Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
henry

Indlæg af henry »

Jeg prøver endnu engang. Jeg har fra skyp installeret 2.0 til ubuntu. Det fungerer ikke. Jeg kan tale med folk. men kan ikke chat og sender chatbesked. Hvad er er galt?. Jeg har prøvet teminalen at afstallere den for at begynder på en friske. Men det vil den ikke.Hvad gør jeg så????
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: skype

Indlæg af lath »

henry skrev:Jeg prøver endnu engang. Jeg har fra skyp installeret 2.0 til ubuntu. Det fungerer ikke. Jeg kan tale med folk. men kan ikke chat og sender chatbesked. Hvad er er galt?. Jeg har prøvet teminalen at afstallere den for at begynder på en friske. Men det vil den ikke.Hvad gør jeg så????

Hvis du er bag en proxy server skal du indsætte informationer om hvordan programmet skal kommunikere med proxy serveren for at kunne få fat i Skype serveren og andre peers som Skype serveren formidler imellem din og din modtagers computer/terminal (i betydningen telefon).

hot tip: starter du programmet fra en terminal kan du også se eventuelle fejlmeddelser fra programmet.

Kode: Vælg alt

skype > $HOME/Dokumenter/skype.log

Jeg bruger static udgaven (og ikke static OSS) -og den virker upåklageligt.

Udtrykket static betyder at alle programmets afhængigheder er sat ind i programmet - at programmet ikke er afhængig af en eneste lib*.so fil.
Pt. hedder den fil jeg får fat i:
skype_static-2.0.0.72.tar.bz2
, og den fylder 20,6 MB (21_613_953 bytes).

Filen du henter skal du naturligvis først pakkes ud i f.eks $HOME/bin mappen, som oprettes således:

mkdir ~/bin; cd ~/bin

Terminalkoden opretter mapperne $HOME/bin, og derefter placerer sig i $HOME/bin.

skype_static-2.0.0.72.tar.bz2 filen kopieres ind i $HOME/bin mappen, og den pakkes ud med:

cd $HOME/bin; bunzip2 skype_static-2.0.0.72.tar.bz2; tar -xvf skype_static-2.0.0.72.tar 

Resultatet er at filen pakkes ud i ny mappe som ligger i : $HOME/bin/skype_static-2.0.0.72

Nu er det sådan at det er lidt upraktisk at angive hele stien til programmet hver du skal køre Skype, så det ordnes med et såkaldt softlinki $HOME/bin. Det virker fordi at enhver $HOME/bin mappe automatisk inkluderes i stien over programmer ($PATH) efter et login til næste session - den (altså #HOME/bin mappen) ligger ydermere først, så det er den første sted Ubuntu vil kigge efter programmer.

Softlinket laves således:

ln -sT $HOME/bin/skype_static-2.0.0.72/skype $HOME/bin/skype

Softlinket gør at du kan nøjes med at skrive

$HOME/bin/skype_static-2.0.0.72/skype
for at starte Skype

Har du gamle rester af en Skype installation vil det program ikke længere blive indlæst og udført. Det gælder også hvis du har noget i en menu der bare kører kommandoen skype for at starte Skype.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
henry

Re: skype

Indlæg af henry »

hej

Mange tak for dit store arbejde. Jeg vil prøve det.

hilsen Henry