Instalation af skærmkort

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Stutemeyer
Geografisk sted: Høje Taastrup

Instalation af skærmkort

Indlæg af Stutemeyer »

Hej

Jeg har netup instaleret Ubuntu, men kan ikke få mit skærmkort til at virke i Ubuntu.

Skærmkortet er et GeForce 7600 serien jeg mener at instal cd'en indeholder driver til linux, men der fremkommer kun sort skærm når Ubuntus kører.

Er der nogen der har et godt råd!

MVH

Stytemeyer
MVH

Stutemeyer

Asus Eee Pc 900 med eeebuntu 3,0
Medion akoye E1210 med dualboot WinXp/Ubuntu 10,04 netbook
Asus EeeBox B 206 med dualboot WinXp/Ubuntu 10,04
Acer TravelMate5530 med Windows 7
Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Instalation af skærmkort

Indlæg af Warhawk »

Hejsa og velkommen i forum :)

Det er et kendt problem, at visse nVidia og ATI grafikkort volder store problemer under installationen. Du kan nemt løse problemet således:

Start maskinen og i stedet for at logge ind, trykker du <Ctrl>+<Alt>+<F1> - så starter du i CLI mode, hvor alt er tekstbaseret. Log så ind der ved at skrive brugernavn og kodeord. Så skal du have hentet og installeret en driver. Skriv denne kommando

Kode: Vælg alt

sudo aptitude install nvidia-glx-180
og tryk <Enter>. Du skal så skrive dit kodeord - bemærk, at markøren ikke flytter sig eller skriver noget på skærmen, når du indtaster dit kodeord. Tryk herefter <Enter>.

Systemet vil nu hente og installere driveren, og du kan følge det hele på skærmen. Når installationen er afsluttet skal systemet genstartes. Skriv

sudo reboot
<Enter> - og igen kodeord...

Held og lykke :)
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
o47

Indlæg af o47 »

Hello :)

Jeg har et problem i samme katagori.. Når jeg går ind under "Skærm" er det eneste info jeg kan se "ukendt".. Har prøvet at finde en skærmdriver, men ser ud til at der ikke er lavet nogen til linux.. kan det passe eller ved jeg bare ikke hvor jeg skal lede, hehe?.... Når jeg i windows går ind under mit skærmkort i enhedshåndtering, er det eneste jeg kan se af navn, at det hedder mobility U1.. Sys det virker som et ret kort navn, så nogen der evt ved hvor jeg kan se resten? :P... Det første gang jeg har installeret ubuntu, eller nogen anden form for linux, skal det nok lige siges....
Warhawk

Indlæg af Warhawk »

o47 skrev:Hello :)

Jeg har et problem i samme katagori.. Når jeg går ind under "Skærm" er det eneste info jeg kan se "ukendt".. Har prøvet at finde en skærmdriver, men ser ud til at der ikke er lavet nogen til linux.. kan det passe eller ved jeg bare ikke hvor jeg skal lede, hehe?.... Når jeg i windows går ind under mit skærmkort i enhedshåndtering, er det eneste jeg kan se af navn, at det hedder mobility U1.. Sys det virker som et ret kort navn, så nogen der evt ved hvor jeg kan se resten? :P... Det første gang jeg har installeret ubuntu, eller nogen anden form for linux, skal det nok lige siges....

Hejsa :)

Under "Skærm" kan du kun se opløsning m.m. og ellers styre flere skærme, men ikke installere drivere. Det er helt normalt at der står ukendt - det er bare den aktuelle skærm. Dit grafikkort ser ud til at være ATI Mobility U1. Gå i System | Administration | Hardwaredrivere - her burde der så være en ATI-driver, som du kan aktivere.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
o47

Indlæg af o47 »

ehm, startede windows op for var ret træt af 800x600 :P... Men da jeg startede ubuntu op igen for at gøre som du beskrev, viste den pludselig i 1024x768 og kunne se en skærm :o ... Nå men stadig, når jeg gør som du siger står der "Der er ingen proprietære drivere i brug på dette system." Kan ikke vælge nogle, men efter som den kan køre 1024x768 må den da have fundet noget?...
calvita

Indlæg af calvita »

så er jeg ikke den eneste med det problem.
har lige instaleret ubuntu 9.04 på min gamle pc, så finder ubuntu også en driver til mit GeForce4 MX 440 grafikkort og det spiller også helt fint, men det sker af og til at jeg opblever at når jeg starter maskinen op at den har en mærkelig skærmopløsning og jeg kan ikke ændre den til noget akseptabelt, hvis jeg så genstarter så er alt helt normalt igen :?: :?: :?: :?: :?:
Hvad sker der lige. :shock:

mvh. calvita
calvita

Indlæg af calvita »

hej igen fant ud af at den driver som ubuntu har fundet er en version 96, jeg kikkede så lige på invidias hjemmeside og der står at driveren skal være en version 86 hvad kan det betyde :?:

undskyld hvis jeg er lidt dum til det her linux men er total grøn inden for faget.
Warhawk

Indlæg af Warhawk »

Hejsa,

Det betyder at du skal bruge en ældre driver, som passer bedre til dit grafikkort. Om det kommer til at køre bedre må komme an på en prøve. Så afinstaller nuværende driver og installer den anbefalede. Hvis det ikke virker kan du altid installere den nye igen.
/Michael
---

calvita

Indlæg af calvita »

Warhawk skrev:Hejsa,

Det betyder at du skal bruge en ældre driver, som passer bedre til dit grafikkort. Om det kommer til at køre bedre må komme an på en prøve. Så afinstaller nuværende driver og installer den anbefalede. Hvis det ikke virker kan du altid installere den nye igen.

Problemet er bare at jeg ikke kan finde denne driver andre steder som inde ved invidia og den ligger som en run fil. er ret dumy til det her men ved ikke hvad jeg skal stille op med den fil har downloaded den

mvh. calvita

ps. på forhånd tak for hjælpen
Warhawk

Indlæg af Warhawk »

calvita skrev:Problemet er bare at jeg ikke kan finde denne driver andre steder som inde ved invidia og den ligger som en run fil. er ret dumy til det her men ved ikke hvad jeg skal stille op med den fil har downloaded den

mvh. calvita

ps. på forhånd tak for hjælpen

Hmm, gad vide hvad det er for en fil? Jeg søgte lige på nVidia's side og der foreslår de ver. 96.x til dit grafikkort. Den driver du har installeret i øjeblikket står også til at understøtte GeForce 4 MX 440.
/Michael
---

calvita

Indlæg af calvita »

det kom sig sådan set af at jeg ikke kan køre spillet glest uden at både lyd og selve spil hakker. fandt ud af at der var andre herinde som har samme grafikkort og ikke kan finde den rigtige driver så jeg gik i gang med at lede rundt omkring og kom frem til den fil herunder, men jeg har ikke ret meget forstand på linux, jeg har prøvet ubuntu en gang før men gik bag fra det grundet bøvl med drivere osv.

filen som jeg hentede: NVIDIA-Linux-x86-96.43.13-pkg1.run er hentet fra nvidia

men har lige fået et andet problem nu kan jeg slet ikke starte glest mere.

mvh. calvita
Warhawk

Indlæg af Warhawk »

calvita skrev:filen som jeg hentede: NVIDIA-Linux-x86-96.43.13-pkg1.run er hentet fra nvidia
mvh. calvita

Okay :D

Du må hellere få en forklaring så. x86 er ikke en version, men derimod arkitekturen - her i386 som er 32-bit arkitekturen. 96.x er således versionen.

Hvis du placerer filen i roden af din hjemmemappe (home) så er det ret nemt. I terminalen skriver du

sh NVIDIA-Linux-x86-96.43.13-pkg1.run
<Enter> - så skulle installationen begynde. For at kunne installere driveren skal du indtaste dit password når du bliver bedt om det.

I nogle tilfælde er det nødvendigt at afinstallere gamle drivere/programmer inden en ny version kan installeres.
/Michael
---

calvita

Indlæg af calvita »

hej igen

jeg har prøvet at skrive din kode :
skrev
calvita skrev:sh NVIDIA-Linux-x86-96.43.13-pkg1.run
men den siger bare : ERROR: nvidia-installer must be
run as root

men den siger bare : ERROR: nvidia-installer must be run as root
så var det at jeg læste et andet sted herinde at man bare skulle skrive sudo forand, så det grorde jeg og så kom den med det her: ERROR: You appear to be running an X server; please exit X before
installing. For further details, please see the section INSTALLING
THE NVIDIA DRIVER in the README available on the Linux driver
download page at www.nvidia.com.

hvad er x server, og kan det være jeg ikke har placeret filen korekt- hvad er root helt præcis.

mange tak for hjælpen in til videre
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

calvita skrev:hej igen

jeg har prøvet at skrive din kode :
skrev
calvita skrev:sh NVIDIA-Linux-x86-96.43.13-pkg1.run
men den siger bare : ERROR: nvidia-installer must be
run as root

men den siger bare : ERROR: nvidia-installer must be run as root
så var det at jeg læste et andet sted herinde at man bare skulle skrive sudo forand, så det grorde jeg og så kom den med det her: ERROR: You appear to be running an X server; please exit X before
installing. For further details, please see the section INSTALLING
THE NVIDIA DRIVER in the README available on the Linux driver
download page at http://www.nvidia.com.

hvad er x server, og kan det være jeg ikke har placeret filen korekt- hvad er root helt præcis.

mange tak for hjælpen in til videre

det er nemlig ganske korrekt. xserveren som er det grafiske display bruger skærmdriveren
når denne kører så den skal vi have stoppet.

det nemmeste er at trykke [ctrl][alt][f2] dette starter en cli baseret brugerflade (ren text)
i denne kan du så med

sudo /etc/init.d/gdm stop
stoppe gdm (gnome desktop manager) og derved stoppes din xserver.
når dette er gjort så kan du køre din komando (husk sudo)

når du såå er færdig kan du med

sudo /etc/init.d/gdm start
starte din xserver, og med

exit
kan du logge ud.
når du nu er logget ud af din cli så kan du hoppe over i det grafiske med [ctrl][alt][f7]
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
calvita

Indlæg af calvita »

hej igen :D

øøh den siger noget i nærheden af : cant start INVIDIA :?:

hvad skal det sige :wink: