Debian installeret fra Internettet + Andre systemer

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Helveg

Debian installeret fra Internettet + Andre systemer

Indlæg af Helveg »

Hej. Har læst, at Debian kan installeres via Internettet. Kan man, når det så er gjort, installere ubuntu "ovenpå", da Ubuntu er bygget på Debian? jeg spørger fordi jeg har en gammel PC, hvor CD-drevet ikke virker, og jeg kan altså ikke installere ubuntu på den måde. Og så kender jeg ikke Debian. Er den på Dansk? - Og vil derfor, hvis det viser sig ar Debian er for "svær" installere Ubuntu eller Xubuntu, Kubuntu, som jeg jo kender. Hvis I forstår hvad jeg mener?
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Debian installeret fra Internettet + Andre systemer

Indlæg af soundpartner »

Helveg skrev:Hej. Har læst, at Debian kan installeres via Internettet. Kan man, når det så er gjort, installere ubuntu "ovenpå", da Ubuntu er bygget på Debian? jeg spørger fordi jeg har en gammel PC, hvor CD-drevet ikke virker, og jeg kan altså ikke installere ubuntu på den måde. Og så kender jeg ikke Debian. Er den på Dansk? - Og vil derfor, hvis det viser sig ar Debian er for "svær" installere Ubuntu eller Xubuntu, Kubuntu, som jeg jo kender. Hvis I forstår hvad jeg mener?

det kan du ikke på den måde, men du kan installere ubuntu fra en usb-stick eller et memorykort hvis der er dette i maskinen.
du kan rent faktisk også installere ubuntu ved at boote fra et netværk (pxe boote) men det er en smule besværligt og kræver at du har en anden maskine du kan bruge som server for dette
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Warhawk »

Helveg skrev:Hej. Har læst, at Debian kan installeres via Internettet. Kan man, når det så er gjort, installere ubuntu "ovenpå", da Ubuntu er bygget på Debian? jeg spørger fordi jeg har en gammel PC, hvor CD-drevet ikke virker, og jeg kan altså ikke installere ubuntu på den måde. Og så kender jeg ikke Debian. Er den på Dansk? - Og vil derfor, hvis det viser sig ar Debian er for "svær" installere Ubuntu eller Xubuntu, Kubuntu, som jeg jo kender. Hvis I forstår hvad jeg mener?

Hejsa,

Nej, som soundpartner skriver er det ikke muligt. Det der menes med at installere Debian fra internettet, er at du henter et meget lille image (64-bit fylder 131,3 MB og 32-bit fylder 149,9 MB), som du brænder ud på CD eller USB og så booter op på. Herefter henter du alt hvad der skal installeres fra internettet.

Jeg vil også anbefale dig at prøve med USB såfremt din maskine understøtter det.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
Kvik
IRC nickname: kvik
Geografisk sted: Söderhamn, Sverige

Indlæg af Kvik »

Har i et link til den guide via netværk. Det kunne være sjovt og prøve jeg har en nas der hjemme hvor iso'en af kbuntu og ubuntu ligger på.
Med Venlig hilsen
Kvik

Blog: http://kviksworld.wordpress.com
----------------------------------------------------------------
Acer Aspire 5741G Ubuntu 12.04
----------------------------------------------------------------
Lubuntu 12.04
Pentium 4 3GHz
1GB ram
GeForce 6600GTS (tror jeg)
80 GB HD
Helveg