C++, Ubuntu og Windows.

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Krillere

C++, Ubuntu og Windows.

Indlæg af Krillere »

Før jeg installerede Ubuntu brugte jeg selvfølgelig Windows, og der lavede jeg simple botter til nogle spil. Men er funktionerne anderledes i Ubuntu? I windows brugte jeg

Kode: Vælg alt

#include <windows.h>
#include <iostream>

using namespace std;

int main() {
HWND hWnd_Vindue1 = FindWindow(NULL,"Vinduesnavn");

cout<<"Botten begynder om 5 sekunder!";

Sleep(5000);

SetCursorPos(100,100);

mouse_event(MOUSEEVENTF_RIGHTDOWN, 0, 0, 0, 0);
mouse_event(MOUSEEVENTF_RIGHTUP, 0, 0, 0, 0);
}

og så havde jeg en simpel bot. Men hvordan kan jeg gøre det samme i Ubuntu? Jeg har prøvet nogle tutorials men jeg kan ikke engang compile et simpelt "Hello World" program.

Ved ikke om det her er den rigtige sektion. Kan ikke finde andet der passer bedre. :-)
Krillere

Re: C++, Ubuntu og Windows.

Indlæg af Krillere »

Skal jeg prøve et programmeringsforum i stedet?
cmay

Indlæg af cmay »

http://www.faqs.org/docs/artu/
det er en god introduction til programming på linux.
helt specifict så bruges der andre headers end der gør i windows og windows har også nogen ikke portable funktioner som du ikke kan bruge.

et simplet hello world program.

installere build-essential pakken. gerne gnome-devel da den giver alt det du skal bruge og så brug en editor af eget valg.

fra commandline ved kompilering af helloworld.cpp så køre du g++ -o helloworld ./helloworld.cpp

output er en kørbar fil ved navn helloworld og uden -o flag bliver det bare en a.out fil.

gcc er gnu compiler collection og der er flere compilere hvor den der høre til c hedder gcc og den der bruges til c++ hedder g++ men hvis du kender bloodshed devcpp eller codeblocks til windows så bruger den faktisk også gcc.

der er masser af hjælp at hente på det internationale forums forresten.
held og lykke med det .
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
cmay

Indlæg af cmay »

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=689635
her er link til den FAQ fra det internationale forums omkring de her ting.
(jeg vil anbefale lige at kigge den her side igennem jeg kender til c på ubuntu men det er meget langt tid siden jeg har gjort noget i c++ så jeg kan måske have skrevet noget forkert men der er alt hvad der skal bruges på det link overover)

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
Krillere

Indlæg af Krillere »

Tak :D Men jeg ved ikke om det bare er libaries der skal ændres, eller kommandoerne også er anderledes..
cmay

Indlæg af cmay »

Tak :D Men jeg ved ikke om det bare er libaries der skal ændres, eller kommandoerne også er anderledes..

det er de funktioner som er i windows specifkke headers.

mouse_event(MOUSEEVENTF_RIGHTDOWN, 0, 0, 0, 0);
mouse_event(MOUSEEVENTF_RIGHTUP, 0, 0, 0, 0);
}

de her findes ikke i linux . der skal du brge et bibliotek som hedder ncurses for at få de effekter ellers skal du kode din egen funktioner.

jeg kan findde en ordentlig bunke links hvis du har interesse men jeg skulle også lige huske at nævne at jeg selv er begynder i c og har ikke brugt c++ i meget lang tid. jeg legede lidt med det som det første sprog men ikke noget der blev til noget. der er måske andre der ved mere end jeg gør men du vil være bedst tjent med lige at stikke hovedet forbi det internatinale forums tror jeg.

#include <stdio.h>
Krillere

Indlæg af Krillere »

Jeg programmerede en del på Windows, og da jeg så skiftede til Ubuntu.. Tjah, så gik det ligesom i stå, og nu vil jeg gerne igang igen. Men hvis du har nogle links må du da gerne skrive dem, måske kan andre også få glæde af dem. Og jeg skal nok lige prøve at ligge lidt på de officielle forums, ubuntuforums.org ?
cmay

Indlæg af cmay »

#include <stdio.h>
Krillere

Indlæg af Krillere »

Nice! Mange tak. Det lykkedes mig at compile et Hello World program. Så det er da fremskridt! Nu skal jeg bare finde ud af hvilke libarys der skal bruges til funktioner. Men det er sikkert i de Libaries Links du skrev. Så Tak!
cmay

Indlæg af cmay »

det var rart at kunne hjælpe. jeg har udviklet grå stær og skal til at operers igen så jeg ligger lidt på lavt plan med at kode. jeg mindes der var noget du kunne måske bruge i linux man pages linket men jeg kan ikke lige finde det igen. men jeg vil ønske dig held og lykke med det. :)

#include <stdio.h>
Krillere

Indlæg af Krillere »

Ja. I de Manpages var der mange kommandoer og de var fint fortalt.