Wine, behøver jeg så Windows?

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
cyberraga
IRC nickname: CyberRaga

Wine, behøver jeg så Windows?

Indlæg af cyberraga »

OK, lige nu er jeg ifærd med at tømme mine harddiske for så meget indhold så muligt, så jeg kan køre få ting over på den eksterne.

Jeg har aldrig prøvet LinuX/Ubuntu før. Ville have prøvet det for omkring 8 år siden (Red Hat), men der virkede det til at det var svært at køre Windows og Linux på samme tid.

Jeg overvejer en dual-boot med Vista/Ubuntu hvis min maskine kan køre Live CD'en.

Men så sad jeg lige og kiggede på 9 ting man skulle gøre/installere efter man havde installeret Ubuntu.

Blandt andet stod der information om noget der hedder Wine. Hvis jeg har Wine behøver jeg så Windows?

Det skal lige sige at jeg er bange :D jeg er helt rundt på gulvet med informationer omkring Ubuntu - jeg er ikke computer ekspert og jeg har som sagt aldrig prøvet Linux/Ubuntu.

Hvad vil I anbefale til en... hmmm... langtids-computer-bruger, men ikke en der sætter sig vildt meget ind i tingene. De skal helst bare virke, men hvis det bliver nødvendigt kan jeg godt sætte mig ind i tingene...?
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Wine, behøver jeg så Windows?

Indlæg af Stra »

Hej og velkomme i forum.
cyberraga skrev:OK, lige nu er jeg ifærd med at tømme mine harddiske for så meget indhold så muligt, så jeg kan køre få ting over på den eksterne.

Jeg har aldrig prøvet LinuX/Ubuntu før. Ville have prøvet det for omkring 8 år siden (Red Hat), men der virkede det til at det var svært at køre Windows og Linux på samme tid.

Jeg overvejer en dual-boot med Vista/Ubuntu hvis min maskine kan køre Live CD'en.

Men så sad jeg lige og kiggede på 9 ting man skulle gøre/installere efter man havde installeret Ubuntu.

Blandt andet stod der information om noget der hedder Wine. Hvis jeg har Wine behøver jeg så Windows?

Det skal lige sige at jeg er bange :D jeg er helt rundt på gulvet med informationer omkring Ubuntu - jeg er ikke computer ekspert og jeg har som sagt aldrig prøvet Linux/Ubuntu.

Hvad vil I anbefale til en... hmmm... langtids-computer-bruger, men ikke en der sætter sig vildt meget ind i tingene. De skal helst bare virke, men hvis det bliver nødvendigt kan jeg godt sætte mig ind i tingene...?
Helt klart en dualboot, indtil du bliver fortrolig med Ubuntu.

Men prøv den først, direkte fra LiveCden, uden at installere den. Det giver det første indtryk.

Guide til dualboot her http://wiki.ubuntu-dk.org/GuidesHowtos/ ... stallation

god fornøjelse

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

cyberraga skrev:OK, lige nu er jeg ifærd med at tømme mine harddiske for så meget indhold så muligt, så jeg kan køre få ting over på den eksterne.

i så fald så bliv du på den windows som du har...

det er vigtigt at du forstår at ubuntu er ET ANDET styresystem som fungerer anderledes og at INTET windows program som du kender vil fungere i ubuntu....
Når det er agt så findes der hacks (f.eks wine) som gør at NOGLE FÅ windowsprogrammer evt kan komme til at køre i ubuntu, men som udgngspunkt skal du være parat til noget helt nyt
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
cyberraga

Indlæg af cyberraga »

OK tak for svar. Det virkede bare så uoverskueligt (jeg synes altid jeg får sved på panden når jeg skal formatere :D), men du har helt ret i at jeg bliver nødt til at blive fortrolig med Ubuntu først :)
Artificial Intelligence
Geografisk sted: Køge

Indlæg af Artificial Intelligence »

Altid en god ide at backup først før du gør noget. Enten med extern HDD, USB eller CD/DVD skiver.
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af laoshi »

Der er gode chancer for at du ender med kun at bruge Ubuntu. Det er et overskueligt system som i almindelighed bare fungerer. Men der kan opstå situationer hvor man kan få brug for at sætte sig lidt mere ind i, hvorfor og hvordan tingene fungerer.

Men ind til du er sikker i dit valg, så kan dual-boot være en god løsning. Men prøv først en periode hvor du kører Ubuntu fra live-cd'en. Så kan du få en fornemmelse for, hvordan tingene ser ud og fungerer, selv om det naturligvis er meget langsommere end et installeret system.

Som soundpartner skriver, så fungerer Ubuntu anderledes end windows, og du skal ikke regne med at dine windowsprogrammer kan fungere i Ubuntu. Med wine kan en del sagtens bringes til at virke. Men især windows-spil bør man spille på windows.

Når det så er sagt, så er der open-source programmer som kan bruges i stedet for langt de fleste af de windows-programmer som du bruger. Du kan se mere f.eks. på http://www.osalt.com.

Og husk lige at tage backup af de filer, som du vil gemme, inden du går i gang. Så slipper du for megen hjertebanken og sved på panden.

God fornøjelse med det. Og har du spørgsmål, eller møder du problemer, så skriv bare her i forum. Så er der en rimelig chance for at du kan blive hjulpet.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
thomasjohansen

Indlæg af thomasjohansen »

Vil også anbefale dualboot. Jeg kører selv med dualboot, men bruger kun windows til 3d spil.

Som sagt er ubuntu ikke windows og kan derfor ikke køre de fleste windows programmer. Men prøv at sætte dig ned og lave en liste over hvilke windows programmer du mener du har behov for og så prøv og se om du ik kan finde alternativer.

Der findes næsten altid alternativer og det ekstra gode er at tit så er de gratis i linux verdenen.

Hvis der er et par programmer du ikke kan finde alternativer til så sig til, så kan vi måske guide dig på vej.

Men prøv livecd'en, test om alt virker, lyd, netværk, skærm opløsning, dine usb enheder, digital kamera og lign.
Hvis der er problemer, så søg/spørg i dette forum, måske er der løsninger på det.

Hvis der ikke er problemer så prøv en dualboot installation, på den måde ødelægger du ikke dit nuværende windows og kan altid gå tilbage igen, hvis ubuntu ikke lige er sagen.
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl
cyberraga

Indlæg af cyberraga »

Jeg spiller ikke særlig mange spil - men hvad gør brugere der kører ren Ubuntu?

Det eneste program jeg tror jeg vil komme til at savne er Paint Shop Pro - jeg kan slet ikke forestille mig at GIMP er lige så godt. Jeg har engang prøvet det kortvarigt...

Er der mon nogen der ved om jeg kan få PSP til at køre fra Ubuntu?

Måske også Audials One - det og så PSP er de eneste programmer jeg kan huske jeg nogensinde har smidt penge efter (i hvert fald i nyere tid). Jeg er allerede så småt gået over til OpenOffice på min Vista installation... men måske jeg kommer i tanke om flere med tiden...
laoshi
Redaktør

Indlæg af laoshi »

I min windowstid brugte jeg også Paint Shop Pro og var godt tilfreds - og kendte det efterhånden også ind og ud. Så det var let at have med at gøre.
Ved skiftet til kun Ubuntu måtte jeg så lære at bruge GIMP'en - og er blevet godt tilfreds med den. Hvis du kun kortvarigt har prøvet GIMP og hvis det er længe siden, så tror jeg at du vil blive overrasket over programmets kvalitet og brugervenlighed. Jeg kunne ikke længere forestille mig at bruge andet til billedbehandling. Men det kræver selvfølgelig en vis læringsperiode.

Du kan evt. supplere med Incscape, som er en open-source vektor-grafik-editor.

Så vidt jeg kan se på nettet, så er det ikke rigtig lykkedes at få PSP til at køre med wine.
Men ud over muligheden for at bruge dualboot windows/Ubuntu, så kan du også vælge at installere virtualbox OSE i Ubuntu og så køre windows som en virtuel maskine til de (sikkert få) programmer som du ikke vil slippe.

Der er en mængde medieafspilningsprogrammer til Ubuntu. Vlc er ret populært og anvendeligt (og kan også fås i en windows-version så du kan afprøve det allerede nu), ligeledes rhytmbox, men hvordan de er i forhold til Audials One skal jeg ikke kunne sige.

eyvind
Geografisk sted: Smørum

Indlæg af eyvind »

Jeg har ubuntu og windows på hver sin harddisk som jeg bare udskifter. (bærbar comp.)
Til stationære comp. findes der skuffer hvor man kan skifte styresystem på få min.
Med en ekstern harddisk kan der udveksles filer eks. musik og billeder og office filer da det medfølgende openoffice kan håndtere microsoft office filer.

Jeg ville også afprøve ubuntu live inden der slettes nogen harddisk.
Rigtige mænd tager ikke backup.
cyberraga

Indlæg af cyberraga »

Hej laoshi,

Tak for svar :)

Nåh men jeg har installeret ubuntu. Jeg tror faktisk godt jeg kan vænne mig til det. Kan ikke rigtig se det er svært, men jeg har naturligvis heller ikke prøvet så meget andet end internettet.

Kommandoerne tager nok noget tid at lære, men google og copy-paste har fungeret glimrende indtil videre... sådan da. Jeg har nemlig et problem: Jeg har installeret Cairo Dock og nu kan jeg ikke lukke skidtet (så jeg kylede det over på Skrivebord nr. 2 - muhahaha!). Der står et sted at man skal bruge middle button på musen og det har jeg ikke. Ikke hvad jeg lige kan se - i hvert fald duer scroll knappen i midten ikke når jeg trykker den ned :D Jeg har en logitech G5 som jeg aldrig har fået sat mig ind i, da jeg kun spillede CS kortvarigt - og ellers spiller jeg ikke noget, som sagt.

Hmmm... ja jeg kan jo starte med små opgaver i GIMP og så installere virtualbox OSE når det virkelig gælder, indtil jeg får lært GIMP (evt. Inscape).

Jeg kender udemærket VLC fra Windows og har været rigtig glad for den. Men med Audials One kan jeg hente stort set alt musik hjertet kan begære (også ting jeg ikke kunne finde andre steder), jeg kan fjerne DRM, jeg kan hente alle videoer jeg ikke kan finde andre steder osv. Det er et rigtig fedt program :D Rhythmbox kender jeg ikke...
Artificial Intelligence

Indlæg af Artificial Intelligence »

Jeg spiller ikke særlig mange spil - men hvad gør brugere der kører ren Ubuntu?

Spiller de spil som kan kører Linux ;)

Det eneste program jeg tror jeg vil komme til at savne er Paint Shop Pro - jeg kan slet ikke forestille mig at GIMP er lige så godt. Jeg har engang prøvet det kortvarigt...

Jeg finder Gimp bedre end Paint Shop Pro. Når jeg en gang imellem bruger Paint Shop Pro irretere det mig hvor besværlig det er iforhold til Gimp. Men det kan et spørgsmål hvad man er vant til at bruge.
Har også brugt Photoshop, men de fleste dødlige behøver ikke Photoshop.. Da de extra ting som photoshop kan er ting som normale mennesker og amatør grafik entuiaster (sp?) alligvel ikke bruger.
laoshi
Redaktør

Indlæg af laoshi »

Kommandoerne tager nok noget tid at lære

Kommandoer behøver du ikke nødvendigvis lære i første omgang. Meget kan sagtens klares med det grafiske interface. Men jeg tror at du som de fleste ubuntu-brugere vil opdage at terminalen er 'systemadministrationens schweizerkniv' som kan lette arbejdet ganske betragteligt.

Og så vil jeg da lige give dig en enkelt kommando til terminalen!
Du kan nemlig lukke cairo-dock med en kommando.
Åbn en terminal: Programmer > Tilbehør > Terminal og skriv flg. kommando:

Kode: Vælg alt

killall cairo-dock

Når du nu har installeret ubuntu, så gør du dig selv en stor tjeneste ved at følge thj01's trin-for-trin-guide http://freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=48:ubuntu-trin-for-trin-guide&catid=36:ubuntu-guide&Itemid=57 - så får du bl.a. installeret java og flash og en masse codecs.

Når/hvis du ellers får spm. så er det en fordel at oprette en tråd i forum for hvert spørgsmål. Det holder forum overskueligt og gør det lettere for supporterne at give effektiv hjælp.

Og så ellers: god fornøjelse med at lære computerverdenens absolut bedste system at kende.