Problemer med skærmprofil (icc)

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
jcj
Geografisk sted: Esbjerg

Problemer med skærmprofil (icc)

Indlæg af jcj »

Jeg har kalibreret og profileret min skærm med Colorvision PhotoCal og Spyder (første generation, jeg har stadig CRT skærm). Det har jeg gjort jævnligt gennem årene og været tilfreds med resultatet.

Det virker fint under WinXP, hvor skærmen tydeligt ændrer sig, når PhotoCal loader profilen ind i grafikkortets LUT under opstarten.

xcalib loader også profilen uden vrøvl i Ubuntu 9.04, der sker bare ingenting. Det er ikke fordi, der ikke er adgang til LUT. Testprofilen bluish.icc loader fint. Når man ser den blå skærm, er man ikke i tvivl.

Så problemet er nok, at profilen mangler et vcgt-tag. Gammaværdierne må loades på en anden måde under Windows.

Det spiller ikke så stor en rolle, hvis problemet er begrænset til Spyder I og PhotoCal. Jeg regner alligevel med om nogle måneder at skulle have nye skærme, grafikkort med 2xLUT og Spyder III. Og det skal være Spyder, fordi den også kan kalibrere en projektor.

Jeg vil være meget taknemmelig for at høre fra nogen med erfaring på området og meget gerne specifikt med erfaringer med Spyder serien under Ubuntu.

Med venlig hilsen
Jens Chr. Jensen