hvad er det? Hjælp søges:-)!

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Taendtpaaubuntu

hvad er det? Hjælp søges:-)!

Indlæg af Taendtpaaubuntu »

Hej alle sammen:-).
Jeg har lige installeret Ubuntu og er vældig tilfreds med det. Jeg har bare lige et lille problem, som jeg håber I kan hjælpe mig med:
Når jeg starter min computer, så kommer der på et tidspunkt følgende(hvor man så skal vælge en af dem):

Ubuntu 9.04 kernel 2.6.28-13 generic

Ubuntu 9.04 kernel 2.6.28-13 generic (recovery)

Other operating systems:
Windows Vista (loader)

Jeg troede kun, jeg kun havde 1 operativt system, men som det ser ud for mig, har jeg flere - er det rigtigt?

Hvordan får jeg slettet disse, så jeg kun har et styresystem?

mange tak

Hilsen en desperat nybegynder :cry:
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: hvad er det? Hjælp søges:-)!

Indlæg af Christian.Arvai »

Taendtpaaubuntu skrev:Ubuntu 9.04 kernel 2.6.28-13 generic

Other operating systems:
Windows Vista (loader)

Hej

Ud fra hvad du sender ind er der 2 styreprogrammer installeret, hvis du vil bruge Ubuntu skal du vælge "Ubuntu 9.04 kernel 2.6.28-13 generic", men er det ikke en fejl at du skriver "Ubuntu 9.04 kernel 2.6.28-13 generic" 2 gange ?

Spørgmålet om at slette Windows Vista (loader), burde du kunne klare inde fra Ubuntu, via system>administration>partitionshåndtering og så slette den partition som ikke har noget med Ubuntu at gøre.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Taendtpaaubuntu

Nej
christian.arvai skrev:
Taendtpaaubuntu skrev:Ubuntu 9.04 kernel 2.6.28-13 generic

Other operating systems:
Windows Vista (loader)

Hej

Ud fra hvad du sender ind er der 2 styreprogrammer installeret, hvis du vil bruge Ubuntu skal du vælge "Ubuntu 9.04 kernel 2.6.28-13 generic", men er det ikke en fejl at du skriver "Ubuntu 9.04 kernel 2.6.28-13 generic" 2 gange ?

Spørgmålet om at slette Windows Vista (loader), burde du kunne klare inde fra Ubuntu, via system>administration>partitionshåndtering og så slette den partition som ikke har noget med Ubuntu at gøre.

Hej. Nej, det er ikke en fejl, at jeg har skrevet det 2 gange - sådan er det simpelthen under valgmulighederne, og det er netop også grunden til jeg undrede mig.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Hmmm.... Det syntes jeg ikke jeg selv har set før, det plejer at være ved opgradering af kernel, at der kommer et nyt punkt (samt et nyt recovery punkt) - men så plejer den øverste at have et højere nummer en de tidligere.

Har du lavet en større opdatering og kom det ekstra punkt i grub lige bagefter ?

Anyway .... Man kan hente programmet startupmanager og indstille det så der kun er det nyeste punkt i menuen, det kan Feks. hentes i system->administration->synaptic pakkehåndtering, efter installering er det i system->administration->startupmanager.

Fik du slettet den partition med vista via system>administration>partitionshåndtering (partition editor - på engelsk)?

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Taendtpaaubuntu

christian.arvai skrev:Hmmm.... Det syntes jeg ikke jeg selv har set før, det plejer at være ved opgradering af kernel, at der kommer et nyt punkt (samt et nyt recovery punkt) - men så plejer den øverste at have et højere nummer en de tidligere.

Har du lavet en større opdatering og kom det ekstra punkt i grub lige bagefter ?

Anyway .... Man kan hente programmet startupmanager og indstille det så der kun er det nyeste punkt i menuen, det kan Feks. hentes i system->administration->synaptic pakkehåndtering, efter installering er det i system->administration->startupmanager.

Fik du slettet den partition med vista via system>administration>partitionshåndtering (partition editor - på engelsk)?

jeg har prøvet at afinstallere og derefter geninstallere ubuntu og jeg har lagt mærke til, at disse ekstra "valgmuligheder" opstår efter, at jeg har installeret listen med vigtige opdateringer, der popper op, når systemet starter for første gang. Jeg har lige geninstalleret ubuntu og undlader foreløbig at installere listen med opdatering - er det en god ide, eller skal jeg bare installere?

Med henblik på vistapartionen har jeg foreløbig besluttet mig for at beholde den:-).
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Prøv at opdater og se om der sker det samme.

Taendtpaaubuntu

christian.arvai skrev:Prøv at opdater og se om der sker det samme.

Jeg har lige opdateret, og der skete desværre det samme :( .
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Hent programmet startupmanager og indstil det så der kun er det nyeste punkt i menuen, det kan Feks. hentes i system->administration->synaptic pakkehåndtering, efter installering er det i system->administration->startupmanager.

Jarlen
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Indlæg af Jarlen »

Jeg tror bare det er et spørgsmål om at du har 2 kerner liggende, så hvis der kommer en fejl i den ene under en opdatering kan du altid gå tilbage ved at bruge den anden. Det er der nok ikke nogen skade i.
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)