hej
kan ikke få lyd på ubuntu, har googlet det og fundet en driver på nettet http://support.creative.com/downloads/d ... adId=10792 men kan ikke finde ud af at installere den - er det overhovedet den rigtige?
mvh bjarne
ubuntu 9,04 kan ikke finde mit sb x-fi lydkort
-
- IRC nickname: linux_noob
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Re: ubuntu 9,04 kan ikke finde mit sb x-fi lydkort
Hej.
Jeg er ret sikker på at du ikke får meget ud af at daske rundt på creative support side efter linux drivere, men jeg kan jo tage fejl.
Det kunne nu være fedt hvis man fik lidt mere at vide om dit hardware setup, men ok, det skal ikke skille os ad. Til gengæld vil jeg skyde ind i tågen.
Jeg gætter på at det er et PCI kort du har. Du må meget gerne korrigere den antagelse, hvis det skulle vise at jeg har gættet forkert. Herefter vil jeg igennem tågen skyde gråspurve med kanoner.
Kom med outputs af følgende praktiske kommandoer til at troubleshoote lyd med:
Er du på 32 bit eller 64 bit? Kernel version? Hvilken version af ubuntu? Kom også gerne med outputtet fra følgende:
Har du SLET ikke haft lyd? Eller er det i bestemte apps lyden mangler?
Jeg er ret sikker på at du ikke får meget ud af at daske rundt på creative support side efter linux drivere, men jeg kan jo tage fejl.
Det kunne nu være fedt hvis man fik lidt mere at vide om dit hardware setup, men ok, det skal ikke skille os ad. Til gengæld vil jeg skyde ind i tågen.
Jeg gætter på at det er et PCI kort du har. Du må meget gerne korrigere den antagelse, hvis det skulle vise at jeg har gættet forkert. Herefter vil jeg igennem tågen skyde gråspurve med kanoner.
Kom med outputs af følgende praktiske kommandoer til at troubleshoote lyd med:
Kode: Vælg alt
cat /proc/asound/cards
lspci -nn
aplay -l
sudo lshw -C multimedia
cat /proc/asound/version
Er du på 32 bit eller 64 bit? Kernel version? Hvilken version af ubuntu? Kom også gerne med outputtet fra følgende:
uname -a
cat /etc/lsb-release
Har du SLET ikke haft lyd? Eller er det i bestemte apps lyden mangler?