Gigabit netkort til PCI-32 eller PCI-E - LØST

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
McCleod
Geografisk sted: Sønderborg

Gigabit netkort til PCI-32 eller PCI-E - LØST

Indlæg af McCleod »

Greetings!

Jeg har opgivet at få onboard gigabit-NIC'et til at fungere, så nu søger jeg et løst gigabit-kort. Jeg har prøvet med Intel PRO 1000GT, men det hænger maskinen under boot.

Bundkortet er et Asus M4A78 PRO. Distro: Ubuntu 8.10 Desktop. Nuværende kernel er 2.6.27-14-generic.

Nuværende, fungerende netkort er et Intel PRO 100, PCI-32.

Hvilket gigabit-kort til enten PCI-32 eller PCI-E virker som smurt med Linux?
Senest rettet af McCleod 26. aug 2009, 17:48, rettet i alt 1 gang.
Mvh
Jesper Poulsen
Linux User #316493
Jimmyfj
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Gigabit netkort til PCI-32 eller PCI-E

Indlæg af Jimmyfj »

En ting jeg gerne lige vil vide lidt om, er, hvilket chipset du har på dit bundkort? Det er ikke helt ligegyldigt.

I dit tilfælde kan jeg læse ud fra den meget korte beskrivelse, at du, formentligt, har en IRQ-konfligt på dit bundkort. Formentlig har du en IRQ-konfligt mellem dit grafikkort og dit onboard netkort.

Jeg har et MSI bundkort til en AMD AthlonXP 64 CPU som konflikter med et nVidia grafikkort og det onboard netkort. Her løste jeg problemet ved at sætte et PCI-baseret netkort i computeren. CPU og grafikkort kalder samme IRQ, Interrupt Request, hvilket resulterer i at bundkortet "overrider" netkortet og tildeler IRQ'en til grafikkortet, da dette har højere prioritet for systemet end netkortet.

Var jeg dig ville jeg løse problemet ved at sætte et PCI32-baserer Thrust Ethernet netkort i.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
McCleod

Indlæg af McCleod »

Jimmyfj skrev:En ting jeg gerne lige vil vide lidt om, er, hvilket chipset du har på dit bundkort? Det er ikke helt ligegyldigt.

AMD 780G

Jimmyfj skrev:I dit tilfælde kan jeg læse ud fra den meget korte beskrivelse, at du, formentligt, har en IRQ-konfligt på dit bundkort. Formentlig har du en IRQ-konfligt mellem dit grafikkort og dit onboard netkort.

Det skal nok passe. Kan man ændre IRQ i en moderne BIOS?

Jimmyfj skrev:Jeg har et MSI bundkort til en AMD AthlonXP 64 CPU som konflikter med et nVidia grafikkort og det onboard netkort. Her løste jeg problemet ved at sætte et PCI-baseret netkort i computeren. CPU

Som du ser, så virker det med PCI-baseret netkort - det jeg har er bare ikke gigabit :-)

Jimmyfj skrev:Var jeg dig ville jeg løse problemet ved at sætte et PCI32-baserer Thrust Ethernet netkort i.

Bare det virker i Linux, så er jeg fløjtende ligeglad med hvad det hedder :-)

Er der noget specielt modelnummer jeg skal gå efter?

Apropos konflikt, så er der problemer under boot hvis jeg sætter ovennævnte Intel PRO 1000GT i. Noget med ATA-6. Den kommer ikke længere end det. Har du en idé om hvad det kan skyldes?
Mvh
Jesper Poulsen
Linux User #316493
McCleod

Indlæg af McCleod »

Jimmyfj skrev:Var jeg dig ville jeg løse problemet ved at sætte et PCI32-baserer Thrust Ethernet netkort i.

Nu er det ikke lige muligt at finde Trust PCI-32-kort på EDBpriser.dk - hvor finder jeg sådan et?
Mvh
Jesper Poulsen
Linux User #316493
McCleod

Indlæg af McCleod »

McCleod skrev:Greetings!

Jeg har opgivet at få onboard gigabit-NIC'et til at fungere, så nu søger jeg et løst gigabit-kort. Jeg har prøvet med Intel PRO 1000GT, men det hænger maskinen under boot.

Bundkortet er et Asus M4A78 PRO. Distro: Ubuntu 8.10 Desktop. Nuværende kernel er 2.6.27-14-generic.

Nuværende, fungerende netkort er et Intel PRO 100, PCI-32.

Hvilket gigabit-kort til enten PCI-32 eller PCI-E virker som smurt med Linux?

Jeg fandt løsningen her:
http://translate.google.com/translate?h ... st-1697928

Nu virker onboard-NIC'et perfekt.
Mvh
Jesper Poulsen
Linux User #316493
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af laoshi »

Tillykke med det! Det vil så være fint hvis du markerer tråden med LØST (rediger overskriften på dit første indlæg i tråden)
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi