Nedsættelse af strømforbruget på server?

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Rattus Norvegicus
Geografisk sted: Albertslund

Nedsættelse af strømforbruget på server?

Indlæg af Rattus Norvegicus »

Jeg ved ikke om dette hører til i Opsætning, Hardware eller Tekniske spørgsmål, men har valgt Opsætning, så tråden må gerne flyttes hvis den hører til et af de andre stedet :)

Men min hjemmeserver, som kun bruges som ekstern lagerplads til private filer og som lager til multimediefiler (videoklip, film, musik og PC-spil), samt til Torrentflux, den kører 24/7 og sluger 66-67W (ca. 1500 kWh i døgnet).

Jeg har nu frakoblet skærmen, tastatur, dvd-brænder og har derved kun nedsat forbruget til 63-64W.

Hvordan kan jeg nedsætte forbruget yderligere :?:

Det nuværende hardware består af:
ASRock bundkort: K8NF4G-SATA2
CPU: 2 ghz AMD Sempron 3300+ 64bit
Harddisk: 1x500gb western digital (WD5000AADS)
Strømforsyning: ATX 300W
Grafikkort: ASUS EAH3450/DI 256mb (kun benyttet da det bundkortets onboard grafikkort er defekt)
Ram: 1x1gb PC3200 400mhz

Jeg har ikke kunne finde noget om hvor meget strøm grafikkortet sluger, men jeg kan forstille mig at det er en af de helt store syndere, og at finde et mindre grafikkort måske vil reducere strømforbruget yderligere?
Hilsen Kenny
elkoger
Geografisk sted: Odense

Re: Nedsættelse af strømforbruget på server?

Indlæg af elkoger »

Hej

Først skal vi lige have beregningen på plads:
den kører 24/7 og sluger 66-67W (ca. 1500 kWh i døgnet)

Den er ca. 1,5kWh ;)

Jeg tror dit bundkort/processor bruger en del.
Jeg bruger selv et mini-itx bundkort fra VIA med en C7 processor (det bruger 18W med en 2,5" harddisk og 1GB ram)
Et mini-itx, med atom processor er også fornuftigt.

Herud over tror jeg du har ret i at grafikkortet bruger en del, når du har sat serveren op kan du jo pille kortet ud og tilgå serveren via ssh.

En 3,5" harddisk bruger meget mere strøm end en 2,5"
Mvh Simon