Partitioner! Hjaelp! Det fungere ikke...

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
primestr
IRC nickname: primestr
Geografisk sted: Odense C

Partitioner! Hjaelp! Det fungere ikke...

Indlæg af primestr »

Hej, jeg har et problem, kan ikke faa samlet al min frie plads til et stort..

Som i kan se er der nogle unallocated discs som skal laegges sammen til en stor.

Billede
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Partitioner! Hjaelp! Det fungere ikke...

Indlæg af soundpartner »

det er som sådan ikke muligt. For at du skal kunne samle din frie plads så skaal den være sammenhængende...
Det svarer lidt til at prøve at ligge 3 lejligheder sammen som ligger henholdsvis i nummer 7 nummer 17 på 3 sal og så nummer 22 i kælderen.

hvis du starter op på en ubuntu live-cd så kan du manipulere hele disken frit (da disken så slet ikke bruges) og her kan du rykke rundt på partitionerne.

hvis du rykker sda2 til venstre og dernæst sda3 helt til venstre så kan du efterfølgende minimere størelsen på den extendet sda4 således at denne ikke indeholder fri plads, og rykke denne helt til højre, og vupti så har du det hele samlet midt på disken.
jeg vil lige sige at dette er ikke helt ufarligt så jeg vil råde dig til en grundig backup af ALT inden du går i gang
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
primestr

Indlæg af primestr »

Hehe for sent, alt røg tidligere.. :P Men skidt, det var bare en masse lort. havde backup af mine txtdocs osv. Men et lille spørgsmål der presser sig på er, kan det ikke lade sig gøre at installere windoz på senere hen, lige nu har jeg bare installeret ubuntu på hele drevet, gad ikke kæmpe med den mere tidligere nemlig, men skal da huske på det der med at rykke rundt på det som du skrev.

Men ja, kan man godt have ubuntu på det hele og derefter installere windoz så der bliver xp ubuntu duelboot.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

primestr skrev:Men ja, kan man godt have ubuntu på det hele og derefter installere windoz så der bliver xp ubuntu duelboot.

Det mener jeg godt at man kan, men det er meget besværligt på den måde, fordi du sletter Grub (ubuntu´s bootloader) når du installere windows, man skal derfor rode med at genskabe Grub og det er ikke det nemmeste :(

Jeg vil anbefale dig at du installere windows med det samme og så laver den dualboot med ubuntu, det er meget nemmere at gøre det i den rækkefølge og der er en god guide om det her http://wiki.ubuntu-dk.org/GuidesHowtos/ ... stallation
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

du kan sagtens installere windows senere på en ubuntu maskine. problemet er som christian også skriver at grub (som er ubuntus bootloader) den forsvinder.

når windows så er installeret så skal du derfor til at genetablere denne, eller du kan vælge at lade windows bootloaderen klare ærterne. dette kræver at du downloader et program til at manipulere bootloaderen. Der findes en 3-4 forskellige af slaksen som ligger til gratis download.
jeg kan ikke huske hvilket af dem jeg syntes bedst om, men jeg kan huske at jeg brugte ca en dag på det, samt at jeg bandede og svovlede.

du skal nemlig ind manuelt og lave en bootsekvens til linux, ind og definere partitioner osv, og tro mig jeg fandt det ikke synderligt intuitivt.
med ubuntus grub der finder den selv ud af det hele.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
primestr

Indlæg af primestr »

Okay cool :) Må se hvad jeg gør når jeg skal have xp på igen, lige nu sys jeg ikke jeg har brug for windoz...
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Det er forståeligt, for hvem har brug for windows :D

Hvis du alligevel skulle have et par småting som du skal bruge Windows til, kan du hente programmet Virtualbox og installere Windows inde i Ubuntu.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing