diskplads bliver brugt til er Programmer->Tilbehør->Diskforbrugsanalyse.
En anden er gparted, som du skal installere først (derefter ligger den i System->Administration->Partitionshåndtering).
Re: dobbelt installation ??
zob skrev:Uha. Jeg skulle holde tungen lige i munden for at holde styr på hvor alle dine GB var placeret.
Jeg undskylder min rodede forklaring og mine forkortelser (GB og gb, jeg kan aldrig finde ud af hvornår det er det ene og det andet ), jeg tror du har fat i noget med den beskrivelse om /home mount-point - kan jeg rette dette?
Jeg har kigget på problemet med begge programmer. Og jeg kan ikke rigtig finde ud af diskforbrugsanalyse. Den viser at der er anvendt 5,7 GB.
I /usr er der brugt 2.8 GB, = 49%.
I /var er der brugt 1.1 GB = 19% - Her er de 920 MB benyttet til cache, kan de slettes? og hvordan i så fald?
I /home er der brugt 1.1 GB = 18 %. Kan jeg udvide den plads jeg kan benytte under mit brugernavn i /home?
Gparted kunne jeg ikke se nogen form for fejl. Der er en swap partition på ca 400 mb og resten er, så vidt jeg kan se en stor partition på lidt over 7 GB med et forbrug på 5,7 GB.