USB Pladespiller " Løst "

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
Roadrunner
Geografisk sted: Mors

USB Pladespiller " Løst "

Indlæg af Roadrunner »

hvordan " tvinger " man Ubunutu til at finde en USB enhed der er blevet tilsluttet ? ?

jeg sidder her med en USB pladespiller, hvor softwaren er instaleret via Wine, og det virker !
men ubutut finder tilsyneladene ikke pladespilleren ?
jeg har prøvet flere USB stik, jeg har prøvet at genstarte Ubutu med pladespilleren tændt, jeg har prøvet først at tænde pladespilleren efter ubuntu var startet !

...men den kan sq ikke finde den !
nogle der kan hjælpe ???

Flemming
Senest rettet af Roadrunner 30. sep 2009, 22:01, rettet i alt 1 gang.
Jeg syntes at jødeharpe er et MEGET overset instrument ;-)
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Re: USB Pladespiller

Indlæg af zob »

Hej Flemming.
Hvad får du hvis du skriver følgende i en terminal:

Kode: Vælg alt

lsusb

Gerne henholdsvis med pladespilleren tilsluttet og tændt og med pladespilleren frakoblet.
Roadrunner

Indlæg af Roadrunner »

zob skrev:Hej Flemming.
Hvad får du hvis du skriver følgende i en terminal:

lsusb

Gerne henholdsvis med pladespilleren tilsluttet og tændt og med pladespilleren frakoblet.

Intet !
der sker intet når jeg taster/copy-paste det ind, i terminalen den står bare og blinker !!
" flemming@oem-desktop:~$ lsusb "
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Der SKAL ske noget. Husker du at taste ENTER efter at du har skrevet lsusb?
Roadrunner

Indlæg af Roadrunner »

zob skrev:Der SKAL ske noget. Husker du at taste ENTER efter at du har skrevet lsusb?

der sker ikke noget !
nu har terminalen stået og bliket i over 20 min. ( mens jeg spiste )
og der er stadig ikke sket noget !
jeg har enda genstartet ( gammel vane )
...og JA ! jeg har husket at taste "enter"

Flemming
Roadrunner

Indlæg af Roadrunner »

Roadrunner skrev:
zob skrev:Der SKAL ske noget. Husker du at taste ENTER efter at du har skrevet lsusb?

der sker ikke noget !

Flemming

oki !
jeg har så først set dette nu " Der er stadig en kørende proces i denne terminal. Lukkes terminalen, vil den blive dræbt "

den står åbenbart og arbejder !!
den får liiiige lidt tid endnu !

Flemming
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Hvad siger du til at åbne en terminal mere? Det sker der ikke noget ved! Du har tre muligheder. 1. Du åbner en frisk terminal ved at klikke igen i programmer->tilbehør->terminal. 2. I den åbne terminal (som du siger står og kører et eller andet) går du ind under menuen Fil og åbner en ny terminal (shortcut Shift+Ctrl+N) 3. Det samme, men du åbner bare et nyt faneblad/tab (Shift+Ctrl+T).

Så er vi fri for at vente på hvad end det er.
Roadrunner

Indlæg af Roadrunner »

Roadrunner skrev:
Roadrunner skrev:

der sker ikke noget !

Flemming

oki !
jeg har så først set dette nu " Der er stadig en kørende proces i denne terminal. Lukkes terminalen, vil den blive dræbt "

den står åbenbart og arbejder !!
den får liiiige lidt tid endnu !

Flemming

nu har den fået 40 min .... og der er stadig ikke sket noget ?????
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Se min forrige kommentar!
Roadrunner

Indlæg af Roadrunner »

zob skrev:Hvad siger du til at åbne en terminal mere? Det sker der ikke noget ved! Du har tre muligheder. 1. Du åbner en frisk terminal ved at klikke igen i programmer->tilbehør->terminal. 2. I den åbne terminal (som du siger står og kører et eller andet) går du ind under menuen Fil og åbner en ny terminal (shortcut Shift+Ctrl+N) 3. Det samme, men du åbner bare et nyt faneblad/tab (Shift+Ctrl+T).

Så er vi fri for at vente på hvad end det er.

3 terminal vinduer åbnet + et ekstra faneblad
stadig intet svar !

Flemming
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Måske taler vi forbi hinanden her. Jeg er i hvert fald hægtet lidt af. Hvis sker der når du åbner en ny terminal? Står der så ikke flemming@oem-desktop:~$? Og kan du ikke bare skrive lsusb i en af de nye terminaler? Hvad forhindrer det (i tilfælde at svaret var nej til forrige spørgsmål)? Sker der slet ikke noget når du taster på dit keyboard eller hvad?
Hvad er det egentlig for en proces du har kørende i den terminal? Og hvorfor stopper du den ikke?
Roadrunner

Indlæg af Roadrunner »

zob skrev:Måske taler vi forbi hinanden her. Jeg er i hvert fald hægtet lidt af. Hvis sker der når du åbner en ny terminal? Står der så ikke flemming@oem-desktop:~$? Og kan du ikke bare skrive lsusb i en af de nye terminaler? Hvad forhindrer det (i tilfælde at svaret var nej til forrige spørgsmål)? Sker der slet ikke noget når du taster på dit keyboard eller hvad?
Hvad er det egentlig for en proces du har kørende i den terminal? Og hvorfor stopper du den ikke?

når jeg åbner terminal vindue Nr. 2 står der ( som du siger ) flemming@oem-desktop:~$
og jeg kan godt taste lsusb ! men.... jeg får ikke noget svar !
den proses jeg har kørende er lsusb. og svaret "Der er stadig en kørende proces i denne terminal. Lukkes terminalen, vil den blive dræbt " fremkommer når jeg vil forsøge at lukke det terminal vindue jeg har åbent

så :
1 jeg får ikke noget svar når jeg skriver lsusb i terminal vinduet

2 hvis jeg forsøger at lukke terminalvinduet får jeg svaret (Der er stadig en kørende proces i denne terminal. Lukkes terminalen, vil den blive dræbt )

Flemming
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Der sker intet ved at dræbe lsusb processen. Resultatet skulle helst fremkomme øjeblikketlig (på min er det under 1 sekund) ellers er der noget galt. Bare luk og kør den igen i en ny terminal. Hvis ikke du får svar så prøv at genstarte.
Roadrunner

Indlæg af Roadrunner »

zob skrev:Der sker intet ved at dræbe lsusb processen. Resultatet skulle helst fremkomme øjeblikketlig (på min er det under 1 sekund) ellers er der noget galt. Bare luk og kør den igen i en ny terminal. Hvis ikke du får svar så prøv at genstarte.

OK !
så fik jeg endelig svar
svaret fra terminalen var
flemming@oem-desktop:~$ lsusb
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 004 Device 002: ID 062a:6725 Creative Labs
Bus 004 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 003 Device 002: ID 0556:0002 Asahi Kasei Microsystems Co., Ltd
Bus 003 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub

hvilket ikke siger mig så meget !!!!
får du noget ud af det ???

Flemming
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Så er det vi skal finde ud af om din usb-pladespiller bliver "opdaget". Hvad er mærket på din pladespiller? Var den sat til da du kørte lsusb? Kunne du prøve at køre lsusb en gang med pladespiller forbundet og tændt og én gang med pladespilleren frakoblet? Så kan vi i hvert fald se om der er en forskel. Det lsusb gør, hvis der skulle herske tvivl, er at liste de tilkoblede usb-enheder. Så kan du nok regne ud, hvad det er jeg er ude på.

EDIT: Jeg forsætter lige. Jeg føler mig ret sikker på at din pladespiller er blevet "opdaget". Bid mærke i den ID den har når du kører lsusb. Det er sådan et underligt hexadecimalt talt a la 046d:09a6 (hvilket er ID får mit usb webcam). Så går du ind i audacity. Jeg kan faktisk ikke huske om den er en del af standard programmerne i ubuntu. Hvis ikke kan du installere med

sudo apt-get install audacity

I audacity taster du CTRL+P. Dette giver dig instillinger. Under indspilning vælger du det usb device med den ID du lige har noteret dig i lsusb. Så er det play på pladespilleren og record i audacity. Så varer det ikke længe inden du kan lytte til Johnny Logans samlede værker i din mp3 afspiller.