Hejsa
Jeg kigger lidt på et underligt problem.
Mit lydkort virker fint når jeg booter maskinen, men efter et stykke tid forsvinder lyden, den kan ikke afspille eller noget som helst ... reboot løser problemet men det kan jo heller ikk være rigtigt - så jeg har gravet lidt og fundet følgende:
lspci | grep -i audio
00:1f.5 Multimedia audio controller: Intel Corporation 82801EB/ER (ICH5/ICH5R) AC'97 Audio Controller (rev 02)
$ cat /proc/asound/cards
0 [ICH5 ]: ICH4 - Intel ICH5
Intel ICH5 with CMI9761A+ at irq 17
Altså ser det jo fint ud at den kan se hardwaren.
så prøver vi at spille start-tonen.
$ aplay /usr/share/sounds/startup.wav
ALSA lib pcm_dmix.c:1008:(snd_pcm_dmix_open) unable to open slave
aplay: main:583: audio open error: Device or resource busy
Og finder at det ikke kan lade sig gøre - højtalerne er lydløse og umiddelbart kan jeg ikk se nogen processor der hænger og optager lydkortet....
Nogen der har set det her problem før?
Nogen der har en løsning??
Mvh
Johnny
Underlig lyd problem
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Re: Underlig lyd problem
Kan jeg få at vide om du er på ubuntu og hvilken version.
Noget kunne tyde på at du har afinstalleret pulseaudio, er det korrekt?
I hvert fald ligner problemet det, jeg har fordi mit lydkort ikke kan køre under pulseaudio. Jeg er derfor blevet nødt til at afinstallere det (pulseaudio altså). Det har betydet at ALSA ikke kan multiplexe (afspille lyd fra flere kilder på en gang). Det gælder også bare en åben browser der på et tidspunkt har afspillet lyd fra f.eks. youtube. Så hvis du vil undersøge om det er tilfældet, lukker du alle de apps der muligvis har kunnet afspille lyd (også browsere) og genstart det program du gerne vil have til at afspille lyd.
Et godt link: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=843012
Ord til google: alsa, pulseaudio, multiplex, dmix
Noget kunne tyde på at du har afinstalleret pulseaudio, er det korrekt?
I hvert fald ligner problemet det, jeg har fordi mit lydkort ikke kan køre under pulseaudio. Jeg er derfor blevet nødt til at afinstallere det (pulseaudio altså). Det har betydet at ALSA ikke kan multiplexe (afspille lyd fra flere kilder på en gang). Det gælder også bare en åben browser der på et tidspunkt har afspillet lyd fra f.eks. youtube. Så hvis du vil undersøge om det er tilfældet, lukker du alle de apps der muligvis har kunnet afspille lyd (også browsere) og genstart det program du gerne vil have til at afspille lyd.
Et godt link: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=843012
Ord til google: alsa, pulseaudio, multiplex, dmix