hjælp ti wine !
-
- Geografisk sted: Mors
hjælp ti wine !
Hej.
jeg er total nybegynder ud i ubuntu. jeg har lige købt en ny PC med ubuntu præ instaleret !
jeg må sige at jeg er overrasket over hvor let det er at gå til
men , og nu kommer så mit problem jeg har lavet en brøler jeg ikke helt ved hvordan jeg roder mig ud af
jeg skulle jo lige se hvad denne nye PC kunne , så jeg google'de lidt og fandt ud af at ved at instalerer "wine" kunne jeg måske godt spille nogle af mine spil !
glad som jeg er gør jeg det ( iøvrigt med hjælp fra en herinde der skrev hvordan man fik Pixieline til at køre på ubuntu )
wine gør som beskrevet og mit første spil bliver lagt ind ... og køre som det skal !
ved det andet spil laver jeg en fejl 40
jeg vælger så at afinstalerer det ! men, da jeg vil geninstalerer det lader det til at der er ladt lidt tilbage der forhindre mig i at instalerer det fra ny af !
jeg afinstalerer så "wine" også, genstarter og lægger "wine" ind igen, ligemeget hjælper det
jeg går igen på google for at søge hjælp... og finder en del tips hvorfra jeg forsøger nogle
resultatet er så at jeg nu har instaleret "wine" men kan ikke bruge det, det ligger i programmer men ikke med den ikon det først blev vist med ( et let tippet vinglas )
men det ligner mest en mappe icon fra windows, og der er ikke nogle " > " jeg kan komme vidre ind i programmet med !
hvis jeg vælger at geninstalerer det via Terminal vinduet kan jeg se at den ikke gør noget , hvilket jeg tolker som om at den allerede er instaleret !
jeg har også forsøgt via Synaptic men den mener også at jeg allerede har det ???
hvad gør jeg nu ???
Flemming
...min " " tast virker ikke ......
jeg er total nybegynder ud i ubuntu. jeg har lige købt en ny PC med ubuntu præ instaleret !
jeg må sige at jeg er overrasket over hvor let det er at gå til
men , og nu kommer så mit problem jeg har lavet en brøler jeg ikke helt ved hvordan jeg roder mig ud af
jeg skulle jo lige se hvad denne nye PC kunne , så jeg google'de lidt og fandt ud af at ved at instalerer "wine" kunne jeg måske godt spille nogle af mine spil !
glad som jeg er gør jeg det ( iøvrigt med hjælp fra en herinde der skrev hvordan man fik Pixieline til at køre på ubuntu )
wine gør som beskrevet og mit første spil bliver lagt ind ... og køre som det skal !
ved det andet spil laver jeg en fejl 40
jeg vælger så at afinstalerer det ! men, da jeg vil geninstalerer det lader det til at der er ladt lidt tilbage der forhindre mig i at instalerer det fra ny af !
jeg afinstalerer så "wine" også, genstarter og lægger "wine" ind igen, ligemeget hjælper det
jeg går igen på google for at søge hjælp... og finder en del tips hvorfra jeg forsøger nogle
resultatet er så at jeg nu har instaleret "wine" men kan ikke bruge det, det ligger i programmer men ikke med den ikon det først blev vist med ( et let tippet vinglas )
men det ligner mest en mappe icon fra windows, og der er ikke nogle " > " jeg kan komme vidre ind i programmet med !
hvis jeg vælger at geninstalerer det via Terminal vinduet kan jeg se at den ikke gør noget , hvilket jeg tolker som om at den allerede er instaleret !
jeg har også forsøgt via Synaptic men den mener også at jeg allerede har det ???
hvad gør jeg nu ???
Flemming
...min " " tast virker ikke ......
Senest rettet af Roadrunner 28. jul 2009, 21:33, rettet i alt 1 gang.
Jeg syntes at jødeharpe er et MEGET overset instrument
-
- Geografisk sted: Ikast-Herning
Re: hjælp ti wine !
Hej og velkommen i Forum
Først skal du have afinstalleret wine.
Tast/kopier i terminalDette fjerner wine incl opsætningsfilerne og udrenser og opdaterer dit system.
Dernæst skal du have fjernet den brugermappe som wine har lavet (.wine)
I terminaleller gå i steder/hjemmemappe tryk crtl+H for at finde skjulte filer og find .wine og slet den.
Derefter geninstaller du wine og du skulle igen kunne spille.
stra
Først skal du have afinstalleret wine.
Tast/kopier i terminal
Kode: Vælg alt
sudo aptitude purge wine && sudo aptitude update && sudo dpkg --configure -a && sudo aptitude remove && sudo aptitude safe-upgrade
Dernæst skal du have fjernet den brugermappe som wine har lavet (.wine)
I terminal
rmdir .wine
Derefter geninstaller du wine og du skulle igen kunne spille.
stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
-
jeg har nu gjort som du skrev !
men ..... "wine er stadig ikke at finde under " programmer " .. hvor den ellers lagde efter første gang jeg installerede den !
og jeg kan heller ikke se "wine" mappen under " steder - hjemmemapper ( selv om jeg trykker Ctrl.+H ) "
Flemming
men ..... "wine er stadig ikke at finde under " programmer " .. hvor den ellers lagde efter første gang jeg installerede den !
og jeg kan heller ikke se "wine" mappen under " steder - hjemmemapper ( selv om jeg trykker Ctrl.+H ) "
Flemming
-
Mappen .wine oprettes første gang du bruger wine.Roadrunner skrev:jeg har nu gjort som du skrev !
Flemming
Hvordan installerede du det?
stra
stra
-
-
Så prøver vi lige dette, for at få det nyeste ind i terminalRoadrunner skrev:via synaptic
Flemming
sudo aptitude purge wine -y && wget -q http://wine.budgetdedicated.com/apt/387EE263.gpg -O- | sudo apt-key add - && sudo wget http://wine.budgetdedicated.com/apt/sources.list.d/jaunty.list -O /etc/apt/sources.list.d/winehq.list && sudo aptitude install wine -y
stra
stra
-
Stra skrev:Så prøver vi lige dette, for at få det nyeste ind i terminalRoadrunner skrev:via synaptic
Flemming(-y betyder at der siges ja til handlingen.)Kode: Vælg alt
sudo aptitude purge wine -y && wget -q http://wine.budgetdedicated.com/apt/387EE263.gpg -O- | sudo apt-key add - && sudo wget http://wine.budgetdedicated.com/apt/sources.list.d/jaunty.list -O /etc/apt/sources.list.d/winehq.list && sudo aptitude install wine -y
stra
desværer der er stadig ikke noget "wine" i min "programmer" fane
her er hvad terminalen skrev tilbage
flemming@oem-desktop:~$ sudo aptitude purge wine -y && wget -q http://wine.budgetdedicated.com/apt/387EE263.gpg -O- | sudo apt-key add - && sudo wget http://wine.budgetdedicated.com/apt/sou ... aunty.list -O /etc/apt/sources.list.d/winehq.list && sudo aptitude install wine -y
Indlæser pakkelisterne... Færdig
Opbygger afhængighedstræ
Læser tilstandsoplysninger... Færdig
Læser oplysninger om udvidet status
klargører pakketilstande... Færdig
Skriver information om udvidet tilstand... Færdig
Følgende pakker vil blive AFINSTALLERET:
libaudio2{u} ttf-liberation{u} winbind{u} wine{p} wine-gecko{u}
0 pakker opgraderet, 0 nyinstalleret, 5 til afinstallering og 0 ikke opgraderet.
Skal hente 0B arkiver. Efter udpakning vil 73,9MB blive frigjort.
(Læser database... 124528 filer og mapper aktuelt installeret.)
Afinstallerer wine...
Udrenser konfigurationsfiler for wine...
Processing triggers for man-db ...
Processing triggers for libc6 ...
ldconfig deferred processing now taking place
(Læser database... 123909 filer og mapper aktuelt installeret.)
Afinstallerer libaudio2...
Afinstallerer ttf-liberation...
Updating fontconfig cache for /usr/share/fonts/truetype/ttf-liberation
No CIDSupplement specified for Batang-Bold, defaulting to 0.
No CIDSupplement specified for Batang-Regular, defaulting to 0.
No CIDSupplement specified for UMingCN, defaulting to 0.
No CIDSupplement specified for Dotum-Bold, defaulting to 0.
No CIDSupplement specified for Dotum-Regular, defaulting to 0.
Afinstallerer winbind...
* Stopping the Winbind daemon winbind [ OK ]
Afinstallerer wine-gecko...
Opbygger afhængighedstræ
OK
--2009-07-08 23:30:30-- http://wine.budgetdedicated.com/apt/sou ... aunty.list
Løser wine.budgetdedicated.com... 81.171.111.184
Connecting to wine.budgetdedicated.com|81.171.111.184|:80... forbundet.
HTTP forespørgsel sendt, afventer svar... 200 OK
Længde: 192 [text/plain]
Saving to: `/etc/apt/sources.list.d/winehq.list'
100%[======================================>] 192 --.-K/s in 0s
2009-07-08 23:30:30 (33,8 MB/s) - `/etc/apt/sources.list.d/winehq.list' saved [192/192]
Opbygger afhængighedstræ
Følgende NYE pakker vil blive installeret:
libaudio2{a} ttf-liberation{a} winbind{a} wine wine-gecko{a}
0 pakker opgraderet, 5 nyinstalleret, 0 til afinstallering og 0 ikke opgraderet.
Skal hente 0B/17,8MB arkiver. Efter udpakning vil 73,9MB blive brugt.
Vælger tidligere fravalgt pakke libaudio2.
(Læser database... 123842 filer og mapper aktuelt installeret.)
Udpakker libaudio2 (fra .../libaudio2_1.9.1-5_i386.deb)...
Vælger tidligere fravalgt pakke wine.
Udpakker wine (fra .../wine_1.0.1-0ubuntu6_i386.deb)...
Vælger tidligere fravalgt pakke wine-gecko.
Udpakker wine-gecko (fra .../wine-gecko_0.1.0-0ubuntu1_all.deb)...
Vælger tidligere fravalgt pakke ttf-liberation.
Udpakker ttf-liberation (fra .../ttf-liberation_1.04.93-1_all.deb)...
Vælger tidligere fravalgt pakke winbind.
Udpakker winbind (fra .../winbind_2%3a3.3.2-1ubuntu3_i386.deb)...
Sætter libaudio2 (1.9.1-5) op...
Sætter wine (1.0.1-0ubuntu6) op...
* Setting kernel variables (/etc/sysctl.conf)... [ OK ]
* Setting kernel variables (/etc/sysctl.d/10-console-messages.conf)... [ OK ]
* Setting kernel variables (/etc/sysctl.d/10-network-security.conf)... [ OK ]
* Setting kernel variables (/etc/sysctl.d/30-wine.conf)... [ OK ]
Sætter wine-gecko (0.1.0-0ubuntu1) op...
Sætter ttf-liberation (1.04.93-1) op...
Updating fontconfig cache for /usr/share/fonts/truetype/ttf-liberation
No CIDSupplement specified for Batang-Bold, defaulting to 0.
No CIDSupplement specified for Batang-Regular, defaulting to 0.
No CIDSupplement specified for UMingCN, defaulting to 0.
No CIDSupplement specified for Dotum-Bold, defaulting to 0.
No CIDSupplement specified for Dotum-Regular, defaulting to 0.
Sætter winbind (2:3.3.2-1ubuntu3) op...
* Starting the Winbind daemon winbind [ OK ]
Processing triggers for libc6 ...
ldconfig deferred processing now taking place
Opbygger afhængighedstræ
jeg vil i seng og skal op og på arbejde tidlig imorgen..... men kikker ind imorgen, og håber at du har fundet et svar, indtil vidre, tak for tiden du gad bruge på mig
Flemming
-
Godt så. Programmet skulle være installeret. (du får en opdatering af wine ved næste opdatering af dit system, da jeg glemte at få disse kommandoer med.)
så tjek lige dette
Højrekilk på programmer/rediger menuer, kan du der finde wine under Punkter? Hvis ja, skal du vinge den af. (kan du kun gøre, hvis den ikke står med kursiv.
stra
så tjek lige dette
Højrekilk på programmer/rediger menuer, kan du der finde wine under Punkter? Hvis ja, skal du vinge den af. (kan du kun gøre, hvis den ikke står med kursiv.
stra
stra
-
Stra skrev:Godt så. Programmet skulle være installeret. (du får en opdatering af wine ved næste opdatering af dit system, da jeg glemte at få disse kommandoer med.)
så tjek lige dette
stra
Nej der er den ikke !
men jeg har selv fjernet den derfra da jeg trode at det var der fejlen lagde dengang jeg ville fjerne den
og jeg trode også at den kom tilbage automatisk når jeg geninstalereder, det gjorde den så ikke
jeg har forsøgt at lægge den tilbage, det var der jeg fik den der, mappe icon der ligner et Windows mappe icon nede i "programmer"
Flemming
-
Prøv at oprette det igen. Og tryk så på mappe iconet.Roadrunner skrev:
Nej der er den ikke !
men jeg har selv fjernet den derfra da jeg trode at det var der fejlen lagde dengang jeg ville fjerne den
og jeg trode også at den kom tilbage automatisk når jeg geninstaller, det gjorde den så ikke
jeg har forsøgt at lægge den tilbage, det var der jeg fik den der, mappe icon der ligner et Windows mappe icon nede i "programmer"
Flemming
I den øverste linje indsætter du denne linie
/usr/share//pixmaps/wine.svg
Det er stien til der, hvor wine-iconet gerne skulle ligge.
Lad os så se om du fik den frem. Hvis ja trykker du på iconet i menuer og der skulle gerne ligge 2 mapper en der hedder Programs (hvis nej opretter du den og indsætter denne linje i navn: Programs
og den anden skal hedde
Navn: Browse C:\ Drive
Kommando: xdg-open .wine/dosdevices/c:
Kommentar: Browse your virtual C:\ drive
Icon stien hedder
/usr/share//pixmaps/wine-winefile.svg
stra
stra
-
Stra skrev:Prøv at oprette det igen. Og tryk så på mappe iconet.Roadrunner skrev:
Nej der er den ikke !
og jeg trode også at den kom tilbage automatisk når jeg geninstaller, det gjorde den så ikke
Flemming
I den øverste linje indsætter du denne linie
/usr/share//pixmaps/wine.svg
Det er stien til der, hvor wine-iconet gerne skulle ligge.
Lad os så se om du fik den frem. Hvis ja trykker du på iconet i menuer og der skulle gerne ligge 2 mapper en der hedder Programs (hvis nej opretter du den og indsætter denne linje i navn: Programs
og den anden skal hedde
Navn: Browse C:\ Drive
Kommando: xdg-open .wine/dosdevices/c:
Kommentar: Browse your virtual C:\ drive
Icon stien hedder
/usr/share//pixmaps/wine-winefile.svg
stra
det begynder at hjælpe jeg fik oprettet wine og mapperne Programs og Browse C:\ Drive
så begyndte jeg selv at rode lidt og der faldt jeg over et sted hvor jeg kunne kikke " gendan til standart " eller noget ligende ! !
den klikkede jeg på, og så var det hele tilbage
det jeg har nu er : "programmer " " wine"> her er der følgende punkter "Programmer" ( med et icon der ligner et windows icon )
"Programs" (med et icon der ligner et windows icon )
"Browse C:\ Drive" ( Wine icon foran et arkivskab )
"Configure wine" ( wine icon foran krydset kniv og gaffel )
"Uinstall wine softvare" ( wine icon foran PC/CD )
ser det ikke meget rigtig ud ? ? ?
men det problem der startede min roden rundt i ubuntu er der stadig .... "wine" tror stadig at jeg har instaleret et spil .....
det er så også ligemeget... der er meget andet jeg vil prøve af her i ubuntu,
findes der noget på skrift ang. ubuntu ? som man kan sidde med og læse i sofaen ?? ( jeg roder også lidt med at få min Digital signatur til at virke) ( den er fra Dan id)
og jeg skal snart igang med min webbank ! ! ! så det at kunne sidde og læse i ro og fred på sofaen tiltaler mig meget !!
jeg har fundet udaf at i herinde er meget villige til at svare på spørgsmål ( og tak for det ) men lidt vil man da gerne selv finde udaf
Stra du skal have mange tak for hjælpen ( hvis det jeg nu har lavet er rigtig )
den tid jeg har haft med ubuntu ( siden i Mandag's ) har været fede...... den kunne godt blive mit nye styresystem
-
fjern det inde fra program mappen. Evt. via steder/hjemmemappe/.wineRoadrunner skrev:det begynder at hjælpe jeg fik oprettet wine og mapperne Programs og Browse C:\ Drive
så begyndte jeg selv at rode lidt og der faldt jeg over et sted hvor jeg kunne kikke " gendan til standart " eller noget ligende ! !
det jeg har nu er : "programmer " " wine"> her er der følgende punkter "Programmer" ( med et icon der ligner et windows icon )
men det problem der startede min roden rundt i ubuntu er der stadig .... "wine" tror stadig at jeg har instaleret et spil .....
Der findes en vejledning fra DanID herdet er så også ligemeget... der er meget andet jeg vil prøve af her i ubuntu,
findes der noget på skrift ang. ubuntu ? som man kan sidde med og læse i sofaen ?? ( jeg roder også lidt med at få min Digital signatur til at virke) ( den er fra Dan id)
https://danid.dk/export/sites/dk.danid. ... paa_linux/
Brug den guide til at komme godt igang http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... &Itemid=57og jeg skal snart igang med min webbank ! ! !
stra
Senest rettet af Stra 10. jul 2009, 07:18, rettet i alt 1 gang.
stra
-
Stra skrev:fjern det inde fra program mappen. Evt. via steder/hjemmemappe/.wineRoadrunner skrev:det begynder at hjælpe jeg fik oprettet wine og mapperne Programs og Browse C:\ Drive
men det problem der startede min roden rundt i ubuntu er der stadig .... "wine" tror stadig at jeg har instaleret et spil .....Der findes en vejledning fra DanID herdet er så også ligemeget... der er meget andet jeg vil prøve af her i ubuntu,
https://danid.dk/export/sites/dk.danid. ... paa_linux/Brug den guide til at komme godt igang http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... &Itemid=57og jeg skal snart igang med min webbank ! ! !
stra
det kører bare nu
jeg har instaleret spillene nu, og det ene stryger bare derud af .... det andet vil ikke kører
men det var også bare ment som en test at min nye PC så det er ikke noget jeg vil gøre mere udaf ....
min yngste søn siger at det er ok med det første spil .. det er nemlig det han helst vil spille *GG*
de andre ting kikker jeg på snarest især det med Danid ... men mit arbejde kræver at jeg er afsted her i denne weekend
og så ser jeg på webbank på Mandag !!
tusind tusind TAK, ! Stra, for hjælpen.
Flemming
-
PS ...
det link til DaniD " https://danid.dk/export/sites/dk.danid "
viser bare " fejl 404 side ikke fundet "
Flemming
Flemming
-
Roadrunner skrev:PS ...
Flemming
jeg fandt et andet link der virkede herinde !
og efter lidt roden rundt fik jeg det til at virke
dette site virker sq bedre end Win.suport *GG*
så nu virker min Digitale signatur
og så snakker i dansk
Flemming ( jeg vil ønske at jeg, ad åre lære så meget at, jeg kan hjælpe andre )