8.10 og gmail virus eller andet snavs ???
-
- IRC nickname: kok
- Geografisk sted: svenstrup j
8.10 og gmail virus eller andet snavs ???
jeg modtager post fra mail delivery system med besked om at meddelelsen ikke kan leveres...der er blot den hage ved det at jeg ikke har sendt noget tl den mail adresse ... kan linux eller gmail være inficeret med snask og hvilket program kan jeg bruge til at chekke for snavs på min ellers fint fungerende ubuntu maskine ???8.10
-
- Geografisk sted: København
Re: 8.10 og gmail virus eller andet snavs ???
Noget spam-mail ankommer i "kunne ikke leveres"-forklædning - det er ikke sådan noget, der er tale om?
-
- IRC nickname: kok
- Geografisk sted: svenstrup j
jow det er da en mulighed at det forholder sig sådan...har du kendskab til avast til linux ????duer det eller er det som så meget andet noget hø ???
-
ClamAV synes at være et af de mest anbefalede antivirusprogrammer til Linux. Det kan installeres gennem Synaptic.
Men, antivirusprogrammer til Linux bruges mere end noget andet til at finde Windows-virus - som kan være en fordel at få udryddet, hvis du deler filer med en Windowsbruger (siger de).
Den største sikkerhed på et Linux-system får du ved at holde systemet opdateret, og ellers forholde dig klogt til mails, links, internettet osv.
Jeg ved ikke, hvordan gmail fungerer, så jeg ved ikke, om det er muligt at sikkerheden der er blevet kompromitteret - enten fra din eller fra serverens side. Men umiddelbart vil jeg tro, at det snarere er det eller forklædt spam, der er tale om, end at du skulle have fået en virus på dit Linux-system.
Men, jeg er absolut ikke ekspert, så det kan være, at en anden bruger har mere viden/bedre råd !!
Men, antivirusprogrammer til Linux bruges mere end noget andet til at finde Windows-virus - som kan være en fordel at få udryddet, hvis du deler filer med en Windowsbruger (siger de).
Den største sikkerhed på et Linux-system får du ved at holde systemet opdateret, og ellers forholde dig klogt til mails, links, internettet osv.
Jeg ved ikke, hvordan gmail fungerer, så jeg ved ikke, om det er muligt at sikkerheden der er blevet kompromitteret - enten fra din eller fra serverens side. Men umiddelbart vil jeg tro, at det snarere er det eller forklædt spam, der er tale om, end at du skulle have fået en virus på dit Linux-system.
Men, jeg er absolut ikke ekspert, så det kan være, at en anden bruger har mere viden/bedre råd !!
Senest rettet af hvm 27. jul 2009, 10:33, rettet i alt 2 gange.
-
- IRC nickname: Jarlen
Der kan også være tale om en spammer der af en eller anden grund har valgt at bruge din mailadresse til at afsende noget af sin spam. Den måde e-mail protokollen fungerer gør at det er muligt selv at sætte afsenderadressen præcis som man vil, i det øjeblik mailen afsendes. Så det kan også være en mulighed.
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt