Skærm er bare flimmer [LØST]

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Fistorian
Geografisk sted: Nørrebro

Skærm er bare flimmer [LØST]

Indlæg af Fistorian »

Vil gerne prøve Ubuntu 9.04 på min PC. Har aldrig brugt andet ind windows før. Jeg har prøvet at køre Ubuntu fra LiveCD, men efter Ubuntu load billedet, bliver skærmen pludselig bare til flimmer. Det virker som om den er gal med skærmkortet. Mit skærmkort er NVIDIA GeForce 7600 GT.

Jeg har læst forskelligt her på forummet, men det er svært at gøre noget når man ikke kan se hvad der sker på skærmen.

Er der nogen der kan hjælpe mig?
Senest rettet af Fistorian 17. sep 2009, 15:30, rettet i alt 1 gang.
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Re: Skærm er bare flimmer

Indlæg af zob »

Ændringerne skal du lave allerede ved opstart. Prøv at kikke på følgende:
https://help.ubuntu.com/community/BootOptions

En mulighed er i hvert fald at taste F4 og vælge Safe Graphics Mode. Hvis ikke det virker er det nok noget med F6 og så tilføje nogle options. De fremgår også af siden jeg linker til. Men prøv F4 først.
Fistorian

Indlæg af Fistorian »

Jeg har prøvet med F4. Det hjælper ikke så meget. I stedet for et fulstændig flimret billede ser man nærmest skærmbilledet 3-dobbelt.

Indtil videre har jeg ikke fundet den rigtige F6-"option", men prøver stadig. Hvis der er nogen der har et tip til hvad jeg skal prøve tager jeg gerne i mod gode råd.

Jeg må indrømme, at indtil videre har mine erfaringer med Ubuntu ikke ligefrem fået mig til at indse systemet fortræffeligheder fremfor Vista.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

hej og velkommen til forum :)

1: hvor hurtigt brændte du den livecd med ubuntu ? (det er vigtigt at brænde den ved laveste hastighed)

2: hvad er det for en pc og hvad er dens specs. ? (cpu - ram - grafikkort osv.)

3: hvilken isofil er det du har hentet ? (32 eller 64 bit)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Fistorian

Indlæg af Fistorian »

Tak for velkomsten

1: hvor hurtigt brændte du den livecd med ubuntu ? (det er vigtigt at brænde den ved laveste hastighed)

Jeg brændte cd på laveste hastighed. Det havde jeg nemlig læst :)

2: hvad er det for en pc og hvad er dens specs. ? (cpu - ram - grafikkort osv.)

OK jeg prøver - Det er en dualcore CPU. I Vista står der følgende om den: Genuine Intel(R) CPU - 2160 @ 1.80 GHz 1.80 GHz
Den har 2 GB RAM
Grafikkort:Nvidia GeForce 7600 GT
Selve PC'en er en stationær NEM-computer.

3: hvilken isofil er det du har hentet ? (32 eller 64 bit)

Isofilen er en 32 bit

Håber det kan hjælpe.
Venlig hilsen
Jacob
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Indrømmet. Selv om jeg er 100% ubuntu-bruger, så kan jeg godt følge dig i din Vista - ubuntu sammenligning. Som dagligt OS ville jeg også foretrække vista (dog hellere XP) fremfor en ubuntu LiveCD. Spørgsmålet er så, om det er unfair at sammenligne et installeret og konfigureret OS med de relevante hardware drivere installeret med en LiveCD (af hvilken som helt art). Jeg har også super dårlige erfaringer med LiveCD'er og jeg aldrig fundet ud af hvorfor jeg kun kan boote hver anden. Hvorfor prøver du ikke at installere ubuntu på en anden partition og tjekker det ud (med Alternate install CD'en). Som regel er det ligeså hurtigt for mig som at troubleshoote en liveCD (nu tester jeg altid nye distro's i virtualbox - det fungerer rigtig godt).
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Hvis det bare er for at se om du kan lide ubuntu, er der en anden måde at gøre det på, du kan installere Wubi (ubuntu via en exefil inde i windows), jeg er faktisk i gang med at lave en guide om det, men den er desværre ikke helt færdig endnu.

Du kan hente Wubifilen her http://wubi-installer.org/

EDIT:

Så fik jeg lavet guiden om Wubi færdig http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... u-guide-ca

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Fistorian

Indlæg af Fistorian »

Jeg har faktisk prøvet Wubi først. Da det også gav samme fuldstændig umulige skærmbillede droppede jeg dette og prøvede i stedet med LiveCD'en. Så hvis der er gode råd til at få det til at virke via Wubi, er jeg helt med på den.

Jeg har ikke meget lyst til at lave en egentlig installation, uden først at have en anelse om, hvad det er jeg installerer. Det er jo egentlig mest af nysgerighed jeg gerne vil prøve ubuntu. Da jeg aldrig har prøvet andre styresystemer ind Windows.

Nu vil jeg prøve at læste Christian guide og se om det kan hjælpe mig.
Venlig hilsen
Jacob
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Prøvede du at installere Wubi fra livecd´en eller som en exefil ?

Fistorian

Indlæg af Fistorian »

christian.arvai skrev:Prøvede du at installere Wubi fra livecd´en eller som en exefil ?

Som en exefil. Men jeg tror jeg vil prøve igen.
Venlig hilsen
Jacob
Fistorian

Indlæg af Fistorian »

Nu har jeg prøve at downloade en nye wubi exefil og installere fra den. Nu sker der følgende:

Alt går fint med installationen af exe filen i windows. Efter genstart vælger jeg Ubuntu og ender på et tispunkt med en orange skærm. Regner med det er nu at der hentes og installeres. Pludselig genstarter computeren uden at jeg gør noget. Jeg vælger så ubuntu igen og ender med en sort skærm med en meget tynd lys stribe nederst i venstre hjørne. Derfra kommer jeg ikke videre. Jeg har prøvet at trykke CTRL+ALT+F1 hvilket virker fint og jeg kan logge ind med brugernavn og password. Jeg læste et sted om hvordan man derfra kan installere nvidia-glx-180 men det hjalp ikke.

Så hvad gør jeg nu?
Venlig hilsen
Jacob
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Jeg har helt ærligt ikke nogen ide om hvad fejlen er (muligvis grafikkortet der ikke vil samarbejde), jeg har kun testet Wubi for at kunne tage de billeder til guiden, så jeg har ikke den store erfaring med Wubi (jeg kører kun med Ubuntu på mine pc´er).

Du kunne prøve at hente Alternate install CD, den kan hentes her http://se.releases.ubuntu.com/jaunty/ub ... e-i386.iso

Finn Bjerke
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Indlæg af Finn Bjerke »

Jeg er vildt glad for Ubuntu og havde også først en flimmer skærm. Jeg løste problemet ved at droppe Windows helt. Problemet skyldtes en grafikdriver jeg havde installeret som ikke passede. Jeg har Nvidia GeForce 9600 Jeg valgte at geninstallere Ubuntu og bruge en plug and play driver til mit grafikkort, så prøv om du kan starte i fejlsikret tilstand først og få det rigtige kort ind via menuen :

system/administration hardwaredriver

Der er ATI og NVIDEa drivere, måske du eller opsætningen har valgt ATI? Kan dit Skærmkort kort afmonteres midlertidigt så du evt kører med indbygget skærmkort til at begynde med og så installerer AGP kortet senere ?

Jeg har smidt Windows helt ud nu. Ubuntu virker fint. Fordelen ved Ubuntu er at den ikke spiser alle maskinens ressourcer, ulempen er at man skal lære at tænke lidt anderledes om filer og installering af programmel.

Held og lykke
Kardemommeloven er en god ting.
Finn Bjerke
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Indlæg af Finn Bjerke »

Kardemommeloven er en god ting.
Fistorian

Indlæg af Fistorian »

Tak for alle jeres gode råd og vejledning.

Jeg har dog ikke fået wubi til at virke. Har overvejet at lave en egentlig dualbootinstallation, men jeg har "kun" 30 Gb ledigt på harddisken. Tror jeg køber en større harddisk og prøver med ubuntu igen, når den er oppe at kører. Så håber jeg, at det hjælper.
Venlig hilsen
Jacob