Ordblinde hjælpeværktøjer til linux (Ubuntu)?

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
Spotten
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

Ordblinde hjælpeværktøjer til linux (Ubuntu)?

Indlæg af Spotten »

Hejsa.

Som overskriften siger, så søger jeg nogle programmer til ubuntu, som programmerne ViTal, VisOrd, og ViTex, programmer som jeg selv finder ganske simple (Nu er jeg dog ikke programmør, så det kan være jeg tager fejl), men f.eks OpenOffice, samt GIMP, er da programmer der er rimelig komplicerede efter min mening, så jeg ville mene der burde være et valg under installationen af ubuntu, hvilket ægre mig der ikke er, hvor man kan installere ordblinde-hjælpe-værktøjer om man har brug for det.

Et godt skridt i den rigtige retning, for Ubuntu, da det ville give Ubuntu et stort forspring indenfor f.eks skole / uddannelses mijøet.

Bare en tanke herfra.

Ville da være rart hvis der findes sådanne programmer, og nogle kan fortælle mig hvor jeg finder disse?

På forhånd tak, :-)
cmay

Re: Ordblinde hjælpeværktøjer til linux (Ubuntu)?

Indlæg af cmay »

jeg har også en vis interesse i de ting.
der har været en gang et project som hed blinux som var rettet til blinde men ordblinde kunne også bruge den.
den nye knoppix er der en version som er rettet mod blinde. jeg har haft leget med den (har selv svagt syn i perioder) men det er ikke helt optimalt desværre.

i ubuntu under menuen system -> indstillinger -> hjælpeteknologier er der de værktøjer som umiddelbart står til rådighedhed.

der er en mulighed for at læse text op med et tale gengivelse program som hedder espeak som køres fra terminal. den speech engine bruges i nogen pdf fremvisere men desværre er accent pǻ engels så det er ikke så brugbart igen. du kan prøve at køre en terminal også skrive man espeak. der skulle den manual side komme på den.

jeg har engang lavet et llle simplet shell script som med espeak læste en fil op givet fra kommando linjen men jeg brugte det egentligt ikke alligevel. men det kan lade sig gøre at finde programmer som udnytter espeak til at læse text op.

adnre muligheder kender jeg ikke og da den distribution blinux er helt død så er det lidt svært at finde ud af hvordan de havde sammensat den og hvilke programmer de brugte. og om de var alle lige egnet til lige netop ordblinde.

hvis du finder noget så post endelig her med dine fund.

./cmay
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
sådanUBUNTU
Geografisk sted: Valby

Indlæg af sådanUBUNTU »

Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50
Spotten
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

Indlæg af Spotten »

Undskyld det sene svar, og mange tak for jeres hjælp! :-)

Har installeret Adgangforalle :-)

EDIT: 4 oktober 2009.

Vi har stadig ikke fundet noget helt på plan med de ting som man kan få via SU-styrelsen, men håber på der måske dukker noget op stadig.