Ubuntu og programmering

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
nikolaj_s
IRC nickname: nikolaj_s

Ubuntu og programmering

Indlæg af nikolaj_s »

Jeg er lidt i tvivl hvilket sprog jeg skal vælge...
Jeg har forståelse for programmering, har prøvet lidt C og c++ jeg har lavet en smule php, så selve konceptet bag programmering forstår jeg.
Jeg er dog så ny at jeg ikke kan beslutte mig vejen. Skal jeg først lære C og så gå til C++?
Jeg skal bruge det til linux og til at føre nogle ideer ud i livet senere GUI programmer.
Jeg synes dog C++ Har den kæmpe fordel med at det er objeckt orienteret, men har også hørt det bliver lidt sværer af den grund.. LIDT RÅD VILLE VÆRE GODT, OG ANDRE MENINGER END MINE EGNE.
Mvh. Nikolaj
Mvh. Nikolaj
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Ubuntu og programmering

Indlæg af laoshi »

Velkommen til forum.
Jeg skal ikke gøre mig klog på programmering - der er andre folk på forum som bedre kan råde dig.
Men til f.eks. automatiseret udførelse af opgaver på linux-systemer er shell-programmering i bash meget anvendt og anvendeligt. Så det er i hvert fald en fordel at kende en smule til det.
Python er ligeledes meget brugt. Og det samme er vist også c++
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
Jarlen
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Indlæg af Jarlen »

Det kommer an på hvad du gerne vil med det, og på hvilket plan, samt hvor meget du gider sætte dig ind i. Personligt synes jeg C er ret svært. Jeg er selv lidt mere til Python, men det kræver at man kan forlige sig med whitespaces. Men det er som sagt svært at sige når man ikke ved mere præcis hvad du vil lave og hvorfor. Hvis du vil lave hjemmesider vil jeg anbefale PHP, men det vil nok være et temmelig dårligt valg hvis du gerne vil lave backup scripts til din maskine.
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)
nikolaj_s
IRC nickname: nikolaj_s

Indlæg af nikolaj_s »

Jeg vil bruge det til at supler op på de ting der mangler i nogle linux programmer eller til at lave programemr som jeg mener mangler. Jeg har du så meget erfaring at jeg har lavet lidt c. indput output, så det næste er vel at sætte mig ind netværkprogrammering og GUI, det var derfor jeg ville gøre mit valg op og satse på et sprog. Så det er også lidt afhænig af hvad de nye linux programmer vil blive skrevet i.
Ved godt det er lidt svært at sætte sig ind i mit behov, men tror ikke jeg kan forklare det bedre... :D
Mvh. Nikolaj
gaffa

Indlæg af gaffa »

De fleste Linux programmer er ligesom kernen skrevet i C, så vil du arbejde med eksisterende programmer er det vejen at gå. C++ er ikke sværere, tværtimod. Jeg vil anbefale dig at lære C++ og samtidig anbefale den ultimative begynderbog; Accelerated C++. Bogen er på engelsk, men det må næsten siges at være et ultimativt krav at være god til engelsk, hvis man vil programmere og specielt i Open Source projekter hvor kommunikationen i langt de fleste tilfælde foregår på engelsk.

Hvorfor ikke C? C er et "sub-set" af C++, så når du lærer C++ vil du samtidig få et gennemgående kendskab til C og få bedre vaner (det er min påstand) end hvis du startede med at lære C.

Når du siger at du vil lave GUI programmering (hvis det koncept eksisterer) vil jeg anbefale dig først at gennemgå Accelerated C++ og derefter læse den gratis bog "Programming with gtkmm".

Hvis du blot nemt vil igang med at lave egne programmer så er Python meget populært og eftersigende nemt at gå til. Jeg har aldrig selv programmeret Python, selv foretrækker jeg Perl - eller jeg har aldrig haft grund til at gå væk fra Perl.
Jimmyfj
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Jimmyfj »

gaffa skrev:
Hvorfor ikke C? C er et "sub-set" af C++, så når du lærer C++ vil du samtidig få et gennemgående kendskab til C og få bedre vaner (det er min påstand) end hvis du startede med at lære C.

Woow - Tøv en kende her. Programmeringssproget C stammer tilbage fra 1972:

C is a general-purpose computer programming language developed in 1972 by Dennis Ritchie at the Bell Telephone Laboratories for use with the Unix operating system.[2]

Sproget C++ er et sub-set af C. - C++ er et objekt-orienteret sprog, hvilket C ikke er. C er derfor "renere" end C++.

C blev blandt andet brugt til at udvikle programmel til UNIX. Lige som en del af MS Windows også er skrevet i C.

Bare lige for ikke at få tingene blandet unødigt sammen til en misforståelse.

Her er hvad wikipedia har at sige om C:

http://en.wikipedia.org/wiki/C_%28programming_language%29
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
gaffa

Indlæg af gaffa »

Ved at sige at C var et sub-set af C++ troede jeg at folk ville forstå at man gennem C++ også lærte at bruge C, jeg havde endda skrevet sub-set i anførselstegn. Men vi kan også kalde C++ et super-set af C, hvis du mener at jeg på en eller anden måde fornærmer C ved den anden formulering.

Hvornår C stammer fra er lidt ligegyldigt. Den nyeste standard revision er C99 fra... 1999... og hvad så? Du kan skrive objektorienteret kode i C.

Renere? Tættere på maskinkode? Mindre abstrakt? Sværere? Hvad mener du?

Jeg gav eksempler på at C var fornuftigt at lære, hvis Nikolaj ville programmere på Linux og så fisker du lidt, for ham, irrelevante eksempler op. Han spurgte ikke om noget relateret til Windows eller Unix. Du bidrog overhovedet ikke med noget.

For min skyld kan Nikolaj godt starte med at lære C, jeg tror bare at det er nemmere at starte med C++. Da STL løser alle de små programmeringsproblemer begyndere unødigt skal tage hensyn til når de starter på at programmere C.