Hej
Jeg har en computer med flere brugere. Der nogle lyd filer og billeder som gerne skulle være tilgængelig for alle brugere. Jeg bruger Sound juicer til at rippe og Amarok til af afspille. Og det køre fint med at rippe og afspille fra begge brugere. Men hvis man vil kopiere filerne ud på en USB eller noget andet, bliver der problemer med rettighederne på de filer, som er oprettet af en anden bruger. Jeg ved at jeg på hver enkelt fil kan indstille rettighederne sådan en anden bruger kan læse og skrive på dem.
Men er der ikke en måde hvorpå man permanent kan sikre at alle filer som kommer ind i en mapper kan håndteres af alle brugere?
På forhånd tak Ulrik.
Fælles mappe ved flere brugere
-
- Geografisk sted: Vanløse
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: Fælles mappe ved flere brugere
Ulrik85 skrev:Hej
Jeg har en computer med flere brugere. Der nogle lyd filer og billeder som gerne skulle være tilgængelig for alle brugere. Jeg bruger Sound juicer til at rippe og Amarok til af afspille. Og det køre fint med at rippe og afspille fra begge brugere. Men hvis man vil kopiere filerne ud på en USB eller noget andet, bliver der problemer med rettighederne på de filer, som er oprettet af en anden bruger. Jeg ved at jeg på hver enkelt fil kan indstille rettighederne sådan en anden bruger kan læse og skrive på dem.
Men er der ikke en måde hvorpå man permanent kan sikre at alle filer som kommer ind i en mapper kan håndteres af alle brugere?
På forhånd tak Ulrik.
Jo - det er der da.
Det styres via en mappes rettigheder:
Jeg kan godt komme ind på en længere forklaring om rettighedssystemet, men det vil jeg undlade.
Sådan gør du:
- 1) Meget praktisk, så er der allerede oprettet en gruppe for alle brugere, som hedder users med gruppenummeret GID=100, så den bruger vi!
- 2) Åbn Brugere og Grupper i System > Administration menuen
- 3) Tryk på Lås Op knappen, og skriv dit kodeord i boksen der fremkommer, afslut med et tryk på Autorisering knappen
- 4) Klik på Håndter Grupper knappen
- 5) Maker users gruppen ved at klikke på den
- 6) Tryk på Egenskaber knappen
- 7) For hver bruger - tilføj brugeren til gruppen ved at sætte et flueben ud for brugeren
- 8] Tryk på OK knappen
- 9) Tryk på Luk knappen (lukker håndtering af grupper boksen)
- 10) Tryk på Luk knappen (lukker brugere og grupper boksen)
- 11) Åbn en Terminal i Programmer > Tilbehør menuen
- 12) Opret en ny mappe med navnet shared i /home mappen:
Udfør i Terminalen:Kode: Vælg alt
sudo mkdir /home/shared
- 13) skift ejerskab for mappens gruppe:
sudo chgrp users /home/shared
- 14) dette er det mest tricky punkt:
Rettighederne (10 bits) har jeg regnet ud skal være: d rwx rws r-t
sudo chmod 775 /home/shared && sudo chmod g+s,o+t /home/shared
Herover er s SGID, og t er sticky bit. Kig mere på chmod manual siden.
SGID (på mapper) bevirker at filer og mapper oprettet i den mappe får gruppen sat til mappens gruppe, som her er users.
Sticky bit (på mapper) gør at en fil kun kan slettes af den bruger der oprettede den, også selv om mappens w bit er sat
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Hej Lars
Tak for hjælpen
Jeg kunne godt ændre rettighederne på en shared mappe, som jeg oprettede i home mappen.
Men de mapper fx. Albummapper med musik som er oprettet af en anden bruger. Dem har jeg ikke rettighed til at slette eller redigere i.
Kan man gøre det sådan at alle mapper og filer som bliver oprettet eller kopieret over i en shared mappe kan redigeres og slettes af alle?
Hvor ved man slipper at gøre det manuelt for alle filerne fra alle brugerne.
Vh Ulrik
Tak for hjælpen
Jeg kunne godt ændre rettighederne på en shared mappe, som jeg oprettede i home mappen.
Men de mapper fx. Albummapper med musik som er oprettet af en anden bruger. Dem har jeg ikke rettighed til at slette eller redigere i.
Kan man gøre det sådan at alle mapper og filer som bliver oprettet eller kopieret over i en shared mappe kan redigeres og slettes af alle?
Vh Ulrik
-
Ulrik85 skrev:Hej Lars
Tak for hjælpen
Vh Ulrik
Det er sticky bit du vil have væk - rekursivt, så kør disse terminalkommandoer:
Kode: Vælg alt
sudo chmod -R 777 /home/shared && sudo chmod -R g+s,o-t /home/shared
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Yeps nu virker det. Tak for hjælpen
Fandt en anden guide på nettet.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=350067
Hvis man bruger koden:
Så gør man også filerne tilgængelige for redigering for alle. kommandoen virker kun på de mapper/filer som allerede ligger i /home/shared.
Sammen med de overstående kommandoer kan denne bruges til at fjerne den lille hængelås på ikonerne på filer/mapper som er oprettet af en anden bruger.
Vh Ulrik
Hvis man bruger koden:
Kode: Vælg alt
sudo chmod 2775 -R /home/shared
Så gør man også filerne tilgængelige for redigering for alle. kommandoen virker kun på de mapper/filer som allerede ligger i /home/shared.
Sammen med de overstående kommandoer kan denne bruges til at fjerne den lille hængelås på ikonerne på filer/mapper som er oprettet af en anden bruger.
Vh Ulrik
-
Ulrik85 skrev:Yeps nu virker det. Tak for hjælpen
Hvis man bruger koden:Kode: Vælg alt
sudo chmod 2775 -R /home/shared
Vh Ulrik
Hej kiggede på dit link, og linket i det link:
I dit link står der noget om at det ikke er hele løsningen, og i det andet link (http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=145741&page=2) står der hvorfor: Ved oprettelse af nye mapper spiller umask ind - der er en ret så langhåret løsning senere i det andet link, men en anden lettere løsning er at køre kommandoen igen engang imellem. (brug cron og/eller at tjenesterne til at gøre det automatisk)
/Lars