Zotac Ion

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.

Er denne information interresant

Ja, da jeg selv overvejer et Nvidia Ion bundkort
0
Ingen stemmer
ja, bare ja
0
Ingen stemmer
Nej, hvad skal jeg bruge det til
1
50%
Ved ikk.
1
50%
 
Afgivne stemmer: 2

Brandt
Indlæg: 166
Tilmeldt: 17. maj 2009, 13:04
Geografisk sted: Sønderborg

Zotac Ion

Indlæg af Brandt »

Jeg har lige lidt som jeg vil dele med jer allesammen.

Op til sidste weekend modtog jeg et Zotac Ion C bundkort med posten. Hvordan mon det havnede der? :roll:
Det vil sige at det er udgaven med single core Atom 1,6 GHz processor, integreret DC/DC konverter og en 19V 90Watts AC adapter.
Til kortet var der vedlagt 2 x 2GB kingston 800mHz value ram. smart da kortet understøtter dual-channel.
På mit skrivebord har jeg udover bundkortet en 4 gb kingston usb stick, et gammelt IDE cdrom drev med en sata konverter, en 2,5" Hitachi 160 gb sata HDD, en 3,5" Western Digital 1 TB WD10EADS (green eco) sata hdd og en energimåler.

Målet med dette kort er at lave en lavenergi hjemme server (fil-, print-,ftp-, og bittorrentserver, firewall og router/accesspoint samtidig med at den skal bruges som mediecenter XBMC forventer jeg)
årsagen til at købe udgave C var ønsket om integeret DC/DC konverter og passivkøling. WIFI kort kan man på et senere tidspunkt selv tilføje. der er beslag til at monterer antenne på kortet hvis man ønsker at bruge kortets mini-pci express port.

Når det var en lang vej for at komme til det jeg entligt ville dele med jer:

Net adapteren er noget billigt bras!!

Undlader man at sætte adapteren til kortet og man tilslutter den til 230V gennem energimåleren vil man se at den har et tab i ubelastet tilstand på 20W :shock:
Det er da helt vildt. Jeg var chokkeret, for jeg har tidligere løbet hele min bolig igennem og målt alle mine apparater med den samme energimåler. (Det kan man læse om på http://www.brandtteknik.dk under El-Spar).
Derfra vidste jeg at en 19 volt 65 Watt adapter har et tab på 6 Watt.

Nå men med min tekniske viden ved jeg at en transformer (såden en sidder der i adapteren sammen med en ensretter kreds) har sit størreste tab ved lav belastning.
Så jeg testet selvfølgelig med belastning. Jeg testede også med en 65 watt adapter som jeg hentede fra en ældre bærbar computer som bare ligger i min skuffe.

Her er hvad jeg kom frem til:

Kode: Vælg alt

scenarie                  65Watt                 90Watt
                        Ideel/peak             ideel/peak
USB ubuntu live            29/31                  33/34
2,5" windows xp            26/29                  31/33
3,5" xorg XBMC             36/38                  36/40
3,5" + cdrom xorg XBMC     38/40                  40/42


Målingerne peak med windows og XBMC kørerne er taget mens der blev afspillet en trailer i HD kvalitet "The last airbender" og målingen med cdrom er taget hvor det ikke er i brug, det vil det jo ikke være det meste af tiden i mit setup
Som man kan se af målingerne er der minimal forskel når 65watt adapteren er 66% belastet og 90watt adapteren er nær 50% belastet.

Jeg må sige jeg er lidt skuffet da jeg efter at have læst dette review http://www.mini-itx.com/reviews/zotac-ion/default.asp?page=5 hvor de siger de ikke kan presser effektforbruget over 30W på dual core kortet som har integreret wifi og tilsluttet en 2,5" harddisk.

Hvad betyder denne forskel så. Ikke meget men mit system kommer til at køre med 65Watt adapteren. Årsagen er at 1W bliver til ca. 16 kroner om året hvis man antager at 1kWh koster 1,80 kroner.

Hvis det lykkedes at få systemet til, når det er helt færdig at køre med peak på 45W og ideal omkring de 43W så forventer jeg at min lille server kommer til at koste mellem 678 - 753 kroner at have kørerne i årets 8760 timer. Det synes jeg er forholdsvis billigt

/Brandt
Brandt
Indlæg: 166
Tilmeldt: 17. maj 2009, 13:04
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Zotac Ion

Indlæg af Brandt »

Her vil jeg lige følge lidt op med links til andres erfaring med Zotaz ion/Nvidia Ion bundkort:
Lidt omkring opsætning: http://gagravarr.livejournal.com/137571.html

/Brandt